Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2486 ggr
marre96
2015-04-27 02:08

Hemskt...

Nu är det så att min kille gav bort mina två katter på fyllan till en väldigt manipulativ kompis till sig. (Han försökte få mina katter av mig innanoch köpa min hund) jag får dom självklart inte tillbaka och det gör mig h*lvetes förbannad. Min ena är iallafall en katt hona på snart ett år som inte är steriliserad och den andra måste vara drygt 7 månader och inte kastrerad. Dom bor ihop med två andra hankatter instängda i ett rum i hans hus. Min honkatt är sen ett tag tillbaka utekatt då hon vantrivs inne. Tycker det är grymt fel att stänga in 4 katter i ett och samma rum och inte låta min utekatt vara ute! Nu är det ju så att "mina" katter antagligen lär para sig också och det känns ju bara värre med fler katter instängda i ett rum! Killen som har dom lär ju antagligen inte kastrera eller sterilisera någon av dom då han hellre verkar lägga pengarna på alkohol… Gråter varje gång jag ser mina katter sitta i fönstret och glo ut… Vad finns det jag kan göra för dom och är det tillåtet att ha så många katter instängda på så liten yta? Ska jag ringa djurskyddet?

Annons:
VildaVittra
2015-04-27 02:21
#1

Polisanmäl din pojkvän, han har nämligen ingen rätt att ge bort dina djur, efter det kan du begära handräckning av kronofogden. 
Och ja, det är tillåtet att ha djur instängda permanent i rum så länge de uppfyller minimimåtten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VästkustFia
2015-04-27 02:43
#2

Det låter absolut inte lagligt det han gjorde!

[Endless21]
2015-04-27 03:07
#3

För det första polisanmäl honom så du kan få dina katter tillbaka, du kan ju inte acceptera att någon annan har dina katter mot din vilja, för det andra så tycker jag du ska dumpa aset till pojkvän du har.

Aleya
2015-04-27 05:34
#4

Polisanmäl. Sen tycker jag att du gör slut med killen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Udoon]
2015-04-27 06:45
#5

Polisanmäl! Han har ju stulit av dig! Fort till polisen med detta så du kan rädda dina katter snarast möjligt😮

MaxFlickan
2015-04-27 06:46
#6

Gör slut med in kille. Polisanmäl. Kronofogden. Hoppas du får dina katter tillbaka!

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
VildaVittra
2015-04-27 07:06
#7

Hur kan ni avgöra att hon ska göra slut med sin pojkvän av det lilla hon berättat? Han kan ju vara helt underbar i övrigt. Mitt tips med polisanmälan var av rent lagtekniska skäl, inte för att straffa honom på något sätt.

Kan ni som dömer så hårt, med handen på hjärtat verkligen säga att ni aldrig begått ett misstag under era liv?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MaxFlickan
2015-04-27 07:15
#8

Nja,kan väl bara säga hur jag skulle göra. Om den jag älskade skulle supa sig full och ge bort mina katter till nån som han visste att jag inte ville skulle ha dem…

Men, visst, han kan vara underbar.

Och jag menade inte att hon skulle polisanmäla honom, tänkte mer på killen som tog/har hennes katter. Men kanske det inte funkar?

(Just kommit hem från vak, så jag tänker kanske inte riktigt klart…)

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

thorntagg
2015-04-27 09:27
#9

#7  Hur kan du hålla en missbrukare om ryggen, då han förgripit sig inte bara på sin flickvän genom att stjäla hennes katter, utan vad som är än värre, lämna dessa försvarslösa djur vidare till en tillvaro utan trygghet och omtanke. Hur "helt underbar" kan en sådan pojkvän vara?  Många "misstag" kan begås av oss alla, men att ge sig på oskyldiga djur är inte ett misstag, det är bland det värsta som finns, då djuren är helt utlämnade åt människans godtycke.

 Man förstår också vikten av att alltid kastrera sina katter då man på det sättet åtminstone förhindrar att de blir parade och ger upphov till nya kullar som går ett ovisst öde tillmötes.

Jag hoppas att du polisanmäler den som gjort detta, och att du får dina katter tillbaka. Det bästa vore nog att du håller dig ifrån den som åsamkat dig detta elände.

kattöga
2015-04-27 09:31
#10

Jag skulle snabbt som ögat polisanmäla både killen som gav bort andras "ägodelar" och den som tog emot dom, mottagaren visste ju vems katterna var. 

Och när du får tillbaka dina katter, kastrera båda två lika snabbt! ID-märk och registrera ID-märkningarna hos SKK och/eller Sverak, också illa kvickt.

Och se till att katterna får en fast och lugn bostadssituation.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

marre96
2015-04-27 11:07
#11

Nu var det så att min såkallade kille var verkligen dretfull och han som ville ha katterna hade lurat i han att lägenheten var för liten för två katter( en 1a) och att djurskyddet skulle komma och hämta katterna och att dom skulle bli avlivade inom en vecka. Då min killes hjärnkapacitet var på noll den kvällen och jag inte var hemma och sa imot så trodde han blint på vad han sa. Det är inga renrasiga katter utan Bondkatter och skulle kastrera lillen och idmärka båda samtidigt då. (Ska påpeka att det var i januari katterna gavsbort) behövde ju inte idmärka då dom fortfarande var innekatter för att vänja sig med vart dom hör hemma. En anmälan leder ingenstans. Polisen gör inget och en handräckning från kronofogden behöver man kvitto på att det är mina katter och det har jag inte då den ena fick jag i present och den lilla skulle avlivas om inte jag tog han. Tror knappast det rummet håller måttet för laglig storlek…

VildaVittra
2015-04-27 16:10
#12

#7 Hahaha, du är verkligen rolig. 😂 Du måste krystat hårt för att få till den där.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Heike]
2015-04-27 16:50
#13

# 0 Du har fått så goda råd i tråden och polisanmäl genast det som inträffat både pojkvännen samt han som "tog" emot dina katter för dom är dina och ingen annans.Så här gör man ju bara inte 😕och nej jag anser inte det vara okey att stänga in katterna i ett litet rum,det är rena rama djurplågeriet att föra samman på liten yta samt att tvinga katt som är van att vistas utomhus att befinna sig instängd i ett rum.

Är dom möjligtvis chippad eller öronmärkt? jag kan hoppas på det för då har du väldigt lätt att få hem dina kära katter igen men också genom en massa bilder och foton som visar vart katterna verkligen hör hemma.

Önskar jag fanns på plats och kunde följa med dig för att göra anmälan för jag blir så rysligt arg när jag läser sånt här,aldrig i min tid ska du finna dig i det här och den där pojkvännen honom bör du genast omvärdera för är han verkligen en pojkvän som älskar dig då gör man inte så där oavsett man har krökat till eller ej.

Hoppas innerligt du får dina kära katter tillbaka och jag kan förstå hur ont det gör att se dom i fönstret så snälla anmäl,vänd dig till till djurskyddsföreningar och alla instanser du kan komma på för katterna ska hem till dig där dom hör hemma och inget annat.

Fy man tror ju inte sånt här ska kunna ske,fasen om nån hade gjort så med mina katter den hade haft den ena instansen efter den andra med blåslampan i högsta hugg efter sig 😡

Hoppas innerligt det här löser sig för dig ❤️

# 9 Alla tiders bra inlägg,håller med dig till fullo 😎och många fler med mig det ser man på bra inlägg 👍

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
marre96
2015-04-27 17:23
#15

Polisanmälan leder ingenstans. Min förra killes katt blev stulen och han visste vem och vart den fanns. Han anmälde det men ett år senare har han inte fått tillbaka den. Polisen lägger inte ner sig i en stulen katt. Dom sa att "det får ni lösa själv. Det är inget vi kan göra något åt" mina katter var inte märkta på något sätt då jag varit bostadslös och flyttat runt hos kompisar en del. Kan ärligt säga att jag kommer aldrig förlåta min kille för just denna händelsen och han vet mycket väl att han gjorde fel.

[Heike]
2015-04-27 17:34
#16

marre96 på nåt vis hoppas jag det här löser sig för katterna hör ju hemma hos dig och vi talar om liv med känslor så vänd dig i alla fall till polis samt andra instanser som står för djurskydd för bilder har du säkert många som vittnar om att katterna tillhör dig och ingen annan.

Håller tummarna för en lösning på det här 🌺

[Heike]
2015-04-27 18:26
#17

# 14 Du vill tydligen ha igång diskussion  i vanlig ordning Vilda Vittra men nu kammar du noll 😎för mig leker man inte med  och du har visat prov på ditt humör på så många sajter 😡

Nu hoppas jag vi kan återvända till TS 🙂för det är ju det tråden handlar om  att katterna kommer till rätta sen vad Vilda Vittran tycker är rätt ointressant 😃ursäkta jag blev visst lite lack där 😊men katterna ska hem 🌺det är det viktigaste av allt

MaxFlickan
2015-04-27 18:46
#18

#12 Pratar du med dig själv…?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

VildaVittra
2015-04-27 18:53
#19

#17 Kammade noll? Vad kallar du då det inlägget du just gjorde? 😂Nej du, jag vet att ni gillar att gå på person, själv sänker jag mig inte till den nivån, men trivs ni där så är det väl bra. För det var inte jag som gick off topic och började slänga omkring anklagelser om att jag "håller missbrukare om ryggen" vilket är helt omöjligt att avgöra då ingen här vet om TS pojkvän är missbrukare, jag efterlyste bara lite människokärlek och att inte folk skulle bete sig som internet-rednecks. 

#18 Nej, med Torntaggsgurun. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MaxFlickan
2015-04-27 19:15
#20

#19 Blev lite konfys bara då du skrivit #7, då det är du :)

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
marre96
2015-04-27 19:24
#21

När ni påpekar missbruk hos min kille vill jag bara säga att han slutade dricka efter incidenten så han tog åt sig att han gjort fel. alla får säga vad dom tycker. Jag tar inte åt mig för jag vet också mer än er angående detaljer i frågan :)

MaxFlickan
2015-04-27 19:24
#22

#21 Bra att han slutat dricka :)

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[[eskils_]]
2015-04-27 19:27
#23

Ok om inte polisen ingriper i kattstölder, men jag tycker ändå du ska polisanmäla dem båda två. Du måste sätta dig i respekt.

Sedan säger du till din "pojkvän" att han har 1 dygn på sig att ordna tillbaka dina katter från kompisen, annars gör du slut med honom. Basta.

Sedan följer du råden från #10.

jollycox
2015-04-28 10:42
#24

Tyvärr tror jag inte att du kan få tillbaka katterna om nu inte den som har katterna väljer att lämna tillbaka dom till dig.
En bekants dotter hade en katt som var utekatt och omärkt, den blev misstagen för att vara hemlös och fick ett nytt hem. Dottern fick inte tillbaka katten hur mycket hon än bevisade att det var hennes katt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: