Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3407 ggr
Catinken
2015-04-16 21:23

Dräktig utekatt

Här där jag bor finns en del katter runt om i husen, alla kastrerade utom en svart/vit hane som är en vildkatt som stannat kvar i området. Sen ca ett halvår dök det upp en kattjej som ingen i grannskapet visste vems den var.  Väldigt sällskaplig och matglad. Hon fick gärna komma in hos oss men hon var/är rädd för våran kastrerade hankatt. Ibland kunde hon vara borta en vecka upp till två, jag förmodade att hon hade ett hem hon gick till. I vintras höllt hon ibland till i vår källare där det finns kattlucka. Sen för ca 3-4 veckor sedan så såg man att hon förmodligen var dräktig och sedan dess har hon inte heller lämnat vår källare/trädgård. Funderar nu starkt på att jag ska ta in den här madamen, har ett rum hon skulle kunna vara i (eftersom vår katt inte är överförtjust i henne….) Gör så ont i hjärtat när man ser henne "utan hem" och nu högdräktig.

Annons:
Rafflan
2015-04-16 21:32
#1

Kollat chipmärkning eller öronmärkning?

hannaj98
2015-04-16 21:35
#2

Om du inte är säker på om hon har ett hem eller inte borde du försäkra dig om att hon inte har det först. Har hon ID märkning? I så fall kan du ju kolla upp vem som äger henne. Annars får du sätta upp lappar i området. Inte roligt för ägaren om hens katt försvinner.

tötenöten
2015-04-16 21:42
#3

Tror inte man släpper ut en högdräktig katt sådär, jag tycker att du ska ta in henne och hålla henne inne under tiden du söker efter eventuell ägare

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Catinken
2015-04-16 21:43
#4

Hon är inte märkt, en distriktsveterinär som var på gården snett över här kollade det nångång när hon började dyka upp här i höstas. Sen är det ju så att här är kanske totalt ca 15 hushåll där vi bor och ingen vet nåt om katten. En kvinna la ut bilder på henne i höstas på olika sidor och där var aldrig någon som hörde av sig

Tjeja
2015-04-16 21:52
#5

Ååh ta in och hjälp henne! Berätta gärna hur det går!

🌺🌺🌺 I massor till dig för din insats !!!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Rafflan
2015-04-16 22:03
#6

Kollade veterinären chip då också?

Om katten flyttade in i din källare i samma veva som den började visa dräktighetssymtom så vet ju inte ägaren att katten är dräktig.

Jag tycker du ska kolla chip om det inte är gjort, sedan sätta upp lappar i området, mataffär och liknande. Och medans du letar efter ägaren hålla katten inomhus :)

Annons:
Catinken
2015-04-16 22:07
#7

Tack Tjeja :-)

Catinken
2015-04-16 22:12
#8

Veterinären hade nån apparat som han hade fört över katten och sa att det inte fanns chip. Ja ska sätta upp lappar i affärerna i dom närmsta samhällena till att börja med ialla fall

Rafflan
2015-04-16 22:30
#9

#8 bra, upp med lappar och sedan har du gjort vad du kan för att hitta ägaren :)

Tyvärr, men så går det när folk inte märker sina djur :(

IceJossan
2015-04-17 09:08
#10

Jättebra att du kan ta in henne! Håll henne inne tills de små är minst 12 veckor gamla. Sen kan du kastrera och ID-märka henne, om ingen ägare hittats då. Kanske funkar det då med din hankatt så att hon kan få stanna?

Kom ihåg att anmäla henne upphittad hos Polisens hittegodsavdelning. Sätt upp lappar över ganska stort område eftersom hon kan ha ett hem längre bort. Alla har inte internet eller vet om de sidor som en del annonserar på, så lappar är viktiga.

Lycka till!

Tjeja
2015-04-17 13:21
#11

Jag skulle i och för sig inte vilja lämna tillbaka henne till ett hem som inte tagit hand om henne till att börja med.

Omärkt och allt…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Catinken
2015-04-17 23:43
#12

Jag tog in henne i morse, nu ikväll födde hon 4 st välskapta ungar :-) Dom ser pigga och välmående ut alla fyra + mammakatt! Vägde mellan 108 - 130 gram. Så glad och tacksam att jag tog in henne i tid!

Marsvinsmamman
2015-04-18 00:16
#13

Åh så bra att du fick in henne så ungarna kunde födas inne! En riktig välgärning, och tack vare dig Catinken kan ungarna nu få en vettig start i livet. 🌺

Annons:
Tarotstollan
2015-04-18 00:31
#14

Åh, vad skönt att du tog in henne innan hon fick ungarna ute. 🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
2015-04-21 05:07
#15

Hurra vad skönt att allt gått så bra och att du han ta in henne! Massor med rosor till dig TS! 💖

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Wony
2015-04-21 10:42
#16

Vilken bra insats! Nu kan ju kattungarna få en bra start i livet, och mamman lite lugn och ro med sina små. 🙂

Catinken
2015-04-21 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ja allt har gått så bra! Ungarna går upp bra i vikt och Lilla gumman , som vi kallar mammakatt, verkar må utmärkt. Har satt upp en massa lappar runt om i affärer. Hör ingen av sig så får Lilla gumman stanna här och vi kastrerar henne så det inte blir fler ungar.

Wony
2015-04-21 12:11
#18

Åh så fint! Hon ser jättemysig och trevlig ut. 🙂

Tjeja
2015-04-21 19:11
#19

Awww.. Hoppas faktiskt ingen hör av sig! 

Hon ser ut att ha det toppen med sina bebbar där hos dig! supermysigt verkligen!

TACK for att du tagit dig an den lilla familjen!  ❤️

Hon måste vara väldigt nöjd med att slippa gömma sig ute och vara inne i värme och trygghet med mat serverad hos dig nu istället!👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Catinken
2015-04-22 14:25
#20

Hoppas nästan också det! Hon är faktiskt en himla go och trevlig katt…..och hon verkar så tacksam (!) på nåt sätt. Bara tanken på att hon lagt dom ute nånstans och allt vad det innebär, får hjärtat att snörpa ihop sig….och det är säkert många stackars katter som har det så……nåja denna har det tryggt nu i alla fall <3

Annons:
Wony
2015-04-22 18:03
#21

#20 Jotack, det är många. Det händer ibland att det kommer in honor med uppåt åtta ungar till katthemmet. Ibland i väldigt risigt skick…

Tarotstollan
2015-04-22 22:23
#22

Det värmer hjärtat att dessa 5 pälsklingar blev räddade!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

smellcaramell
2015-04-22 22:32
#23

måste bara säga att man kan släppa ut en högdräktig katt utan att vara en "hemsk" människa :) vår katt blev tokig av att vara inne hela tiden så henne släppte vi ut ända fram till samma dag hon skulle föda, då kom hon och ville ha "hjälp". Jag ser hellre att man låter katten va ute o vara nöjd än att tvinga henne att va inne när hon bara går och skriker, klättrar på väggarna osv(något hon aldrig gör annars). Till TS vad bra att du tog in katten! I detta fall misstänker jag en katt som kanske inte trivs i sitt riktiga hem/blivit utkastad och då är ju risken stor att ungarna inte överlever :( Bra jobbat!

Catinken
2015-04-24 23:51
#24

Tack :-)

MonicaLagerquist
2015-04-25 08:17
#25

#23

 I min värld finns inte ens på kartan att släppa ut en katt som är okastrerad.Bygg en kattgård och kastrera katten innan den får få ut på egen tass.

Stolt ägare till fem La permer

smellcaramell
2015-04-25 10:55
#26

#25 det var dock ca 14 år sedan denna katt var dräktig och nu finns hon ej i livet längre :) Jag var bara 4 när det skedde så hade inte så mycket att säga till om på den punkten.

micki78
2015-04-25 13:56
#27

En ros till dig som tog hand om katten!🌺

Annons:
Catinken
2015-05-01 18:40
#28

Tack för alla fina ord :-)

Tjeja
2015-05-01 22:29
#29

Hur går det med ungarna och lilla mamman? Och hur går de ihop med dina egna kissar sedan innan nu? verkar de acceptera varandras dofter i huset än?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Catinken
2015-05-05 22:34
#30

Jo det är så bra med lilla gumman och hennes ungar! Dom är nu 18 dagar och verkar må riktigt bra :-) två honor och två hanar är det. Gumman med ungar är på övervåningen medans Mozart håller till på nedervåningen så dom träffas ju inte direkt, vill inte stressa gumman med att låta allt vara öppet än, tar det när ungarna är större. Som det ser ut nu så stannar gumman här, ingen som hört av sig och inte kan jag slänga ut henne efter det att ungarna flyttat. Hon ska kastreras och sen får hon ju givetvis vara ute igen om hon vill men är välkommen att vara  inne så mycket hon vill med.

Tjeja
2015-05-06 00:34
#31

Vad skönt att höra faktiskt! Hon kommer ha det så mycket bättre kastrerad hos dig än hos vem hon nu än var hos innan! Sen kan det nog vara smart att låta Gumman o andra kissen få träffas under kontrolerade och begränsade former i början tills dem lärt sig acceptera varandra. Tex ärju en smart grej att dela av hemmet med tex kompostgaller-dörr i början och låta dem hälsa på varandra genom det. Samt servera mat brevid varandra på vsrsin sida gallret ett tag. Givetvis först när gumman inte behöver känna stress över ungarna osv då förstås.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Katthemsmatten
2015-05-06 12:37
#32

#30 Vilken fin insats du har gjort för den här kattan och hennes ungar. Utan din insats hade ni snart haft en rejäl kattkoloni som förökat sig i snabb takt.

Håller tummarna för att du får goda hem (som kastrerar dem) till hennes ungar. Se gärna till att de är avmaskade och vaccinerade så snart det är lämpligt också.

🏆🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: