Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4303 ggr
karoliiine
4/27/15, 10:49 AM

Korthårig eller långhårig? Hur vet man?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!
Har en liten kattkille här hemma, blandning mellan bondkatt och Maine-Coon. Uppfödaren hävdar att han kommer bli långhårig, men jag tvekar då han inte är särskilt långhårig nu. :)

Annons:
kalindas
4/27/15, 10:54 AM
#1

Han är korthårig.  🙂
Båda föräldrarna måste bära på långhårsanlag om det ska bli långhår och även om båda föräldrarna skulle bära på det, men den ena är korthår, så blir det korthåriga ungar i kullen. 

Går att förklara ännu djupare. Men korthår är han.

/Elisa

karoliiine
4/27/15, 11:24 AM
#2

Tack! Då vet jag att informera uppfödaren om han h*n hade fel. 🤪

kalindas
4/27/15, 11:28 AM
#3

Korthårsanlaget är dominant och därför blir flest ungar korthåriga. Bär sen huskatten inte på långhår så blir alla ungar korthåriga.
Sen om den katten som sägs vara MC (har den stamtavla?) troligtvis också är en huskatt fast långhårig. Så är chansen stor att den bär på korthår och chansen för långhår är ännu mindre.

/Elisa

Sehvrin
4/27/15, 11:36 AM
#4

#3 Fast en långhårig katt kan inte bära på anlaget för korthår, eftersom korthårsanlaget är dominant. Finns korthårsanlaget hos katten blir den alltid korthårig. Däremot kan en korthårig katt bära anlaget för långhår.

En kull efter en korthårig katt med långhårsanlag och en långhårig katt skulle resultera i (statistiskt sett) 50% korthåriga kattungar och 50% långhåriga.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

kalindas
4/27/15, 2:56 PM
#5

#4
Nej, det stämmer och om jag inte har helt fel för mig så kan det inte bli korthåriga i en kull där båda föräldrarna är långhår.
Kan hända jag trasslade till begreppen ovan. 😃

/Elisa

Sehvrin
4/27/15, 3:22 PM
#6

#5 Precis, inga korthåriga kattungar med långhåriga föräldrar. 

Det är lätt hänt att man gör tankevurpor när det kommer till genetiken; det gäller att ha tungan rätt i mun 😉

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
kalindas
4/27/15, 6:59 PM
#7

#6
Japp. Med tanke på att jag haft uppfödning av siames o oriental där siamesanlaget är recessivt och oriental är dominant. Där man aldrig kan få en oriental i en kull med två siameser, men två orientaler kan få en hel kull med siameser. 
Långhår vs. korthår är ju samma sak, bara längden istället för färgen.🙂

Så jag borde kunna detta. Blev bara lite virrigt en stund.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: