Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 949 ggr
blackangel89
2015-04-02 01:47

förstoppad 16 årig hona

Hej på er! Detta är mitt första inlägg här på katter i fokus, men läst runt lite på olika inlägg och så. Nu är det så att jag har en gammal kattdam på 16 år och har haft henne sen hon föddes. Hon är en orangefärgad liten dam som är oerhört kräsen i mat, äter inte vad som helst och för tillfället vägrar hon äta annat än Bilanx. Hon har också alltid varit hård i magen, och fått ge henne klyx och lactolos med veterinär inrådan. Jag undrar om det finns något mer jag kan göra för henne för att underlätta tömningen så att säga. Alla prover är bra, inget fel med hennes hormoner och hon är kastrat. Har ni några bra tips? Åh, och jag har en liten fråga utöver förstoppingen; Jag hade torkade plommon framme och under ett obevakat ögonblick tog hon en och åt upp den. Naturligtvis ställde jag sedan undan påsen. Hon verkar inte må speciellt dåligt, men vet ni om plommon är farliga/giftiga för kattter eller om det bara är laxerande, som för oss människor? Mvh Angel

Annons:
Uppkatten
2015-04-02 08:46
#1

Russin o vindruvor är ju farligt för katt, men plommon vet jag faktiskt inte.

Lactulos rekommenderas ju ofta av veterinärer numera, men en veterinär jag diskuterade med sa att det bara fungerar bra hos katter som dricker bra. Det ska däremot inte ges till t ex katter som är uttorkade (hennes erfarenhet!).

Paraffinolja som inhandlas på apoteket kan man också använda - vid tillfällig förstoppning (ej för ofta alltså). Den måste då ges i mat eller smaksättas så att katten verkligen sväljer den o inte får ner den i lungorna (risk ifall man t ex ger paraffinoljan med doseringsspruta i munnen o den inte smakar ngt).

Paraffinoljan ger dock ofta en kladdig katt… (runt munnen o i rumpan t ex) och det känns inte riktigt som någon lösning i ditt fall.

Är det Bilanx torrfoder hon äter? Det vore bra om du långsamt kunde slussa över henne på blötfoder (inte för fort för då kan du istället få problem med lös mage hos henne). Blötfodret innehåller ju rejält med vatten vilket motverka trög mage.

Se också till att ha flera vattenkoppar utplacerade på olika ställen där hemma så hon lockas att dricka. En vattenfontän skulle kanske också locka henne att dricka mer. 

Äldre katter kan också få nedsatt njurfunktion. De dricker då mer än tidigare men kissar även mer. Dessa katter kan många ggr få problem med trög mage.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: