Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1777 ggr
[awo]
5/1/15, 2:36 PM

Hur är Perser katter

Nån som har erfarenhet som kan berätat

Annons:
Fridaaaa
5/1/15, 3:00 PM
#1

Min är huskatt men syns att det är extremt mycket perser i.
Hon är livlig, tillgiven, älskar att vara med 🙂

(welcome back btw)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[awo]
5/1/15, 3:08 PM
#2

1 min med hus katt men perser i men har inga papper på han

precis stämer gilla o ligga o glansa sig

[[pimey]]
5/1/15, 6:48 PM
#3

Då har du ingen perser utan en huskatt

[awo]
5/1/15, 6:49 PM
#4

3vett aldrig sagt annat

Fridaaaa
5/1/15, 6:49 PM
#5

#3 Han har dock inte skrivit att han har perser 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[awo]
5/1/15, 6:52 PM
#6

5 Där håller jag med dig

Annons:
[[pimey]]
5/1/15, 7:55 PM
#7

"Perser i men inga papper"låter som någon som tro sig ha en delvis raskatt

dumbell
5/1/15, 7:56 PM
#8

Huskatt är samma som "blandras" va?

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

[awo]
5/1/15, 8:03 PM
#9

8 hus är en katt utan papper sk stamtavla kan vara en flera raser

Milliz83
5/2/15, 12:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Perser är lite av en enstöring, allt ska ske på deras villkor. Har även en ragdoll som anses vara en social ras och kan verkligen säga att det är stooor skillnad på dessa två raser. Ragdollen är med över allt och vill lägga sig i medans persen bara finns där, mer i bakgrunden. De gör inte så mycket väsen av sig. 

Perser räknas som "soffkuddar", är lite lata av sig och har inte lika många busryck som de flesta andra raser. De jag har träffat är då istället lite extra gosiga - fast fortfarande på deras villkor!  Min perser lägger sig tex på tangentbordet och KRÄVER gos - gärna i flera timmar, men när han ska sova i sängen bredvid mig så får jag inte klappa på honom fören han nästan somnat, annars går han därifrån. 

Tror även att de flesta perserkatter är enmans katter - de knyter an till bara 1 människa och tolererar endast resten av människosläktet…

[[pimey]]
5/2/15, 8:59 AM
#11

Huskatt är samma som "blandras" En stamtavla innehåller inte flera raser awo?

Wellcraft
5/2/15, 1:42 PM
#12

De persers jag träffat har varit riktigt pajaser.
De älskar att hälsa nya människor välkomna i hemmet och visar mer än gärna runt 😂
Mysiga, lugna katter men med de har ändå sina busiga upptåg.
Gos ska de också ha, helst hela tiden.
Håller sig gärna i närheten av "sina" människor.
Min uppfattning är att de verkligen är lugna katter, har aldrig träffat en bitig eller rivig perser.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lol V Stein
5/2/15, 7:07 PM
#13

Min perser är alltid med oss och lägger sig i allt som sker i hushållet, och anser att det är hennes jobb att slicka på alla växter vi äger. Jag såg en gång ett Animal Planet-avsnitt om perser där de beskrevs som "not very streetsmart", och det skriver jag under på. Hon är inte intresserad av att klara sig själv och lösa problem, utan sker något jobbigt så jamar hon tills någon kommer och hjälper henne.  Anser verkligen att hon är universums mittpunkt, har ovanan att låta gäster klappa henne för att sedan ta tag i deras hand med tänderna och flytta på handen om de klappar fel… Är en knäkatt med mig, maken och enstaka gäster, men älskar mig mest  för att jag är den som ger henne mat och pälsvård 🙂. Älskar min katt, är så skönt med en lugn och gosig katt med massor av personlighet! Söt är hon också ❤️

Annons:
Milliz83
5/2/15, 9:26 PM
#14

#13 "not very streetsmart" *LOL*

Det kan jag också skriva under på. Min perser tycker tom att vi ska mata honom - bokstavligt stoppa mat i munnen på honom. Om ingen är i närheten så kommer han och hämtar oss genom att mjaua tills vi följer efter honom till köket. Om vi inte matar honom så ska vi åtminstone klappa honom medans han äter….

dumbell
5/2/15, 11:02 PM
#15

#13 haha oj vilka divor dom låter som 😂 ganska charmigt dock. men undra hur dom skulle fungera tillsammans med äldre och lite passiva kattgubbar?

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Solitaire
5/4/15, 10:54 AM
#16

Perser är underbara på alla sätt. Lagom lekfulla, lugna, tillgivna, keliga. Naturligtvis finns det individuella skillnader som inom alla raser. Men "en gång perser, alltid perser" :)

dumbell
5/4/15, 3:30 PM
#17

Är personligen helt såld i perserrasen, dock aldrig haft själv. Men har hört att dom många gånger fått problem med andningsvägarna och att man behövt söka upp veterinär. Finns det något sätt att "notera" detta i förväg innan man köper perser? tänkte kännetäcken eller dylikt.

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Lol V Stein
5/4/15, 7:44 PM
#18

Vad roligt att du går i persertankar Dumbell! De är ruskigt charmiga så jag tror inte du skulle ångra dig! Jag tror absolut att en perser kan funka med din äldre katt, men som med alla andra katter beror det på hur deras personligheter passar ihop. Vissa katter gillar att vara ensamma medan andra gillar att ha kompisar.

Andningsproblem är enligt forskning som refereras i den här artikeln http://www.spexus.se/halsa.html  inte med på topp-listan över varför perserkatter besöker en veterinär i alla fall men hur vanligt det är vet jag inte. 

Vet du om att perser.ifokus.se finns? Det är inte jättemycket diskussioner där men det finns många erfarna uppfödare och perserägare där om man vill fråga något (eller leta katt)!

[kkk]
5/4/15, 8:22 PM
#19

Han aldrig sagt det äkta perser eller

Upp till toppen
Annons: