Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7416 ggr
FeliciiaH
5/14/15, 7:51 PM

FHS - Feline Hyperesthesia Syndrome

Hej!

Jag har en huskatt på 13 år som jag nu börjat misstänka ha Feline hyperesthesia syndrome. 

Hon visar symptom som att "rycka med pälsen" över ryggen, vifta ryckigt med svansen, tvätta och klia sig över ryggen och svansen, och attackera och bita svansen. Hon stryker bak öronen och pupillerna blir stora, hon ser väldigt aggressiv och besvärad ut och ibland ser det även ut som om hon hallucinerar. Det är som om det kliar över hela kroppen på henne, och hon springer runt och slänger sig på golvet och attackerar småsaker. Senaste tiden har hon betett sig såhär rätt ofta, och vid några tillfällen har hon bitit sig i svansen tills hon skrikit. 😕 

Det här beteendet skrämmer mig så mycket! Jag har läst om det och det verkar inte vara något direkt farligt, men jag ser på henne hur stressad hon blir och att hon inte alls är sig själv under dessa "anfall". Jag har dock märkt att det hjälper att distrahera och lugna henne genom att klappa, gosa och prata. 
Vi ska ta kontakt med veterinär så fort som möjligt för att se om det finns något man kan göra för henne! 

Jag sökte efter videos på youtube och hittade många som stämmer exakt med hur min katt beter sig. Jag undrar om det är någon som känner igen det här eller kanske har en katt som lider av detta?


Annons:
Milliz83
5/17/15, 11:50 AM
#1

Jättetråkigt att höra. Det låter som en riktigt hemsk sjukdom. 

Enda jag vet om sjukdomen är från "My Cat from Hell" avsnitten med Jackson Galaxy. Kommer du ihåg historien för nåt år sedan om en familj som var tvungen att ringa polisen för att de var rädda för sin katt? De låste in sig i sovrummet med barnet och hunden… Här är expressens nyhet om den. 

I alla fall så gjorde Jackson ett special avsnitt med denna familj. Det visade sig att katten Lux hade FHS och istället för att attackera sig själv, vilket är vanligast, så attackerade den familjen. Enligt tv-avsnittet så finns det tyvärr inget botemedel mot FHS, men de har upptäckt att djuret svarar väldigt bra på en kombination av antidepressiva och anti-seizure  medicin. Sen sa de också att när symptomen väl har börjat så blir dom iaf inte värre ju äldre katten blir… 

Jag hoppas att detta kan ge dig lite hopp om framtiden. Lycka till med veterinärbesöket och hör gärna av dig efter och berätta vad dom sa. Lider med dig och din flicka. *Nospussar*

FeliciiaH
8/2/15, 8:31 PM
#2

Oj vad sent svar det blir nu!

Vi har iallafall varit hos veterinär och fått prova diverse mediciner och nu har vi äntligen hittat en som funkar! Hon får en kramplösande medicin som heter Fenemal, och den ska hon nu äta varje dag.  Hon har inte haft några symptom på mer än tre veckor vilket är hur skönt som helst! 

Usch vad hemskt om katten i programmet… Här kunde hon hugga efter en när jag försökte lugna henne vid "anfallen", men det var nog mer av misstag och på grund av frustration. 

Men som sagt så är det väldigt härligt att medicinen funkar och att hon är sig själv igen! 👍


Milliz83
8/8/15, 9:16 AM
#3

Det gör inget att det blev ett sent svar. Var iaf trevligt att höra att ni hittat medicin som hjälper! Det är det allra viktigaste!

Önskar er all lycka till i framtiden

FeliciiaH
8/10/15, 8:18 PM
#4

Ja det är det viktigaste, tack så mycket! :)


Upp till toppen
Annons: