Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 895 ggr
Bästakompis
2015-04-16 16:55

Kattlek!

Igår möttes Lillan och min nya katt Nils. De har inte fräst eller morrat alls åt varandra förutom när de råkade bli inträngda under badkaret :) Lillan verkar väldigt intresserad av Nils och följer efter honom hela tiden. Smyger på honom, jagar och slår med tassen. Jag kan inte riktigt avgöra om det bara är lekinviter eller om hon också vill sätta honom på plats. Han jagar aldrig henne och viftar aldrig tillbaka med tassarna. Så det blir ju inte precis någon lek. Tror ni han är osäker eller gillar han inte att leka?

Annons:
BIEE
2015-04-17 09:06
#1

Han är nog osäker än, han är ju alldeles ny på ert ställe. Tänk dig in i hur du skulle känna dig om du skulle flytta in hos helt främmande människor och till en ny miljö. 🙂  Kanske inte helt jämförbart men det ger ett hum om hur det kännas för honom. 
Det kommer alldeles säkert att gå bra. Försök aktivera/leka med dom tillsammans men också var för sig.  Viktigt att inte Lillan inte känner sig undanskuffad/svartsjuk, det är lätt hänt att man gullar extra med den nya. För övrigt så lämna dom ifred att fixa detta själva. Jag brukar aldrig lägga mig i (om jag inte ser att det helt går överstyr) har aldrig misslyckats hittills. 😐
Ta det bara lugnt, låt det få ta tid. Det kan ta 1/2 år - 1 år och mer i vissa fall, men jag tror inte att det tar så lång tid i det här fallet. Dom verkar ju ganska coola bägge två. Men bli inte förskräckt om dom ryker ihop och slåss nån gång. Och försök för guds skull inte sära på dom handgripligen. Du blir bara skadad, då är vatten bättre. Nu kan ju slagsmålen vara ett nöje för dom, så är det för mina. Dom slåss och bits, men dom använder inte klorna och biter inte så att det går hål. 😃 Efteråt går dom och äter eller sover tillsammans. 
Lycka till med missarna! 🌺

Bästakompis
2015-04-17 17:40
#2

Tack för svaret! Ja det har ju varit en väldigt bra start eftersom de inte ens fräser åt varann. Och idag låg de och sov i samma fåtölj, på tredje dagen! Jag har bara varit så himla nervös för det här. Folk som inte har djur förstår inte det men det handlar ju om hur livet hemma och i familjen kommer att se ut många år framöver. Och jag älskar min Lillan så mycket så jag önskar ju att hon ska få ha en lek-och goskamrat men fortfarande ta plats som hon hittils har gjort. Nils verkar inte svara på lekinviterna utan lägger sig ner och låtsas som det regnar, men det är kanske hans sätt att hantera sin osäkerhet. Och Lillan kan inte riktigt låta bli att bevaka honom så hon har inte lekt med sin favvo-tuss när jag plockat fram den , utan bara tittat på när Nils och jag leker med den. Kanske ska ta en lekstund med henne när Nils är i ett annat rum med mina barn. Det har varit så gulligt när hon talar om för mig när hon vill leka och sen kommunicerar med kurranden hur hon vill att vi ska leka också :) svårt att förklara men jag hoppas vi kan fortsätta vara så nära varann :)

MaxFlickan
2015-04-17 22:43
#3

Jag förstår precis hur du känner det! Min nya kisse flyttar in om någon månad… <3

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Bästakompis
2015-04-19 12:15
#4

Åh det har gått så bra! De leker och slappnar av mer och mer. Önskar det gick att ladda upp en bild men den var visst för stor.

Upp till toppen
Annons: