Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1170 ggr
indra-bus
3/30/15, 4:28 PM

Katt beteende

För ett tag sedan så tog vi hand om en katt då min granne o dess ägare hastigt gått bort. När vi tog in honom kom Laban o ville hälsa då den andre katten fräste. Laban traskar iväg som inget hänt. I förrgår fick vi ta hand om en katt då en annan granne fått åka till akuten o blev kvar på sjukhuset samma sak hände. Den katten vi passar nu ligger uppe på bokhyllan o fräser så fort Laban närmar sig, men Laban,,. bryr sig inte ett dugg .Varför bryr han sig i att de kommer in en okänd  katt på ditt revir.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Maria
3/30/15, 4:31 PM
#1

Jag bara gissar men kanske det är ett slags maktspel. Laban är den trygge som är på hemmaplan och att vara cool stärker hans dominans.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
3/30/15, 4:39 PM
#2

Det finns även katter som inte bryr sig så mycket om revir. Vår hane härhemma har inte allt förstått att det är meningen att han ska jaga bort främmande katter eller så. Han låg till och med och sov bredvid grannkatten på vår altan en dag. Honorna däremot fräser och reser ragg så fort någon annan katt ens tittar på vår tomt.


//Jessie

indra-bus
3/30/15, 4:45 PM
#3

Ja glömde o skriva. När vi är ute samma sak han vill gå fram o hälsa på katterna ute så som hundar gör. De fräser o då går han bara därifrån Ja har funderat på om de kan vara för att han växt upp som ensam katt med 2 hundar??

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

OberonsMatte
3/30/15, 5:50 PM
#4

Förklaringen är säkert att din katt inte anser dem vara ett hot, men att de andra katterna kände sig väldigt osäkra eftersom de hamnat mitt i en annan katts revir.

Har din och grannkatterna träffats utomhus tidigare? I så fall var de inga främmande katter för din katt, utan några han redan bildat sig en uppfattning om som ofarliga. Eller så visade de genom sitt osäkra beteende att de mest bara var rädda (dvs inget statusmässigt hot) och din katt var trygg nog i sig själv och på sitt revir för att inte bli rädd själv.

Det finns inget effektivare sätt för en katt att hävda sin status inför andra än att låtsas som den inte bryr sig. Så gör bara en katt med hög och ohotad status.

Om katten är ung och/eller oerfaren när det gäller kattmöten kan den uppvisa en nyfiken naivitet inför främmande katter, men som vuxen har den i regel hunnit få den mognad och erfarenhet som gör katten mer betänksam innan den traskar rakt fram till främlingar.

Sajtvärd Katter iFokus

indra-bus
3/30/15, 6:02 PM
#5

Ok, tack för era svar. Men de katter vi tagit hand om har han inte träffat förut. De har varit innekatter.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

OberonsMatte
3/30/15, 6:07 PM
#6

#2 Jag trodde att min raggis Oberon var rastypiskt dumsnäll och naiv inför främmande katter (både inne på hans revir och utomhus) eftersom han tidigare alltid betett sig så mot både nyinflyttade kattkompisar och grannkatterna utomhus, men en gång kom en okänd utekatt hit när vi var ute och Oberon förvandlades till värsta elakingen och jagade bort den!😮

Personkemi (hur de nu avgör den?) betyder mycket, även för de snälla katterna.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
indra-bus
3/30/15, 6:44 PM
#7

# Ha ha ja man vet aldrig. Den första katten o Laban blev kompisar på en halvtimme då åt godis i hopp.  Vi fick tyvärr om plassera honom för vi får bara ha 4 djur här. Men den vi passar nu ligger uppe på bokhyllan än.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Upp till toppen
Annons: