Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1799 ggr
kattöga
2015-04-21 17:31

Fri tillgång till mat, varför inte?

Jag har alltid haft fri tillgång (i princip) till mat till dom utekatter jag har och har haft. 

Min förra katt åt endast torrfoder (och en och annan mus). Han blev överviktig först när han blev sjuk innan han dog. Innan dess var han en stark, muskulös, stor och ståtlig herre.

Eftersom jag är hemma nästan jämt (arbetar mycket hemifrån) så ger jag dom mat när dom ber om det. När jag är borta stora delar av dagen laddar jag rejält med blötmat och ev lite torrfoder (Applaws) om jag blir borta länge. Båda föredrar blötmat numera, tack och lov, honan självbarfar dessutom mycket så här års.

Hanen är en storätare på morgonen/förmiddagen, varannan dag ungefär. Han hetsåt nästan i början när han flyttade hit, han var van att endast få mat på morgonen och kvällen. Nu har "hetsätningen" försvunnit, han är trygg med att det finns mat. 

Ingen av dom äter alltså överdrivet mycket. Båda är slanka och fina i pälsen. 

Jag har läst att katter också har korta tarmar vilket gör att dom behöver äta lite då och då. Jag vet inte om det stämmer?

Jag läser ofta att många rekommenderar få och fasta mattider till sina katter. Oavsett om det rör sej om torr- eller blötfoder. Och att man inte ska ge dom mat ofta. Jag tycker det låter så fel, med tanke på om det är riktigt att dom har korta tarmsystem.
Jag undrar så VARFÖR? Vad skulle vara nackdelen med att ge dom "fri tillgång" om katterna normalt är rörliga? 

Jag vill ha "kött på benen" (det vill dom också…) om jag ska tänka om i denna fråga! Nån som har lite kött? Skämtar

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
VildaVittra
2015-04-21 17:36
#1

Det är rent nonsens det där med fasta tider, mössen i naturen serveras ju inte klockan fem varje dag. Fortsätt du som du gör idag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Scorpio97
2015-04-21 17:37
#2

Jag anser att man kan ge fri tillgång, så länge katterna inte blir överviktiga. 

Härhemma skulle det inte fungera, för om vi fyllde på varje gång matskålarna blev tomma skulle våra tre äta hur mycket som helst (och förmodligen hunden också). Fasta mattider fungerar bättre för oss.


//Jessie

JonnaCecilia
2015-04-21 17:37
#3

Beror väl på katten. En av mina (fd) katter blev så duktig på att jaga och kom sen hem och åt och blev tjock, men jagade lika bra ändå. Hon kunde i princip komma och gå som hon ville, brukade nästan alltid vara någon hemma. Så där fick vi begränsa. Hon var ändå inte så gammal, en 10-12 år. Annars ser jag inga problem med bra foder som kan stå framme.

Valkyrija
2015-04-21 17:38
#4

Har aldrig hört talas om att det skulle vara dåligt. Har alltid låtit mina katter ha fri tillgång till torrfoder. En gång när jag hade en katt som var väldigt tjock blev vi rekommenderade att ge foder på utsatta tider men då började de hetsäta och nej… Det funkade inte alls. 

Vänligen, Taralii ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

kattöga
2015-04-21 17:44
#5

#1 Ja, det är nog vad jag har tänkt också, såvida jag inte får väl valda argument för att det är fel. ;) Jag har ju sett på mina katter att dom bara mått bra av det. 

Och ja, roven utomhus kan ju komma i täta skov eller inte alls under långa perioder (vinter t ex). Honan kan komma hem med 5 möss/sorkar på en dag ibland. Man säger ju att katten kommer hem med 10% (om jag minns rätt) av sina byten…. Så ibland undrar jag hur mycket hon egentligen äter. Hon är liten, nätt och smidig, väger mindre än 3½ kg.

#2 Det är ju ett vettigt argument, att katterna och hunden skulle glufsa i sig ohämmat. Då kan det vara bättre med reglerade måltider, det håller jag med om. Då handlar det om individuella regleringar pga hur just dom djuren äter. 

Men ofta upplever jag att många "tycker att man ska ge dom mat två-tre gånger om dagen" av rent principiella skäl. Och jag tycker att principer och katter sällan matchar varann……. Mina principer sk-ter nog mina katter högaktligen i….. ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MaxFlickan
2015-04-21 17:47
#6

Har alltid fram torrfoder och vatten, och så får han blötmat två gånger om dagen. Plus vad han jagar där ute då :)

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
[Sabina]
2015-04-21 17:47
#7

Våra tre katter har fri tillgång till torrfoder. Jag har aldrig förstått det där med att ge begränsat med mat.

JonnaCecilia
2015-04-21 17:50
#8

Alltså, många kör ju samma resonemang med hundar, och ska de göra något speciellt, typ ut och jaga så kan jag förstå om man behöver reglera, men en ren sällskapshund måste det ju hänga på individen. Labradoren hade strikta mattider (kan ni gissa varför? ;)) medan Eurasiern kan gå och småäta lite några dagar, sen äter han massor en annan dag, så hans mat står framme. (och naturligtvis om hund eller katt barfar så vill man ju inte ha skämt kött liggandes men det är ju en annan femma!)

[HundochKatt]
2015-04-21 18:47
#9

Nu har jag inte läst allt i tråden, men anledningen till att man INTE ska ge fri tillgång till katten och att den ska kunna gå och småäta är två. Dels för att de ska bygga upp hungern till nästa mål, men det viktigaste är att varje gång en katt äter så höjs PH värdet i urinen och en katt som småäter hela dagarna har då ett  kroniskt förhöjt PH värde och det blir då en gynnsam miljö för struvit. Som sedan kan bli urinsten…

Det här med att katter SKA äta ofta är ett påhitt av torrfoder tillverkare, ett försäljningsknep helt enkelt.

Omie91
2015-04-21 18:51
#10

Visst har de "fri tillgång" till mat i naturen, men då måste de också jobba för att få maten. Bytena är oftast smådjur, d.v.s små portioner som de fångar flera gånger utöver ett dygn. Innekatter (har själv 3 st) har inte samma möjlighet till stimulans (utan vår hjälp som leksaker och eventuell utegård/balkong) och kan, precis som vi människor, äta av ren uttråkning och katten kan därmed bli för tjock. 

Även utekatter kan bli tjocka om de hemma har fri tillgång till mat. Varenda extra mus i naturen utöver maten hemma bidrar ju till ett kaloriöverskott.

Här serverar vi  maten  i små portioner fördelade på någorlunda fasta tider i ett försök att efterlikna kattens naturliga beteende. När det serveras torrfoder får de det i aktiveringsleksaker så de får jobba lite för maten. Ibland är det någon måltid mindre och ibland tar det längre tid mellan måltiderna beroende på hur våra dagar på jobb och skola ser ut. Men som sagt, det är inte alltid lyckad fångst i naturen heller.

Sen är ju katter individer precis som vi. Vissa klarar fri tillgång till mat andra inte. Bland mina katter finns exempel av båda vilket jag löser genom att ge små portioner över en dag. 

Gör det som passar dig och dina katter bäst.

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

 

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

[HundochKatt]
2015-04-21 19:24
#11

Jag tycker inte att man alltid ska säga att "gör det som passar dig och dina katter bäst". Det är för mig ett dåligt argument, för vi vill väl ändå våra katter väl? Ja, jag inbillar mig det i alla fall.

Wony
2015-04-21 20:19
#12

Vi har fri tillgång på ett torrfoder med bra innehåll, samt har vattenfontän (de dricker ordentligt!), ger blötmat 2-3ggr per dag samt att alla katterna jagar och äter vilda byten. Måns som hetsåt när han kom hit (kunde kasta i sig 3hg blötmat åt gången) har blivit trygg och äter nu normalt. De andra också. 

Sedan ställer jag mig fundersam till huruvida pH-värdet i urinen stiger även om de äter blötmat? Hur mycket stiger det vid intag av blötmat jämfört med torrfoder? Hur lång tid tar det för det att gå ner i respektive fall? Jag skulle gärna se en pålitlig källa på detta där alla dessa delar finns beskrivna. Gärna en vetenskaplig studie.

MaxFlickan
2015-04-21 20:24
#13

#11 Nu förstår jag inte riktigt vad du menar…? Alla katter är olika, det som passar bra för en passar inte alls för en annan.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
hannaj98
2015-04-21 20:27
#14

Vi har fri tillgång på torrfoder. Har alltid haft det förutom en kort period när den ena katten blev överviktig, (har 2) antar att någon matade henne med någon skit mat. Var därför tvugna att bara låta de äta vid vissa tillfällen för att se till att den "tjocka" katten inte åt för mycket mat. 

De är nu 14 år och har funkat jätte bra med fri tillgång, förutom under den perioden.

VildaVittra
2015-04-21 20:32
#15

#9 Nu tänker du baklänges. Urinen blir basisk när katten äter stora måltider (alltså det pH när stenarna bildas), äter katter många små måltider rubbas knappt pH-värdet utan fortsätter att vara sur. Så slutsatsen är att man i så fall ska undvika att utfodra katten med få stora måltider och istället just ha fri tillgång för att undvika struvit.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sealle
2015-04-21 20:58
#16

Min katt får mat två gånger om dagen, en gång på morgon och en gång på kvällen. Utöver det blir det om han lyckas fånga något eget utomhus. Vi kör på det så att han ska få i sig rätt mängd mat, varken för mycket eller för lite. :)

[HundochKatt]
2015-04-21 21:06
#17

#15 Jag återkommer när jag fått mina uppgifter bekräftade av Sarah Siverman eller Matilda Eriksson. Som jag har lärt mig av att det är så som jag skrev. Jag citerar Sarah Siverman: "Varje gång katten äter så höjs pH-värdet i urinen. Hos en katt som har fri tillgång så blir pH-värdet nästintill kroniskt förhöjt, och det skapar en gynnsam miljö för tillväxt av struvitsten, som bildas i urin med pHpå 7 eller högre. Därför är det olämpligt att ha fri tillgång till katter som har lätt för att få problem med struvitsten. Det går att läsa i Canine and Feline Nutrition, A Resource for Companion Animal Professionals, andra upplagan."

[HundochKatt]
2015-04-21 21:10
#18

#13 Jag menar det jag säger att man bör nog tänka mer på vad som är bra för katten än vad det är för en själv. Då det gäller PH - värdet och struvit så är det ju ingenting man "vet om", utan förr eller senare får katten problem. En katt kan må hur bra som helst tills det blir för mycket och då visas symptomen och det är väl det som vi som djurägare ska förhindra.

Marsvinsmamman
2015-04-21 21:11
#19

#9 VildaVittra har rätt - det är de små ofta förekommande måltiderna som håller nere ph-höjningarna i urinen. I länken nedan förklaras på ett hyfsat tydligt sätt hur de olika faktorerna samverkar i urinstensbildningen och vilken roll urinens ph spelar. Där framgår det tydligt att många små måltider är bättre än få stora, sett ur ph-värdets perspektiv.

http://www.katt.nu/veterinar/kattsjukdomar/urinsten-hos-katter/orsakar-torr-kattmat-urinsten/

kattöga
2015-04-21 21:12
#20

Jag (TS) har inte hunnit kommentera mer i tråden, men tittar in så ofta jag kan, för jag vill verkligen följa den! Studier och forskning = toppen! 

När det gäller att katter blir tjocka av kalorier, så tänker nog jag, personligen, att katter, liksom vi människor blir tjocka av kolhydrater, socker, glukos, d v s spannmål bl a, och inte av kalorierna (om man inte överdriver mycket). Men jag vet också att det är en het debatt som ännu inte är fastställd. Dom studier och den forskning som finns är ännu mycket bristfällig.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
2015-04-21 21:13
#21

P.S. Urinsten, är det detsamma som urinkristaller?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[HundochKatt]
2015-04-21 21:15
#22

Föresten #15 och alla andra, har ni källa på att det är BRA för en katt att äta ofta? ;)

MaxFlickan
2015-04-21 21:16
#23

#22 Har du läst inlägg #19 ?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Wony
2015-04-21 21:18
#24

#20 Ja, äter katterna för mycket av rent kött lär de oundvikligen bli tjocka, se bara på en del stallkatter som i princip uteslutande äter sork och råttor. Våra katter vägs med jämna mellanrum så vi har koll på deras vikt. Oavsett är det ju bättre för katten att äta som den skulle göra i det vilda, dvs hög kötthalt.

Något jag ofta reagerar över är att i kattvärlden (iofs även inom många andra områden med) så kommer det ofta fram "bevis" men det är sällan som vetenskapliga studier dyker upp. Jag har nog blivit lite "skadad" av universitetslivet men bra källor är A och O! 🙂

Marsvinsmamman
2015-04-21 21:18
#25

#17 Och här kommer ett citat från länken ovan, där de mindre måltiderna sägs ge lägre ph-stegring än de stora måltiderna, och därför borde vara gynnsammare.:

"Katter, liksom andra köttätare, har normalt en sur urin med undantag av en period på flera timmar efter en måltid. Hur basisk urinen blir, dvs. hur högt pH-värdet stiger och under hur lång tid, beror på måltidens storlek och ingående fodermedel. En måltid baserad på animaliska råvaror ger en mindre pH-stegring än vegetabiliska råvaror. Ju större måltid desto kraftigare pH-stegring (Figur 1). Det är av stor vikt att eftersträva ett lågt urin-pH under så stor del av dygnet som möjligt för att undvika bildning av struvitstenar."

#22 Källhänvisningarna i den artikel jag länkade till är rätt omfattande. Allt är på engelska dock, men alla utom en (om jag inte minns fel) var från 90-talet och framåt - vilket får anses som hyfsat aktuell forskning.

VildaVittra
2015-04-21 21:18
#26

#17 "Struvitkristaller fälls ut i basisk urin och löses upp i sur urin, vilket innebär att de sällan bildas i urin som har ett pH-värde lägre än ca 6,6. I urin med högre pH kan man se ett linjärt förhållande mellan mängden struvitkristaller och ökande urin-pH.

Katter, liksom andra köttätare, har normalt en sur urin med undantag av en period på flera timmar efter en måltid. Hur basisk urinen blir, dvs. hur högt pH-värdet stiger och under hur lång tid, beror på måltidens storlek och ingående fodermedel. En måltid baserad på animaliska råvaror ger en mindre pH-stegring än vegetabiliska råvaror. Ju större måltid desto kraftigare pH-stegring (Figur 1). Det är av stor vikt att eftersträva ett lågt urin-pH under så stor del av dygnet som möjligt för att undvika bildning av struvitstenar…

• Låt alltid torrfodret stå framme i matskålen för att uppmuntra katten att äta många små mål."

http://www.katt.nu/veterinar/kattsjukdomar/urinsten-hos-katter/orsakar-torr-kattmat-urinsten/

Litteratur

  • Brown, R.G. Personligt meddelande 1997.
  • Buffington, T. Acid questions. Potential dangers associated with cat food acidification. Petfood Industry, Sept/Oct 1993, 4-8.
  • Finke, F.D. & Litzenberger, B.A. Effect of food intake on urine pH in cats. Journal of Small Animal Practice 1992, 33, 261-265.
  • Izquierdo, J.V. & Czarnecki-Maulden, G.L. Effect of various acidifying agents on the urine pH and acid-base balance in adult cats. Journal of Nutrion 1991, 121, 589-590.
  • Lewis, L.D. F.U.S., a commentary on nutritional management of small animals. Mark Morris, Topeka, Kansas 1981.
  • Lewis, L.D., Morris, M.L. & Hand, M.S. Feline urologic syndrome (FUS). I: Small animal clinical nutrition III. Mark Morris, Topeka, Kansas 1988, 9:2-32.
  • Markwell, P.J. & Buffington, C.T. Feline lower urinary tract disease. I: Wills, J.M. & Simpson, K.W., eds. The Waltham book of clinical nutrition of the dog & cat. Elsevier, Oxford 1994.
  • Osborne, C.A., Lulich, J.P., Thumchai, R., Ulrich, L.K., Koehler, L.A ., Bird, K.A. & Bartges, J.W. Feline urolithiasis. Etiology and Pathophysiology. Veterinary Clinics of North America: Small Animal Practice 1996, 26, 217-232.
  • Reynolds, A. Personligt meddelande 1997.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wony
2015-04-21 21:20
#27

#22 Jag har inte hunnit leta fram några artiklar än, men i det vilda äter katter när de får tag på något. Ofta är bytesdjuren små och katten jagar över hela dygnet, utspritt. Jag har svårt att se hur kattens naturliga intag av mat skulle vara jättefarligt för den.

Annons:
[HundochKatt]
2015-04-21 21:31
#28

#19 "Katter, liksom andra köttätare, har normalt en sur urin med undantag av en period på flera timmar efter en måltid. Hur basisk urinen blir, dvs. hur högt pH-värdet stiger och under hur lång tid, beror på måltidens storlek och ingående fodermedel. En måltid baserad på animaliska råvaror ger en mindre pH-stegring än vegetabiliska råvaror. Ju större måltid desto kraftigare pH-stegring (Figur 1). Det är av stor vikt att eftersträva ett lågt urin-pH under så stor del av dygnet som möjligt för att undvika bildning av struvitstenar."  

Detta klipp från länken du bifogade,  stöder det jag påstår. Katten har en sur urin och den blir basisk flera timmar efter att den ätit. Äter den vi säger 5-6 ggr om dagen kanske mer, så är den ju konstant förhöjd. Då den inte hinner normaliseras mellan målen. Om en katt äter morgon och kväll, lite större måltider istället så är den inte konstant förhöjd utan hinner stabiliseras och vara normal i flera timmar, till nästa mål. Dessutom är då kött som tex. Barf mindre höjande av PH värdet än vad torrfoder är som ofta innehåller en massa vegetabilier.

Wony
2015-04-21 21:32
#29

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1439-0396.2005.00613.x/abstract

Tyvärr kan man bara se en sammanfattning om man inte är inloggad, men för den som är intresserad av ämnet är även den artikel rätt så intressant.

Tyrisen
2015-04-21 21:34
#30

Ett enkelt skäl som jag har haft har varit att en av mina katter behövde sin specialmat för att må bra. Dom andra katterna skulle däremot inte ha mått bra på den maten. Därför var vi tvungna att ha måltider där katterna åt och sen fick man plocka bort till nästa gång. 

Nu lever inte den katten längre, men vi brukar ändå inte ge katterna fri tillgång. Jag ger mina katter mat inte på exakta tider, men 3-4 gånger per dag. Den mer late är lite väl glad i att småäta för mycket och håller inte vikten annars. Den mer energiska katten brukar jag leka jagalek med innan måltiden, och så får han maten direkt efteråt. Jag tror att han trivs med den rutinen :) Det funkar bra hos oss.

Nu antar jag dock att ni med fri tillgång menar så mycket som katten vill äta? För fri tillgång skulle ju annars kunna vara en viss mängd mat per dag, fast att den mest hela tiden finns framme. Funkar dock inte med blötmat eller rå föda, om man inte är hemma hela tiden.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Wony
2015-04-21 21:35
#31

#28 Det jag skulle vilja se är hur mycket pH höjs och kurvan för när den sänks. Att "det blir högre" är ganska irrelevant om man inte vet utgångsvärdet för pH och hur mycket det höjs samt i vilken takt det sänks. För pH kan knappast vara över struvitbildande gräns konstant, då kurvan torde gå gradvis ner. Sedan kan jag tänka mig att mängden katten äter påverkar. Dvs större portion = större förändring i pH-värde.

Wony
2015-04-21 21:38
#32

#30 Ja, här är det så mycket/lite de vill ha. Ingen av dem hetsäter eller äter för mycket. Två av tre katter äter glatt blötmat, den tredje är inte lika förtjust, men vi tvingar honom inte så länge han dricker bra.

VildaVittra
2015-04-21 21:42
#33

#28 Nej, det stödjer inte det du påstår, utan det stödjer till fullo det jag skriver. En liten pH-höjning (som vid fri tillgång på foder) gör inte urinen basisk, utan den är fortfarande sur om än mindre sur och stenar bildas när urinen blir basisk, vilket den blir av stora måltider. En liten förhöjning under dygnets alla timmar kommer alltså inte orsaka stenar då den aldrig får det pH-värdet som krävs.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wony
2015-04-21 21:45
#34

#33 Det stöder i så fall min teori om att stora måltider = förödande för pH-värdet. Det är rätt logiskt om man ser till katter i det vilda. De svullar inte mat två gånger om dagen…

Annons:
Tyrisen
2015-04-21 21:50
#35

#28 Nja, större måltider bör ju innebära ett högre pH-topp, medan mindre måltider gör att det svänger mer runt "gränsen". Och ju högre pH-värdet blir, desto större risk att fler kristaller bildas. Det borde vara pH-topparna som är avgörande.

(Min katt hade dock problem med kristaller av det motsatta slaget, dvs. hon hade alldeles för sur pH i urinen oavsett om hon ätit eller e,j och fick oxalatstenar. Så för henne var det en fördel att äta sällan. Men nu talar vi om ett speciellt fall men en katt som antagligen något fel från födseln.)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Marsvinsmamman
2015-04-21 21:52
#36

#28 Nej. Din slutsats av forskningsresultaten kan jag inte hålla med om. Kan du hänvisa till en trovärdig källa som hävdar att få, större måltider minskar risken för FLUTD. För när jag söker så hittar jag bara det motsatta: dvs alla tolkar forskningsresultaten kring urin-ph som att "small frequent meals" är gynnsammare. Tex i länkarna nedan. Jag hittar alltså massor av belägg för min tolkning, men inte ett enda belägg för din. Kan du länka till någon som rekommenderar större, färre mål för urinstenskatter?

Här kommer två citat och dess källa i länk.

"As many as 5 percent of all cats are subject to recurrent urinary tract infections. To prevent this painful and potentially dangerous condition: 

Feed smaller amounts more frequently"

http://www.vetinfo.com/guide-flutd-symptoms.html#b

"Steps to Reduce Occurences and Signs of Lower Urinary Tract Disease

Feed small meals on a frequent basis."

http://www.vet.cornell.edu/FHC/health_resources/UrinaryConcerns.cfm

Tyrisen
2015-04-21 21:53
#37

#34 Det är nog rätt :) Jag hoppas att mina 3-4 gånger per dag är en bra "mellanväg" att gå då det inte funkar jättebra att ha framme konstant. Men efter att ha läst tråden blir jag fundersam på om jag borde tänka om… Hur ofta tror ni är optimalt för en katt att äta?

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

[HundochKatt]
2015-04-21 21:58
#38

Den där artikeln på katt.nu är skriven av Doggy. Och det säger sig ju självt att det gynnar deras torrfoder, det de skriver. Det finns ingen källhänvisning som styrker påståendet "Ju större måltid desto kraftigare pH-stegring (Figur 1)" 

Och inte heller finns det någon Figur 1? 

Bifogar en länk jag fick från Sarah Siverman. Där det står om det jag skrivit lite förenklat. 

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001692/01/En_guide_i_n%C3%A4ringsl%C3%A4ra.pdf

"Ett pH på 7,0 eller högre i urinen gör att struvitkristaller kan bildas, medan de löses upp i ett pH på 6,6 eller lägre. Friska katters pH är mellan 6,0-6,5, förutom efter en måltid då pH i urinen alltid höjs något. Har katten fri tillgång på foder kommer urinets pH att konstant vara förhöjt, vilket ökar risken för struvitbildning (3)."

Eftersom det är SLU som är inblandat i dokumentet ovan, så litar jag mer på den än på det Doggy står för. ;)

VildaVittra
2015-04-21 22:02
#39

#37 Det finns fler sätt att minska risken för urinstenar och ett är att ge en strikt animalisk kost, så du kan ju fundera på att sätta ihop en sådan istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wony
2015-04-21 22:03
#40

#38 "höjs något" kan innebära allt från 0,001 till flera steg i pH. Så om min katts pH är på 6 och stegras till säg, 6,5 är det ju ändå ingen fara. Det är det jag menar, att man måste ju ta hänsyn till mer exakta värden än att anta att katter på fri tillgång mer eller mindre går en säker väg mot struvit.

MaxFlickan
2015-04-21 22:04
#41

#38 Och de som #36 länkar till då?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Tyrisen
2015-04-21 22:05
#42

#39 Ja, det är ju ibland så att gör man en åtgärd så ökar risken för något annat. Jag ger dem blötmat och hemmagjord BARF som huvudföda :)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

VildaVittra
2015-04-21 22:07
#43

#38 Det är inte Doggy som skrivit de vetenskapliga källorna som jag listade och jag sätter faktiskt resultaten från en forskningsrapport före ett studentarbete där de dessutom har fel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[HundochKatt]
2015-04-21 22:16
#44

Alla blir saliga på sin tro - ni får tro vad ni vill. Jag tror på det jag tror på och litar fullt på de som besitter kunskapen och inte amatörer. ;) 

Apropå studentarbetet så innehåller det en referenslista så om man har lust och tid så kan man ta reda på mer. 

#41 Jag läser inte så mycket på engelska. Men om igen så litar jag mer på de som besitter kunskapen och har det som yrke än amatörer som Vilda Vittra. Det är inte första gången denne har fel… ;)

Wony
2015-04-21 22:18
#45

#44 Har du kollat litteraturen Vilda Vittra skrev? Jag kopierar in dem nedan.

  • Brown, R.G. Personligt meddelande 1997.
  • Buffington, T. Acid questions. Potential dangers associated with cat food acidification. Petfood Industry, Sept/Oct 1993, 4-8.
  • Finke, F.D. & Litzenberger, B.A. Effect of food intake on urine pH in cats. Journal of Small Animal Practice 1992, 33, 261-265.
  • Izquierdo, J.V. & Czarnecki-Maulden, G.L. Effect of various acidifying agents on the urine pH and acid-base balance in adult cats. Journal of Nutrion 1991, 121, 589-590.
  • Lewis, L.D. F.U.S., a commentary on nutritional management of small animals. Mark Morris, Topeka, Kansas 1981.
  • Lewis, L.D., Morris, M.L. & Hand, M.S. Feline urologic syndrome (FUS). I: Small animal clinical nutrition III. Mark Morris, Topeka, Kansas 1988, 9:2-32.
  • Markwell, P.J. & Buffington, C.T. Feline lower urinary tract disease. I: Wills, J.M. & Simpson, K.W., eds. The Waltham book of clinical nutrition of the dog & cat. Elsevier, Oxford 1994.
  • Osborne, C.A., Lulich, J.P., Thumchai, R., Ulrich, L.K., Koehler, L.A ., Bird, K.A. & Bartges, J.W. Feline urolithiasis. Etiology and Pathophysiology. Veterinary Clinics of North America: Small Animal Practice 1996, 26, 217-232.
  • Reynolds, A. Personligt meddelande 1997. 

Jag skulle då inte kalla alla de källorna för amatörer… Och bara för att man har ett yrke är man inte automatiskt kunnig. Som med de veterinärer som prackar på folk torrfoder fyllt med spannmål?

MaxFlickan
2015-04-21 22:19
#46

#44

#36 var ju inte VildaVittra… Som du vet har för yrke, hur?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Tyrisen
2015-04-21 22:21
#47

Källan på det som står i näringsguiden från SLU (studentarbetet) om att pH är konstant förhöjt vore intressant att kunna läsa. Precis som Wony skriver så måste det ju vara av största vikt vilka pH-värden vi pratar om, om det ska ha någon betydelse.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

uz00x
2015-04-21 22:21
#48

Nu har jag inte läst övre kommentarer, men våra 5 katter får mat två gånger om dagen, morgon och kväll. Utöver detta får de gå ut och jaga själva :) 

Vi hade från början fri tillgång och alla höll sig i god form, men efter att en katt blev tvungen att gå på specialdiet försvann nästan 1800:- i månaden med att låta dem äta när som. Därav vi är tvungna att ge dem med sådan mätta. 

Kan dock säga att katterna trivdes som bäst med fri tillgång, efter att vi började med tider för maten har faktiskt en blivit lite rundare och väger rätt mycket mer änn tidigare. inte överviktig ännu, men på god väg. Så jag är ju mer för fri tillgång till maten :)

Annons:
Marsvinsmamman
2015-04-21 22:22
#49

#38 Ja, artikeln är sammanfattad av en tre-kök-doggy-anställd. Granskad av en chefsveterinär. Källhänvisningarna referera dock till objektiva och vetenskapligt korrekta undersökningar. Här kommer tex sammanfattningen av en av dem, nämligen Effect of food intake of urins pH in cats av M.D. Finke, B.A Litzenberger, 1992:

ABSTRACT

Ninety adult cats were fed an experimental canned meat-based cat food at levels necessary to maintain weight for 11 days. On the 12th day the cats were split into six groups of 15 cats each and fed 0, 20, 40, 60, 80 or 100 per cent of their previous food allotment. Four hours after the food was offered a urine sample was obtained via cysto-centesis. The pH of the urine sample was determined and the sample microscopically evaluated for the presence of struvite crystals. Post prandial urine pH was found to be a linear function of the amount of food consumed: (urine pH = 6–15 + [food intake (g) × 0–015]; P = 0-000). The presence of struvite crystals was dependent on urine pH while amorphous crystals were not. These data suggest that ad libitum feeding (nibble eating) may be beneficial in the management of feline struvite urolithiasis by reducing the magnitude of the post prandial alkaline tide. It also supports the suggestion that struvite crystal formation is largely a function of urinary pH.

Jag är väl förtrogen med universitets- och forskningsvärlden, och jag vet att om det finns en undersökning som "bevisar" ett antagande så finns det väldigt ofta också en annan undersökning som "motbevisar" samma antagande. Jag tror man måste acceptera att det i många fall finns motstridiga resultat inom forskningsvärlden. Personligen väljer jag alltid att gå efter lite grann av en majoritetsprincip - hittar jag hundra gubbar som hävdar en sak och en som hävdar motsatsen, så tror jag det ligger mera sanning i den hundra gubbarnas resultat. Åtminstone tills det åtminstone ligger 50 - 50.

Till ts kan jag bara säga: läs så mycket du kan. Nätet kryllar av bra info. Sök gärna på engelskspråkiga sidor, där finns ofta mycket. Därefter får du bilda dig en egen uppfattning av vad just DU tror är bäst. För till syvende och sist så är det du själv som ska besluta om en foderrutin som passar just er. Lycka till!

[HundochKatt]
2015-04-21 22:30
#50

#46 Ibland är det bara så att man får välja vad man vill tro på. Jag har efterfrågat källor från min källa, men som jag skrev tidigare eller kanske i en annan tråd, så är INTE allt tillgängligt för mig eller dig. Det beror ju helt och hållet på varifrån min källa fått sina uppgifter ifrån och vilken källa det handlar om. Har man utbildning i kattens näringslära och har det som yrke så ja, då anser jag att man har mer kunskap än vad en amatör har som visat sig ha fel vid flera tillfällen. ;)

NU väljer jag att tro på sådana som jobbar med detta, då jag hitills inte hittat några felaktigheter i deras påståenden som jag kunnat kontrollera och hitills läst om. Sedan är det ju upp till er vad NI väljer att tro på. Om ni väljer Doggy som står för artikeln. Eller ett studentarbete som jag fått länk till, som kanske är det enda jag kan använda som källa utan att bli "medlem här och där". 

Jag HAR läst om detta på en engelsk sida för länge sedan också, men tyvärr jag hittar den inte nu. Så det är fritt fram att tro på vad man vill - kanske utefter vad man tycker känns bäst (som de som utfodrar med torrfoder fast det bevisligen inte är bra för en katt). Nu lämnar jag tråden men återkommer om jag hittar mer fakta som stöder MITT påstående.

Marsvinsmamman
2015-04-21 22:45
#51

Nja, jag kan inte påstå att det är Doggys åsikter som jag väljer att tro på. Jag väljer att tro på de objektiva vetenskapliga undersökningar som doggyartikeln hänvisar till, och som jag också citerar ovan. Skilj på budbärare och budskap.

Den dag som de rön jag hänvisat till blir kullkastade av andra, så reviderar jag min åsikt. Men till dess så litar jag på den forskning som dominerar i ämnet.

Att var och en blir salig på SIN tro, det är en gammal sanning - så i DET har du rätt, HundochKatt.

VildaVittra
2015-04-21 22:45
#52

#44 Amatör? Jo jag tackar, visste inte att man blev det när man studerat nutrition på högskolan och är naturvetare. 😃 Det är ju mycket bättre att lita på bloggares och författares tolkning av forskningsresultat än på folk som läst forskningsmetodik, eller hur? 

Är det inte dags att du slutar bråka och hävda felaktigheter i diverse trådar bara för att jag fick gå in som admin för att du misskötte dig på en annan sajt? Snacka om att vara långsynt, när du envist måste hävda mot mig bara för att. Så nu hävdar jag att vattenvirvlar alltid snurrar åt andra hållet på södra halvklotet än vad den gör på norra. Ta nu och hävda emot det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
MaxFlickan
2015-04-21 23:24
#55

#53 Jösses, låter jobbigt.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
kattöga
2015-04-22 10:23
#64

Ja vart tog tråden vägen……? Inkläggen 52-62 kan lika gärna tas bort, då blir tråden trevligare att läsa.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

sagan
2015-04-22 22:13
#65

Det finns ett skäl till att inte ha fri tillgång som jag anser är det mest väsentliga. Det är att man inte har någon riktigt koll på hur mycket en katt, katterna äter. Hur kan man vara säker på att katten, katterna får i sig mat om man inte ser att de äter? Man ser bara att det försvinner i matksålen. Det händer då och då att vissa katter slutar äta, har man då fler katter så kan det vara för sent när man upptäcker att kissen inte mår bra.

VildaVittra
2015-04-22 23:09
#66

#65 Genom att hålla koll på allmäntillståndet och vikten, precis som man gör med betande djur. Och det finns ju inget som hindrar en från att sticka till kissen en godbit varje dag för att kontrollera aptiten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

sagan
2015-04-23 00:01
#67

#66 Man kan inte väga katterna varje dag och gobitsgiv är inte alls en säker metod. Det visar inte på hur mycket en katt äter. Det kan gå snabbt utför om de slutar att äta på bara tre dagar kan det bli riktigt illa.

VildaVittra
2015-04-23 00:58
#68

#67 Allmäntillstånd som sagt och katter är inte det enda djurslag som måste äta dagligen. Sedan behöver man inte en våg för att avgöra om en katt går ner i vikt, man kan använda ögonen som faktiskt är ett bättre mått. 
Och hur kan du veta om alla katterna äter om du har flera katter även om det bara ges mat vid specifika klockslag? Berra kan ju sätta i sig Åkes mat också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
2015-04-23 08:35
#69

#65 jag ser mina katter äta varje dag fast de har fri tillgång. Märker fort om någon av dem inte äter som vanligt. Jag har fri tillgång på torrfoder. Sen får de blött morgon och kväll. Det fungerar för mig och mina damer.

Annons:
sagan
2015-04-23 22:04
#70

#68 Själklart står man med när katterna äter så man ser att både Berra och Åke äter den maten de ska äta. Annars är det ju ingen vits med att utfodra på det sättet.

Det är inte alltid lätt att hinna med att se på allmäntillståndet, katter kan faktiskt sluta äta och se ok ut . Har man inte varit med och sett hur fort det kan gå kanske det är svårt att förstå.

sagan
2015-04-23 22:06
#71

#69 Så länge du har koll är det ju inget att oroa sig för. Men du ger blötmat morgon och kväll, där kan du märka snabbt om något inte står rätt till och någon av damerna inte äter som de brukar.

Maria
2015-04-23 22:13
#72

Alla katter jag har haft har haft fri tillgång till mat och ingen har varit överviktig. De äter enbart blötmat.

De gånger som det har gått lite tid mellan måltiderna om vi varit iväg så brukar vår ene katt Moritz hetsäta så att han spyr direkt. Ibland t.om rakt ner i matskålen, så han mår definitivt bäst av att småäta när han är sugen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2015-04-24 05:26
#73

#71 precis :)

Upp till toppen
Annons: