Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2719 ggr
kattöga
4/12/15, 10:22 AM

Kemisk kastrering av kastrerad katt?

Vi har en 10-årig hankatt (omplacering, flyttade hit i somras förra året) som är kastrerad sedan han var liten. Men han tycks ha kvar en hel del av sina hormoner i alla fall. Det märks när han gosar med filtar och kuddar. Det har inte varit något problem hittills. Han är väldigt "på" på vår hona som bor här och jagar henne och förföljer henne. Hon är fortfarande lite skrajsen för honom, ibland går det bra men när han attackerar henne blir hon rädd igen.

I eller efter sommaren har jag tänkt att låta undersöka hans hormonsystem ifall det inte blir bättre mellan dom. Och i så fall tänkte jag att det kanske är värt att prova kemisk kastrering på honom också för att dämpa könshormonerna, tills katterna åtminstone accepterar varandra fullt ut. 
Vad tror ni om det, kemisk kastrering av kastrerad hankatt?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kalindas
4/12/15, 10:34 AM
#1

Jag ger min kastrerade hankatt Androcur. Han började markera och gå upp i stress då jag skaffade hem fler katter. Hade redan innan varit hanig men blev värre med mer konkurrens.

HÄR kan du läsa mer om det.

Du kan först prova att ge honom p-piller för honkatt eller ev. en p-spruta. Ibland kan det räcka.
Jag slutade med Androcuren och efter två veckor gick han upp i hög stress igen.

/Elisa

kattöga
4/12/15, 10:56 AM
#2

Åh, tack Kalindas! Det var bra info!

Androcur har jag aldrig hört talas om och inte heller att man kan använda p-piller för honkatt eller -spruta till hankatter. Kanske ska börja med att testa med p-piller först i så fall, eftersom jag har en burk p-piller liggandes (köptes till en skyggis-hittekatt som strax efter visade sig vara en hankatt och inte honkatt……). 

Får försöka läsa på lite mer om eventuella biverkningar av dom olika medlen, men undrar om det finns nåt om biverkningar av p-piller på just hankatter…….?

Jag gissar att jag inte vågar prova p-pillrena utan att först ha undersökt katten hos veterinären?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kalindas
4/12/15, 11:32 AM
#3

De kan få lite förstorade juver av p-piller, men ofta märks ingen skillnad. Alltid en risk med medicin.

/Elisa

kataka
4/13/15, 7:08 PM
#4

jag har en kattunge som kastrerades den 20februari 2015 och han ville ej lugna sig efter kastreringen det var bra första 2 veckor och se blev det bara värre hans enda mål i livet var hur smita ut eller bryta sig ut han bet och klöste sönder grinden på altanen nu i lördags när min man byggde om då hoppade han över den och vi fick leta efter han på eftermiddan -allt hände nu i lördags- idag fick han hormonspruta man kan kalla det kemisk kastrering för att dämpa hans drifter jag hoppas det hjälper efter ett par dagar kan jag svara mer om detta  du får gärna kontakta mig om du vill

kalindas
4/13/15, 7:25 PM
#5

#4
Hormonsprutan är ganska garanterat Pronom vet. Samma som p-piller.
Hoppas att det fungerar på honom. Låter konstigt att har reagerar så.

/Elisa

kataka
4/13/15, 7:50 PM
#6

ja det tycker vi också har aldrig varit om detta innan hade en annan kisse i över 15 år och efter kastreringen hade vi ej några problem med han och med den lilla djävulen har vi bara strul han är tyst ute på promenader bara man går in med han då börjar konsert vi hoppas att sprutan hjälper annars vet vi ej vad ska vi göra  det enda som man kan göra är att släpa ut han men det vill jag ej göra -för nära till stora vägen- vet så att inom några dagar borde man se skillnad i beteendet håller tummarna annars 1000 lappen bortslängd

Annons:
kalindas
4/13/15, 8:42 PM
#7

#6
Funkar det inte så prova Androcur om du får en veterinär att skriva ut det.

/Elisa

kattöga
4/14/15, 11:34 AM
#8

Tack igen Kalindas och tack Kataka! 

Jag hoppas att din katt blir hjälpt av hormonsprutan han fått nu! Berätta gärna hur det går?

Vår hane varken strilar eller "ropar", han är bara väldigt "på" efter honan. 

Jag ger honom Zylkene nu igen (slutade ett tag) och kanske har han dämpat sig en liten, liten aning men är osäker. När jag gav dom båda Zylkene ett tag tyckte jag inte att det verkade ge nån verkan.  Men nu dom senaste dagarna när gett det till honom igen, så undrar jag om det inte hjälper lite iaf…..

Jag får avvakta och se hur det går ett tag och blir det inte bättre så tror jag att jag provar nåt av förslagen jag har fått här, P-piller till att börja med kanske.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kataka
4/14/15, 4:29 PM
#9

zylkene får du ge dagligen du får inte göra avbrott för de funkar bäst efter några dagar ,han fick spruta igår och jag måste säga att kissen är som förbytt det är inte samma katt, igår framåt kvällen började han leka,idag när vi var ute på promenad då ville han själv gå hem(omöjligt innan) och han har lite längre stunder med vila och han skriker ej konstant som han gjorde innan , han är mycket  lugnare nu jag hoppas att det kommer att bestå (han är kastrerad ) men om det inte hjälper så kanske får han gå på hormoner hela tiden (över produktion av testosteron  enligt vet) men jag är nöjd med sprutan (effekten)

kattöga
4/14/15, 4:36 PM
#10

Jo, jag vet att man ger zylkene dagligen. Jag menade att jag har gett dom zylkene i några månader och sedan slutat. Men tog upp det nu igen, för att se om det kanske ändå gör nån skillnad.

Vad skönt att du ser sån skillnad redan! Det låter ju som att p-sprutan funkar perfekt för din katt!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kalindas
4/14/15, 5:44 PM
#11

#9
Bra att de fungerade! 🙂

/Elisa

kattöga
11/9/15, 11:51 AM
#12

Hittade tillbaka till denna tråd (pga en annan tråd).

Zylkene räckte inte till. Så vi har gett hanen p-piller i några månader nu. Och det har gjort stor skillnad. Han jagar inte honan pa samma sätt längre. Däremot blir han fortfarande sexuellt upphetsad när han är sugen på gos, spinner, trampar runt o gosar med filtar o kuddar. För mej är det okej, han mår bra av det och spänningar släpper. Och honan är inte lika "attackerad" av honom längre.

Dom är fortfarande inte sams, men har kommit till tolerans och nära på acceptans (det tog lång tid….). Så jag fortsätter med p-pillrena ett tag till, tills dom åtminstone accepterar varandras existens i samma hem. När dom gör det, tänkte jag prova med att sluta ge p-piller, för att se hur det blir då.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kalindas
11/9/15, 2:52 PM
#13

#12
Bra att det verkar hjälpa med p-piller. 🙂
Du kan testa p-spruta och se om det fungerar bättre. På mina föräldrars Siames märker man en tydlig dämpning när han får det. Varar i ca 3 månader, sen behövs en ny dos.
Får hoppas att de lär sig att acceptera varandra. Kan vara svårt om hanen är jobbig.
Kan hända han kommer behöva äta p-piller resten av sitt liv.

/Elisa

Annons:
VästkustFia
11/9/15, 4:29 PM
#14

Intressant att det finns p-piller för hankatter. Det var helt nytt för mig. (Förstår att det inte är något alternativ till kastrering utan mer ett komplement men ändå.)

Jag blev också nyfiken på om någon vet mer om hur det är med biverkningar hos hankatts-pillren, annat än risken för lite förstorade juver som någon nämnde här ovanför? P-piller för honor anses ju av de flesta på sajten vara "big no-no" med tanke på risken för tumörer.

kalindas
11/9/15, 5:44 PM
#15

#14
Finns inga p-piller för hankatter. Men det är en lösning om man har en kastrat som är väldigt hanig och antingen markerar eller våldtar sina kattkompisar.
Det närmaste p-piller för hankatter är väl annars Androcur eller chipkastrering. Men inte heller de är speciellt gjorda för hankatter.

Biverkningar finns. Cancer, förstorade juver och leverproblem mm
Men i vissa fall får man välja mellan pest och kolera.

/Elisa

Katthemsmatten
11/10/15, 12:36 PM
#16

Har ni kollat att han inte är kryptochid (vet inte riktigt hur det stavas), dvs att ena testikeln inte vandrat ned och att han därför inte är helt kastrerad? Då kan den kvarvarande testikeln producera könshormon och man får det resultat du beskriver. 

I svåra fall går det inte att få tag på den testikel som sitter i buken och då kan kemisk kastrering fungera. Detta lär vara mycket ovanligt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

VästkustFia
11/10/15, 1:04 PM
#17

#15 OK, tack för info :)

Upp till toppen
Annons: