Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2137 ggr
jossan_891@hotmail.com
4/12/15, 3:59 PM

kommer dom att bli vänner?

Skaffade mig en kompis till min 4 åriga katt. Det är en hane kastrerad på nästan 3 år och haft honom sen 13 februari. Nu till min fråga smile ( den "nya ") kan ibland jaga Sally genom lägenheten och hon gillar inte det så hon springer under soffan och gömmer sig och fräser. Men när jag ger dom mat då stryker hon sig mot honom. funderar på vad som är bäst för Sally eftersom jag har varit hos veterinären för hon är så stressad av att smile jagar henne och hoppar på henne. Nån som har varit med om detta och katterna har blivit vänner? Har feliway inpluggad i väggen och ger Sally zylkene. Jag börjar fundera på att sälja smile för det är första gången som Sally har blivit så stressad av en katt så att jag blir tvungen att ta henne till veterinären. Men det som får mig att låta bli är att dom har suttit ihop på deras klätterträd. Och att Sally stryker sig mot honom. så vad ska jag göra? Vill verkligen inte sälja smile. Men sally är så stressad så hon kliar bort sin päls. .

  • Redigerat 3/28/22, 7:37 AM av OberonsMatte
Annons:
sagan
4/14/15, 11:42 PM
#1

Bygg även på höjden så Sally kan komma bort från Smile på ett bättre sätt en under soffan. Bättre om hon kan ta sig uppåt. Sen kan du leka Smile trött så han inte vill jaga Sally. Ge det tid, ibland kan det ta upp till 6 månader innan vissa katter accepterar varandra.

Du är helt säker på att hon kliar bort sin päls på grund av Smile? Hon kan inte ha fått någon allergi?

Milliz83
4/15/15, 4:45 AM
#2

Mitt förslag är att försöka bygga bort alla gömställen och ersätta det med flyktvägar istället. Ex blockera så att hon inte kan gömma sig under soffan, utan måste istället upp på soffan, och där hittar hon hyllplan som leder bort.

På så sätt slipper hon förhoppningsvis stressen över att bli instängd i ett hörn. Men om det är själva jagandet som stressar henne så har jag inga bra förslag, förutom att göra som "sagan" säger här ovan, lek med Smile så att han inte orkar jaga Sally.

Lite extra tips: Om du vill ha inspiration på hyllplan och flyktvägar så är boken Catification jättebra.

jossan_891@hotmail.com
4/15/15, 12:20 PM
#3

#1 jag misstänkte öron skabb. Nej jag är inte helt 100 på att det inte är allergi. Det är bättre nu än när jag skrev inlägget men ska kolla om jag kan bygga på väggarna så att hon slipper honom.

jossan_891@hotmail.com
4/15/15, 12:22 PM
#4

#2 tack för tipset. Har sett hans program och vill faktiskt ha några av dom sakerna.

sagan
4/17/15, 1:19 AM
#5

Hoppas att det löser sig.  Om det är allergi så får du kolla upp det hos veterinär. Men det är ju bra om det är bättre.

Upp till toppen
Annons: