Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 629 ggr
MissHoppetossa
2015-04-23 21:03

Ampellilja oc Aloe Vera

Misse har fått en Ampellija att knapra på istället för växtterna Matte skulle vilja haför sig själv. Den verkar mumsig, men bör jag begränsa hur mycket hon kan äta av den nu innan hon är van? Av dom övriga växterna verkar Aloe Veran vara den som är svårast att låta bli att bita på. Gör det nåt om katten äter på den? (Mer än att jag föredrar att få ha den ifred då :P )

Annons:
BIEE
2015-04-24 09:09
#1

Ampellilja är helt ok. Jag har flera stycken för min ena kisse.  Har så att jag kan ställa undan så att de kan hämta sig från kattgnag.  Kissen vägrar kattgräs totalt. Den andra kissen totalvägrar alla växter.

Aloe vet jag inte, ibland sägs det att den är giftig och ibland att den inte är det. Att vi människor tål den säger inget om huruvida katten tål den. Läste på en veterinärsida att aloe kan orsaka diarre. Får inte din katt diarre så kanske kissen kan få bita ibland. Skulle för min del i alla fall försöka begränsa mina katts tillgång till den för säkerhets skull. 

Lycka till! 🌺

fredricakarlsson
2015-04-24 09:19
#2

Aloe Vera "skalet" är inte bra för katterna. Men tuggar de bara på de utan att äta upp de så är det nog ingen fara.

MissHoppetossa
2015-04-24 10:34
#3

Katten har aldrig haft minsta tendens till diaree sen hon kom till mig (peppar, peppar). Aloe Veran är nog mest tilltufsad å tandmärken i, så tror inre hon sväljer så mycket av den. Men det låter ju som om jag lär märka innan hon skulle kunna bli jättesjuk. Så då behöver jag kanske inte oroa mig. Förhoppningsvis gör ju Ampelliljan att resten av växterna, även Aloen får va mer ifred.

Lol V Stein
2015-04-24 15:07
#4

Aloe Vera är dåligt för katter enligt ASPCAs lista. http://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants/aloe

Upp till toppen
Annons: