Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3864 ggr
Imasy
4/16/15, 11:06 AM

Vad har veterinärer för skyldigheter?

Min sambo läste på Facebook att vårt lokala djursjukhus hade nekat en svårt skadad hund vård, pga att ägaren hade en obetald faktura.

Får en veterinär göra så, eller har de skyldighet att t.ex. erbjuda avlivning?  Jag vet inte om veterinären gjorde det, det framgick inte så vitt jag vet, men så som jag förstod det på min sambo hade ägarna valt att ta hunden med sig därifrån i livet.

Annons:
Lol V Stein
4/16/15, 2:02 PM
#1

Är det paret med en vorsteh med krossad skalle som sökt hjälp på Falu djursjukhus?  Djursjukhuset kommenterar inte enskilda fall men har ändå gått ut med detta, som man får anta ändå är en slags kommentar: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=730311180419151&id=110168789100063 Så enligt egen utsaga så ger de alltid smärtlindring/avlivar skadade djur. Kanske är hundägarnas version vinklad och felaktig? Jag tycker själv att deras historia är konstig, men man vet ju aldrig…

Silvestris
4/16/15, 6:50 PM
#3

Veterinärer har ingen skyldighet att jobba gratis. Deras skyldighet sträcker sig till att de ska anmäla djurägaren till Länsstyrelsen om djuret inte får nödvändig vård.

Den där vorsteh-historian är så uppenbar. De var heeeeelt ovetande om att de hade en obetald faktura och ingen hade möjlighet att betala på plats… Och folk undrar varför veterinärer slutar ta betalt på faktura?

Rafflan
4/16/15, 9:34 PM
#4

Enligt lag ska djur skyddas emot onödigt lidande, så ja veterinären bör erbjuda avlivning och sen skickas det på faktura till ägaren…

Silvestris
4/16/15, 10:15 PM
#5

#4

Skicka faktura till en djurägare som sedan tidigare har en obetald faktura? Det är inte rimligt.

Veterinären är inte skyldig att göra det. Lämnas ärendet över till Lst kan Länsveterinären avliva och fakturera djurägaren. Då slipper privata aktörer stå för notan när djurägaren inte betalar utan det blir vi alla som står för kostnaden tills pengarna har krävts ut från ägaren.

Rafflan
4/16/15, 10:28 PM
#6

#5 Fel! Man gör ingen undersökning eller vård av ett sjuk djur utan pengar, men är djuret döende finns det en lag som heter "2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom."
Den gäller för veterinärer på klinik, distriktare och lst, den innebär att om ett djur lider ska veterinären kunna hjälpa djuret genom avlivning, självklart jobbar inte veterinärkliniker gratis och därför skickar man faktura. Det är ägarens ansvar att ha ekonomi att betala fakturorna, annars blir det väl som med andra fakturor att dem går vidare till inkasso/kronofogden eller nåt sånt.

Veterinären kan inte skicka hem/lämna ett sånt djur och sedan ringa lst för då utsätts djuret för onödigt lidande och risken finns att djuret självdör innan lst kommer ditt. Och då blir det lagbrott från veterinärens sida…

Dock kan det vara svårt att bedöma hud vida ett djur är döende eller inte utan att göra en riktig undersökning. Så där kan veterinären begå misstag…

Annons:
Silvestris
4/19/15, 9:38 AM
#7

#6

Att skicka en faktura till djurägare som har obetalda räkningar är i princip detsamma som att jobba gratis. De flesta kliniker väljer av denna anledning att öht. inte ge kunder alternativet att få betala på faktura.

Veterinären får neka och de kan ringa till Lst omgående om de anser att det är nödvändigt. I det här fallet tog hundägaren hunden och skulle åka till en annan veterinär vilket de självklart har rätt till och får ta ansvar för själva.

Det är djurägaren som är skyldig att skydda djuret från onödigt lidande och sjukdom vilket innebär att djurägare är skyldiga att se till att djuret kan behandlas eller avlivas. Här har ägarna fallerat på den punkten genom att inte göra rätt för sig.

OberonsMatte
4/19/15, 11:43 AM
#8

Jag blir upprörd över djurägares snyfthistorier om hur veterinärer har nekat deras djur vård gratis och hur hemska och omänskliga de är! Dessa djurägare måste lära sig att djurvård kostar pengar och att veterinärer inte arbetar ideellt.

Den enda som har skyldigheter här är djurägaren och denne bar ensam ansvaret för att djuret fick lida, men djurägaren skyller ifrån sig och smutskastar en klinik som av professionella och etiska skäl inte kan gå ut och ge sin version av hur det gick till.

Sajtvärd Katter iFokus

Em_
4/19/15, 5:57 PM
#9

Som andra säger går det inte att veta vad som har hänt egentligen. 

Veterinärer ska se till att djur som lider får vård eller avlivas. De är skyldiga att anmäla om ett djur som lider inte får vård. De har dock inte rätt att behandla ett djur det mot djurägarens vilja, djuret måste i så fall omhändertas av Länsstyrelsen. Då blir polisen ägare och får stå för alla kostnader. 

Om ägaren är med på avlivning händer det att man tar bort djuret och skickar en faktura till ägaren, även om kliniken vet att den förmodligen aldrig blir betald. Visst skulle klinikerna kunna ta vägen via Länsstyrelse och polis även i sådana fall för att få ut pengar, men frågan är om det inte går mer back på allt pappersarbete som måste göras då.


Silvestris
4/19/15, 10:37 PM
#10

#9

Om en privat klinik avlivar ett djur,  skickar faktura och inte får betalt får de driva in skulden via Kronofogdemyndigheten. Lst och polisen har ingenting med det att göra.

Em_
4/20/15, 12:43 AM
#11

#11 Om de inte kan eller vill skicka faktura skulle de kunna gå via lst och polis, om lst samarbetar det vill säga. Men visst, kronofogden är också ett sätt. Bättre också egentligen, tycker inte att skattepengar ska behöva användas för att folk inte har råd med sina djur.


Imasy
4/22/15, 11:59 AM
#12

#1

Det låter som att det var detta fall min sambo menade.

Använde detta mer som ett exempel, sedan har ju alltid ett mynt två sidor, så jag vill inte ta ställning till i detta fall om vem som har rätt.

Var mer nyfiken på vad som verkligen gäller när man hamnar i en sådan här situation, antar att de inte är de första. Om en veterinär har någon form av skyldighet att avsluta lidandet och sedan skicka på faktura.

Det verkar ju, utifrån ägarens text, som att veterinären i detta fall inte ansträngt sig så mycket för att få in pengarna, t.ex genom inkasso. Men å andra sidan så kan man väl som ägare själv inte "glömma bort" en så pass dyr räkning som aldrig kommer som överrenskommet, utan att man efterlyser den.

Upp till toppen
Annons: