Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2350 ggr
Trollan92
2015-03-30 11:01

Tvål! Hjälp!

Hej! Min katt älskar att vara upp i handfatet. Men nu i några dagar har vi vart hos min pappa å han har en tvålpump med sån sensor så man inte behöver röra den. Då har min katt fått detta på pälsen, de hade torkat och jag försökte få bort så mycket som möjligt men tänkte att jag får bada han när jag kommer hem. Nu på morgonen har har slickat i sig resterna ur pälsen. Jag är jätte jätte orolig, är detta farligt? Hans mage har bubblat lite men är detta farligt?? Tacksam för snabba svar!

Annons:
IceJossan
2015-03-30 11:02
#1

Nej, det är inte farligt alls vad jag vet. Är det speciellt bara pyttelite eftersom både de och du har torkat av honom så är det ju knappt nåt kvar alls. Inget att oroa sig för.

Trollan92
2015-03-30 11:14
#2

#1 Jag hoppas de! För har såg konstig ut när jag upptäckte de, han va stel runt munnen (torkad tvål) och han verkade torr i munnen. Man blir ju orolig men jag har extra koll på honom nu! :)

Tjeja
2015-03-30 12:51
#3

uh… jag hade inte varit lika lugn! Ring veterinär och rådfråga istället!

Kanske behöver magpumpas…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Trollan92
2015-03-30 13:04
#4

#3 Jag har nu mailat min veterinär då dem svarar på mail väldigt snabbt. Jag återkommer om vad dem säger! :)

Trollan92
2015-03-30 14:17
#5

Jag ringde Jouren. Hon sa att jag skulle ge laktos fri grädde och leverpastej. Grädden skulle hjälpa emot slemhinnorna. Han vägrar ta grädden och går bara å lägger sig i sin transportbur. Ringde Jouren ingen men inget svar! Hon da även om han bli sämre så måste jag komma in med han. Men vi ska se hur han blir nu efter grädden å leverpastejen!

IceJossan
2015-03-30 15:20
#6

Men hur mycket kan han ha fått i sig? Det låter nästan som om han har fått i sig massor? För har han bara fått i sig det som är kvar efter att han blivit avtorkad två gånger borde han inte må dåligt. Men om han var full med torkad tvål runt munnen och nu verkar må konstigt så låter det som att han fått i sig ganska mycket!

Annons:
Trollan92
2015-03-30 15:34
#7

#6 Jag vet inte exakt hur mycket han fått i sig. Fick tag på henne på Jouren igen här för en stund sen. Hon sa att jag skulle få i han mina 40ml laktosfri grädde och de har han fått med en spruta och tryckte in i hans mun. Han blev jätte glad av att se leverpastejen då han är en mat glad katt men han kunde inte äta den, han bara nosa. Han ville inte vara kvar ensam på rummet så nu ligger han i köket. Han är inte hängig något större då han gärna ville följa med ut ifrån rummet. Han fick i sig en liten bit ost också.. Han har iallafall fått i sig 40ml av grädden så ska avvakta å se hur han blir. Annars får jag ringa henne igen! Dem vet ju lite merhur man ska handskas i sånhär situation.. Men tvålen verkade inte innehålla dem 2 ämnena hon frågade efter.. De e tvålen Dettol, den nya tvålen med sån sensor så man inte behöver pumpa tvål..

Trollan92
2015-03-30 15:35
#8

#6 Nej han va inte full runt munnen, så himla mycket var de ej!

Trollan92
2015-03-30 15:38
#9

Hon sa även att han kanske heller inte vill äta då han själv vet hur hans mage är nu. Men hon trodde inte de rörde sig om en förgiftning men skulle han bli sämre så skulle jag ringa henne så skulle vi få åka in.. Tack för att ni finns här inne!

Tjeja
2015-03-30 17:18
#10

Håller tummarna att det går bra. Men jag hade ju själv åkt in innan det blev jourtid. För om han inte vill äta är det ju för att han redan mår dåligt och kanske behöver hjälp att få upp och bli av med eländet ifrån magen innan det går ut för mycket i tarmarna och blodet…

för övrit har det nog redan gått så långt nu i och för sig och jag hade inte vågat ha honom kvar hemma om man inte var sig själv och mådde bra…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Trollan92
2015-03-30 17:30
#11

#10 Jag mailade ju veterinären innan jag ringde Jouren och dem hade svarat på mailet nu. Dem skrev att de inte var någon fara. Men han har legat här ute och sovit ett tag nu så ska han få mer grädde av mig om en stund! :)

Tjeja
2015-03-30 17:33
#12

ok! skönt! fortsätt pillra i han grädde och leverpastej då!  👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Trollan92
2015-03-30 17:39
#13

#12 Han har nog ont i magen och därför inte vill äta ngt, då kunde dem visst ta avstånd ifrån mat och så. Men han ska allt få mer grädde här så kan jag återkomma i morgon om hur han återhämtat sig! :) Tack så mycket för hjälpen!

Annons:
Trollan92
2015-03-30 23:30
#14

Han kurrade lite lätt nu när jag sa godnatt till han så det är iallafall positivt! :)

Trollan92
2015-03-31 13:35
#15

Han är bra igen! :)

Tjeja
2015-03-31 14:28
#16

Vad skönt! Ge gosegubben lite extra leverpastej i belöning från mig! ❤️🏆

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Trollan92
2015-03-31 16:56
#17

#16 Han gillar den inte så den va helt onödigt köpt då jag inte äter rött kött. Så köpte blöt mat tillhan. De kan han få ifrån dig! ;)

Tjeja
2015-03-31 19:39
#18

oh ok! he he det låter bra!  😃👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: