Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2507 ggr
patrikbrodin
4/29/15, 9:13 PM

Njursvikt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag är ny medlem här på sidan. Tänkte berätta om min älskade katt Mille. Mille är 2 år gammal. Har matallergi. Definitivt allergisk mot sånt som innehåller fiskprotein. Går normalt påRoyal canins Hypoallergenic torrfoder. Allergichockerna visar sig i form av svullnader i ansikte mm. Mille kliar sig då o det blir sår. Går över av sig självt efter några dagar. Nu till problemet. För ca 1,5 månader sedan blev Mille sjuk. Han drack knappt, åt inte o var allmänt seg. Vi åkte då in med honom där han röntgades, ultraljud o diverse olika prover togs. Då kom man fram till att njurarna är lite deformerade, men ytterst lite (ultraljud). Blodprovet visar att krea värdet ligger på 228 och urea var oxå höjt. Samt att han har lite blod i urinblåsan. Blodtryck normalt. Mille går hem med antibiotika. Blir pigg omgående med biverkningar som att han spydde några gånger samt att han drack väldigt mkt. Diarré. 5 dagars kur. När vi kommer tillbaka till veterinären har kreavärdet sjunkit till 176. Urea var oxå normslt. Fortfarande blod i urinBlåsan. Mille får då gå hem. Men insjuknar igen inom 4 dagar efter att han slutar på antibiotikan. Vi blir tvungna att åka in med han igen till ett annat ställe (det andra var stängt vid tillfället) Han har då förhöjt kreavärde igen, ligger på 260 (att det var ännu högre nu än första gången förklarade veterinären att det kan mätas olika i deras respektive utrustning). Veterinären där tror på bakterieinfektion trots ultraljudbilderna. Mille får nu en ny antibiotika. Samt att han ska gå på kuren längre (14 dagar) då denna veterinär tror att den förra kuren var för kort samt att han fick biverkningar o då kanske inte antibiotikan kunde ge sin fulla effekt. Mille blir igen bra omgående. Utan biverkningar denna gång. NU går det 3 veckor till nästa vetrinärbesök o ytterligare en vecka tills vi får provsvaren. Mille har mått bra hela tiden (4 veckor)varav 2veckor då varit utan antibiotika. Han åker då in för uppföljande prover. Proverna visar kreavärdet är 250 nu (bra värde är under 170). Fortfarande lite blod i urinblåsan,som veterinären säger lika gärna kan vara pga deras nål som de använder när de sticker i honom för att ta ut urin (duh?! Säger ni nu?!) Iallafall förklarar veterinären att det kan betyda en av två saker. 1. Infektionen var så kraftig att värdena inte hunnits sjunka helt än. 2. Finns en bakomliggande orsak (kronisk njursvikt) till infektionen (vilket veterinären förutsätter att Mille hade då han blivit bra av antibiotikan) Vad tycker ni vi borde göra nu? Veterinären föreslår att antingen ta ett nytt återbesök om 3-4 veckor utan att vidta åtgärder o se om kreavärdet sjunker. Eller börja med njurfoder nu (dock blir det svårt att säga om kreavärdet då kanske sjunkit pga njurfoder eller att kroppen bearbetat infektionen helt då. Samt har vi dålig koll på vilket njurfoder som passar, inte heller fått något föreslaget av veterinären. O så lär ju milles allergi här bli lite av ett problem när vi ska välja njurfoder (om vi nu blir tvungna till det). Veterinären tyckte dock nuvarande foder fungerar helt ok då det inte har så högt proteinvärde. Vet iallafall att det är fler saker än blodvärde som spelar in när det gäller njurfoder. Typ fosfatvärde osv (inte blivit mätt hos Mille) Just nu mår iallafall Mille bra. Han äter o dricker o busar förfullt. Men känns lite som en tickande bomb med de dåliga kreavärdet :( Vad skulle ni gjort? Vad är viktigt att veterinären tar för prover vid nästa besök?

Annons:
[HundochKatt]
4/29/15, 9:27 PM
#1

Vet inte vad du ger för mat nu, men jag skulle helt och hållet utesluta torrfoder (om nu katten får det) för en katt med njursvikt behöver äta och den behöver verkligen vätska och det får den genom blötmat och/eller Barf. Den bör helst också äta mat som har lägre protein och fosfat halt. Men många katter kan vara svåra på njurfoder (blötmaten). Vilka prover etc. har jag ingen aning om. Du kan också ta kontakt med Matilda Eriksson på Paleocat, som kan hjälpa dig med en kost som är anpassat för din katt. http://www.paleocat.se/

Tyrisen
4/29/15, 10:18 PM
#2

Viktigt OM han har kronisk njursvikt att inte börja mixtra för snabbt med matbyte. Blanda långsamt i lite av den nya maten med den han äter nu, det tar tid att fasa in ny kost. Minst en månad. Jag skulle inte hoppa från att helt utesluta torrfodret om det är det han äter nu, utan som sagt i så fall blanda med vad ni nu väljer för mat till honom.

Det finns speciellt torrfoder och blötmat anpassad för detta hos veterinär som man kan börja med. Sedan om man vill sätta sig in i världen med att ge rå föda/BARF, eventuellt anpassad för just din katt om han visar sig vara sjuk, kan du ju göra under tiden fram till nästa provtagning. Du kanske hittar en annan sorts blötmat som verkar bättre t ex, men i det här "akuta" skedet så hade jag börjat så. Talar av egen erfarenhet av katt med njur-/urinproblem. Och som ovanstående säger, att katten dricker är superviktigt och därför är också blötmat bättre än torrfoder. Lycka till!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

patrikbrodin
4/29/15, 10:19 PM
#3

Han får endast torrfoder i nuläget. Royal Canin hypoallergic pga hans proteinallergi som vi inte helt säkert kan utesluta till att det bara är fisk.  Enligt vetrinären vi träffade så har denna mindre protein än vanligt foder. Varför föreslår inte vetrinären blötfoder då kan man ju undra ? Antar dock att det finns väldigt begränsat urval för en njursjuk (om han nu är det) och allergisk katt :(. Mille dricker ganska mkt på egen hand ur vattenskålar som vi har. Vi testade nån variant av allergiblötfoder förut som han reagerade på och fick utslag.

[HundochKatt]
4/29/15, 11:00 PM
#4

#3 Tyvärr är det så att veterinärer inte är så insatta i kost för tex. katt om de inte på egen hand läser på. Det de får lära sig under sin utbildning är väldigt lite och det mesta får de lära sig genom fodertillverkarna, tex. Royal Canin.  Och det säger ju en hel del för RC vill ju sälja sina foder förstås (som är bland det sämsta på marknaden). 

Torrfoder till katt ÄR bland det dummaste fodertillverkare kommit på. En katt behöver vätska och det genom det de äter. Det är det de är skapta för och inte att knapra på torrfoderkulor. Det är oerhört viktigt för en katt att få i sig vätska genom maten, då de har bristande törstreflex (de har inte behövt den då de fått merparten om inte all vätska genom sina byten). Detta medför att de flesta katter dricker för lite i synnerhet när de då äter torrfoder och tyvärr så skadar det urin och njurvägarna. Dessutom behöver en katt MINST 0,5 - 0,6 dl vatten/kg vikt och det är få om än någon som verkligen dricker så mycket. 

Äter din katt blötmat så skulle jag absolut slänga ut torrfodret bums! Eller så fort som möjligt i alla fall utan att orsaka lös mage. Jag tycker verkligen att du ska ta kontakt med Matilda Eriksson som jag nämnde, hon kan säkert ge dig mer råd än vad jag kan ge dig angående vad du ska utfodra din katt med, då den har allergin och njursvikten. Det är lätt att undvika fisk tex. och prova sig fram vad katten tål och inte.

patrikbrodin
4/30/15, 8:22 AM
#5

Möjligt att vi får sluta med torrfoder inom sin tid. Men nu tänker jag att vi försöker fösa in med blötfoder till att börja med . Typ lite på morgon lite på kvällen. Har Mille fortfarande höga värden om 3 veckor trots blötfoder så är det kanske dags att bli mer drastisk med kosten. Känns inte som man ska börja med njurfoder utan att ens veta till 100% att han har kronisk njursvikt. Jag har läst runt lite och ett märke som heter Bozita (blötfoder)skulle kunna passa. Finns med kyckling och kalkon, något som han möjligen skulle kunna tåla. Kan det vara en plan?

[HundochKatt]
4/30/15, 10:26 AM
#6

Tänk på att blötmat i regel inte innehåller bara en proteinkälla. Kyckling och kalkon anger i princip smaken bara (tror att Bozita har minst 7 % av sin "smak" medan Mjau har 4 %).

Annons:
Wony
4/30/15, 10:24 PM
#7

Det finns blötmat som innehåller endast en proteinkälla, minns inte namnet nu men har sett det på zooplus. Har för mig att det även finns foder med udda proteinkällor som typ buffel och struts…

sagan
4/30/15, 10:41 PM
#8

De flesta blötmatsorterna innehåller tre proteinkällor. Nöt, gris och kyckling. Det är ett fåtal som bara har det som står på förpackningen. Vad jag vet är det James Wellbeloved mjukmat som är en av dessa.

Om er katt är allergisk måste ni först ta reda på vad kissen är allergisk mot innan ni börjar ge annat foder. Helst ge blötmat i lågallergena foder men kisse fick ju då utslag. Vilket då är knepigare. Har er veterinär prata något om allergi utredning? Här kan du läsa om hur det lättast görs.

Wony
4/30/15, 10:49 PM
#9

http://www.zooplus.se/shop/katt/kosttillskott_specialmat/allergi/allergi_vf/250979

Där finns i alla fall med känguru eller häst, sedan finns det säkert fler sorter. Är lite för seg för att leta fram dem nu dock

kalindas
5/1/15, 3:26 PM
#10

Håller med HundochKatt i det hon säger. 🙂
Undvik torrfoder och om du inte vill börja köra BARF direkt, där du vet exakt vad din katt äter, så gå iallafall över till burkmat.
Vill du lyssna lite på veterinären så kan du börja med att fasa ut torrfodret och ge njurfodret i blötmatsvarianten, även om det också är skräp. Bara läs innehållsförteckningen… 

Min kompis vars hund hade höga njurvärden fick ZiwiPeaks burkmat (mot veterinärens inrådan, som ansåg den skulle äta torrt njurfoder).  Några veckor senare hade hunden normala njurar.
Nu är det ju kanske inte samma din katt har.
Men om du inte vill börja med BARF direkt så prova ZiwiPeaks burkmat till katt. Fördelen med den är att det bara är en djursort i varje burk. Så det bör inte trigga hans allergi. De är dyra, men mina katter gillar dom och som sagt det är ett "rent" burkfoder.
Kontakta gärna Matilda som du fick länk till ovan så kan hon hjälpa dej vidare från burkmaten.

Hoppas din katt kommer må bättre!

/Elisa

patrikbrodin
5/3/15, 1:17 PM
#11

Alla förslag uppskattas jättemycket. Ni som engagerar er för oss andras katter, oerhört tacksam är jag. En fråga ang. Kreavärdet. Visst kan det vara så att det är "missvisande " högt pga att katten är uttorkad? Vilket ju mer jag läser på nätet inte borde vara helt otänkbart med tanke på att han endast ätit torrfoder senaste Månaderna?

kalindas
5/3/15, 1:47 PM
#12

#11
Kan inte så mycket om hur värdena fungerar. Men visst borde det kunna vara nåt sånt. Fast kanske inte "normalt" uttorkad så som de blir när de blir sjuka och skinnet inte faller tillbaka. Utan mer kroppsligen som när man själv dricker lite för lite vatten en dag och får känningar i urinblåsan…

Bara rena spekulationer, men en tanke…

/Elisa

[HundochKatt]
5/3/15, 1:51 PM
#13

Jag är inte heller så insatt i värden. Men det låter ju logiskt. Det är ju faktiskt så att katter som äter bara torrfoder och inte dricker tillräckligt med vatten (vilket få gör), att de i princip är lätt uttorkade och det i sin tur borde ju påverka diverse prover. Kanske inte allt men viss påverkan har det ju.

Annons:
sagan
5/3/15, 4:08 PM
#14

#11 Det kan det absolut vara. Om kissen vägrar äta blötfoder i lågallegent så prova och se om det går bättre med uppblött torrfoder. Men se till att det inte står framme för länge. Mögelsporer har jag hört kan bildas när fodret innehåller spannmål. Men är inte säker på mitt uttalande. 🙂

Upp till toppen
Annons: