Annons:
Etikettvila-i-frid
Läst 2476 ggr
WonderfulEuphoria
2015-05-01 09:04

FIP och avlivning

Hej!

För två dagar sedan åkte jag och min sambo in till veterinären för att vår lilla bengal på 1 år börjat matvägra, magra och kissa på sig. Long story short, efter hemska timmar på veterinärkliniken fick vi reda på att det var FIP och att hon troligtvis inte skulle överleva dygnet för att det var så långt gånget. Så vi tog det jobbiga beslutet att låta henne somna in. Veterinären påpekade att om andra katter skulle vistas i lägenheten efteråt så skulle allt saneras med ett speciellt medel och allt som kommit i kontakt med vätskor skulle tvättas i minst 60 grader. 

Nu är det så att jag undrar om det är någon annan vars katt fått FIP och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Tydligen kan de leva länge med det symtomfritt, hur har det sett ut för er? För oss kom det som en blixt från klar himmel och sjukdomsförloppet eskalerade bara på några dagar.

Och angående detta med sanering, är det någon som kan komma med lite tips om vad som ska göras? Vill verkligen inte glömma något, och i och med sorgen över vår lilla bebis var jag inte heller helt närvarande när veterinären pratade med oss.

Annons:
kalindas
2015-05-01 09:14
#1

Ledsen att er lilla katt dog. 😕
Har ni gjort en obduktion så att de är säkra på att det verkligen var FIP katten hade? En del veterinärer skriker gärna FIP och avlivar utan att kolla om det är något annat som orsakar problemet.
Snabbt ang. FIP:
FIP smittar inte, coronaviruset som kan orsaka FIP smittar! Du behöver alltså inte göra en jättesanering av huset då dina katter du ev. har kvar redan bär på viruset. Risken att de katterna ska utveckla FIP är minimal. Det räcker att du tvättar bäddar och skurar lådor. Men sånt gör man ju även om man har friska katter.
Coronaviruset i sig är inte farligt, titrar kan vara skyhöga på en katt, men har den bara bra immunförsvar märker du inte ens av det. Ibland kan en del katter få diarré, men den kan lika gärna orsakats av något helt annat.
Skulle en katt i hushållet få FIP, så finns det två varianter. En våt FIP och en torr FIP. Den våta FIPen är ett akut skede, buken svullnar upp med vätska och katten får stora smärtor mm
Torr FIP kan gå fram och tillbaka i månader med olika symtom, tills den tillsist blir våt FIP. Det pratas lite om att katter med torr FIP har överlevt, men finns inga riktiga bevis på att de katterna egentligen hade FIP.
Är som sagt väldigt ledsen att din katt dog i denna hemska sjukdom, men få inte panik och sanera hela huset. Nästan alla katter bär på coronaviruset och väldigt få blir sjuka i FIP.
http://www.dr-addie.com/

/Elisa

kalindas
2015-05-01 12:29
#2

Läser ditt inlägg och blir bara arg. Kissa ner sig och magra av? Låter inte som FIP i mina öron. Men visst, den kan utvecklas på olika vis. Dock går det bara att ge diagnosen FIP via obduktion…
Jäkla veterinär som bara anser det och sen bevisligen inte är påläst om hur coronaviruset fungerar.
Sanera huset!! Blir bara arg när jag läser det. Jäkla okunnig veterinär!😡

/Elisa

Mysan_
2015-05-01 21:07
#3

Lät inte som FIP i mina öron heller. 🤔

Beklagar dock sorgen över din bortgångna katt, styrkekramar. 🌺

Silvestris
2015-05-01 21:30
#4

FIP-virus smittar inte utan det är ett coronavirus som muterar till FIPV i katten. Det finns genetisk benägenhet att utveckla FIP och även vissa miljöfaktorer kan påverka.  Om det nu var FIP så behövs det ingen särskild sanering efteråt såvida du inte har många katter hemma. Detta gäller för den som bara haft en katt som dött av FIP:

Om man bara haft en katt och den dött i FIP, är det helt enkelt noggrann rengöring av miljön som gäller för att få bort coronavirus från omgivningen. Vanliga rengöringsmedel är effektiva mot viruset. Kattlådan behöver rengöras extra ogra eftersom kattens coronavirus sprids genom avföringen. Kattens coronavirus kan leva upp till sex veckor i dåligt rengjord miljö. En del väljer därför att dessutom vänta sex veckor innan man tar hem en ny katt.

Källa: http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar/coronavirus-och-fip

Så, städa med vanligt rengöringsmedel. Köp en ny kattlåda, vänta sex veckor och sedan är det lugnt. En del veterinärer får det att låta så himla dramatiskt.

WonderfulEuphoria
2015-05-03 11:01
#5

Tack så mycket! Kramar till er! Troligtvis har hon haft torr FIP som sedan utvecklats till våt. Hon har väl vinglat till någon gång då och då men vi har trott att hon helt enkelt haft lite fel på ögonen då hon jämt gått in i möbler och haft svårt att bedöma avståndet. Men huruvida det verkligen varit torr FIP vet vi inte, dock misstänkt våt. Hon hade rejält vätskefyllda lungor och var märkbart gul vilket tydligen kan tyda på FIP i kombination med alla andra symptom samt det blodprov de tog på henne. Även om det inte var FIP så hade hon ändå inte överlevt, för tydligen var hon i sådant dåligt skick att hon inte skulle överlevt ett par dagar till. Hon kunde inte andas själv och fick ligga i syrgasbur när vi kom dit. Hon hade en mystisk fraktur på buken som också troligtvis kommit av att hon missbedömt avståndet någon gång och som kan ha varit den stressor som kickade igång FIP mutationen. Men tycker att det är väldigt märkligt att vi inte vetat om det, för bryter en katt något så lär man ju märka det. Tack för alla tips! Dock var hon enda katten så det är ingen risk för att andra skulle bära på Corona-viruset. Har läst att det kan finnas en möjlighet att vara på den säkra sidan när en köper katt att välja de större ungarna pga att de har bättre immunförsvar. Har också sett att någon uppfödare skrivit FIP fritt (antar att de då syftar på händelser av insjuknande och inte själva företeelsen av corona-viruset då det är väldigt vanligt) men går det verkligen att marknadsföra sin uppfödning på det viset? Finns det på något sätt möjlighet att säkerställa att en ny katt inte insjuknar? Jag menar, går det att vidta andra åtgärder som t.ex. att testa för Corona-viruset hos veterinär och dylikt?

kalindas
2015-05-03 12:46
#6

#5
Vätska i buken kan de även få av t.ex. hjärtfel. Men det kvittar katten finns ju inte längre. 😕 Viktigast är att hon slapp lida.
När det gäller att välja katt från ett coronafritt katteri så är det på sätt och vi ett alternativ. Men skulle du ställa ut katten, den av någon anledning träffar andra katter som bär på corona osv.. 
Så kan ju katten bli smittad ändå och helt isolerad går inte att hålla en katt. Är de sen inte vana vid smittan så är kanske risken större att den inte kan hantera den.
Välja äldre unge kan vara ett alternativ, men det ger inget 100% -igt skydd det heller.
Det säkraste tror jag är (dock ingen garanti) är att välja ett katteri där de inte har för många katter ihop, där katterna utstrålar lugn och vänskap. Du kan också ta reda på om några släktingar till kattungarna dött i FIP. Har ungarna haft trassel med magarna mm…
För i kombination med stress och trassliga magar så finns risk att coronat är extra aktivt.

Jag hade två som dog i FIP från samma kull. Plus en unge som var släkt med dom som bodde kvar hemma. Den ene fick torr FIP ganska tidigt medan den andra var över halvåret och fick akut våt FIP. Caramel som var hemma var ett specialfall, men tror det var torr FIP där.
Det jag skulle komma till att under den tiden corona viruset var aktivt hade jag (med kattungar som var 8 st) ca 13 katter på 70 kvm. Vissa av de vuxna var även ovänner.
Till detta hade jag bara två eller tre lådor. Visst bytte jag ofta, men inte tillräckligt.
Troligtvis hade jag även fått in klamydia på katterna via en hona och tog det säkra före det osäkra och behandlade alla 13 katterna.
Ungarna hade varit lite kladdiga i ögonen (därav klamydiamisstanken) och lättare trassel med magen.
Redan då kände jag att jag hade för många katter och sen med kattungarna så gick det överstyr! 
När jag sålde ungarna var de friska pigga och hade bra vikt. Men några hade fortfarande trassel med magen vilket jag påpekade för köparna.
Nu i efterhand vet jag ju att kombinationen jag gjorde var dåligt genomtänkt och ett vuxen antal över fem katter på samma yta är grogrund till stress, speciellt när de inte gillar varandra.
Skulle haft mycket fler lådor och skurat dem grundligt!
Man lär sig den hårda vägen även som uppfödare. 😕

Så väljer du från ett katteri där det inte är för stort tryck på katter och att det verkar harmoniskt.
Ungarna har bra vikt och hull och uppfödaren är ärligt om hur deras magar och hälsa är. Fråga om de hade diarré eller trassel med ögon omkring 4-7 veckors ålder.
Hemmet behöver inte vara coronafritt, men du ska känna att atmosfären är bra och ungarna sunda.
Om de har fler vuxna katter än fem, så är det bra om katteriet har avdelat så inte alla katter går i en stor grupp. Även om det är tråkigt för katterna att inte få vara med matte när de vill. 
Men honan bör kanske inte sitta helt isolerad med ungarna heller, utan mindre grupper med katter bara.
Huset behöver inte vara kliniskt rent, se bara hur barn med pedantiska föräldrar oftare utvecklar allergi. MEN lådor ska vara skurade och rengjorda ofta! Likaså med matskålarna.

Det är ingen garanti. Men då har du undvikit det mesta.

Jag tror att risken för att få FIP är till viss del ärftligt svagt immunförsvar. Sen kan katter som blir försvagade av någon anledning, stress, sjukdom också riskera att det bryter ut.

/Elisa

Annons:
Silvestris
2015-05-03 14:07
#7

#5

Det finns ett fåtal uppfödare som jobbar för att hålla sina katterier fria från coronavirus, men det är svårt och enligt en av de ledande experterna på FIP inte direkt meningsfullt.

Vore jag du skulle jag satsa på en uppfödare som har ett litet katteri (max 5 katter hemma), som undviker inavel, som undviker att använda linjer där flera katter har dött i FIP och som överlag har en bra katthållning. En bra hemmiljö men aktivering och bra mat. FIP är som sagt både genetiskt betingat och miljöbetingat så man vill ha båda sakerna: bra gener och god katthållning. Sedan finns det aldrig några garantier men det är sådana saker man kan ta hänsyn till när man köper katt.

kalindas
2015-05-03 14:36
#8

När det gäller uppfödning i första hand, men även om man har katter till sällskap, så är det som om man överstiger fem i antal så kommer alla sjukdomar som ett brev på posten!
Efter jag själv gjorde tabben att ha för många katter (tack o lov är jag ingen samlare, så jag kände att det var för många) och alla sjukdomar bara ramlade in på katterna. Det var Coronavirus, misstänkt klamydia, mykoplasma felis, herpes och diverse tarmparasiter antingen via parning eller inköp av katt.
Allt bara eskalerade när katt nr sex och sju flyttade in. 
Ser det om och om igen på nya uppfödare som köper på sig katter för fort. Jag varnar alla nya uppfödare från att köpa på sig för fort. Men gör de det, så går det jättebra ett tag och sen efter femte, sjätte katten så kommer problemen…

Sitter själv med sex kastrater nu, vilket är för många. Men då det inte kommer in mer smitta så hoppas jag det håller sig lugnt.

/Elisa

Silvestris
2015-05-03 15:17
#9

#8

Ja, det är antagligen ett av de vanligaste problemen nya uppfödare gör. De köper på sig flera katter utan tanke på att de kanske kommer vilja spara kattungar och hur många katter det kommer leda till inom bara några år. Själv föredrar jag att sätta ut hanar på foder, dels för att de sällan strilar då men även för att just hankatter brukar ha en kort avelskarriär och så sitter man där med 3 hankastrater efter 5-6 år och de lever ju förhoppningsvis 10 år till…

WonderfulEuphoria
2015-05-04 09:39
#10

Tack så jättemycket för era svar! Jag ska verkligen försöka att komma ihåg allt när det blir aktuellt att kanske introducera en till katt i hemmet. Nu när jag läser era svar så börjar jag förstå lite mer om varför hon fick sjukdomen, och de hjälper verkligen i att i alla fall börja acceptera att hon är borta. Uppfödaren vi köpte henne ifrån hade fått enormt många och stora kullar på grund av en överraskningskull på ca 7 katter, och vår lilla misse var den minsta i hennes kull. Kramar till er! Och tack än en gång för era svar!

kalindas
2015-05-04 10:05
#11

#10
Jo, ett högt katttryck kan mycket väl vara boven i dramat. För även om man håller kliniskt rent och ordning, så blir det ju stress bland djuren.
Stress föder sjukdomar både på människor och djur. Är sen coronatitrarna extra aktiva under en period, då riskerar de svagaste individerna dö i FIP.
Får lägga till att man inte ska anklaga uppfödaren i detta. Ibland blir det bara för mycket hur väl man än planerar och en liten hoppsankull är en av sakerna som kan hända om man har fertil hane ihop med honorna.
Katter och alla deras jäkla virus är ett gissel!
Jobbigt för uppfödarna och hemskt för köparna.
Vet ju av erfarenhet hur hemskt det var när köparna gråtande ringer och talar om att katterna är sjuka eller dött. 😕
Känner sig som den mest oseriösa uppfödaren på jordklotet.
Man vill ju sälja friska och sunda katter som lever i många år.

/Elisa

Magi-cat
2015-05-04 10:21
#12

Min hittekatt fick FIP och måste avlivas vid bara ett års ålder. 😢

Så det drabbar inte bara katter från uppfödare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kalindas
2015-05-04 10:49
#13

#12
Nej, det kan drabba all katter ofta där det är högt kattantal eller tryck. Om din hittekatt t.ex. kom från ett katthem eller jourhem med mycket katter blir det samma sak. Eller om den hittades där det var en stor koloni av katter.
Men även där det finns få katter så kan de får aktiv corona om där är stress eller mycket förändringar.

Ledsen för din lille hittekatt. Har själv tre ungkatter här hemma nu och man är ju orolig de första 1-2 åren

/Elisa

Annons:
Magi-cat
2015-05-04 10:58
#14

#13 Kisse kom inte från katthem utan hittades ute. Han var bara några veckor då. Antagligen stressen då. Vi vet inte vad som hänt innan.

Tack för de värmande orden! Det var några år sedan, men det smärtar än. Han var så speciell, den lille…Så modig och tapper när han klarat sig själv på något sätt innan vi hittade honom, men sjukdomen rådde han/vi inte på.

Ingen annan av våra katter blev smittade i alla fall, en tröst i bedrövelsen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kalindas
2015-05-04 11:11
#15

#14
Era andra katter blev säkert smittade av coronaviruset. Dock blev de inte sjuka för de var starkare i immunförsvaret än den lille.
En utav mina små var också bara tre veckor när han hittades, bara att hoppas att han är stark och mamma hade bra immunförsvar i råmjölken.

/Elisa

Magi-cat
2015-05-04 11:31
#16

#15 Så var det säkert.

Hoppas det går bra för er lille. 🐱

#0 Beklagar också det som hände din lilla katt! 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kalindas
2015-05-04 17:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16
Än så länge mår han toppen och ingen sjukdom i sikte! 🙂 Pelle hälsar och tackar.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: