Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2682 ggr
Moalinn
3/29/15, 11:37 PM

Katt som tröttnar på maten

Jag har en tant här hemma som är kräsen som bara en katt kan vara och hon tröttnar också väldigt lätt på maten. Har testat allt möjligt men främst torrfoder som kanske inte anses som de bästa. Just nu äter hon Royal Canin 8+ eller vad det nu än är då det är den enda jag har hittat som hon faktiskt äter, tills det gått en vecka - då passar det inte längre. "Mjaao" säger hon och står vid matskålen och kollar på mig med en besviken blick. Vill ju inte ha det här. Ge mig något annat, nu! Har blötmat hemma också men även den tröttnar hon på. Hon får Mjau men hon äter inte fisk eller lamm och hittar bara dessa + oxkött i små förpackningar, oxkött äter hon men tröttnar som sagt. En stor burk är totalt värdelöst, hon tröttnar och så möglar det bara.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Känns som att jag har gjort allt i min makt för att hitta ett foder som hon äter men det duger inte. Kan man ha två eller tre olika sorter hemma och växla mellan? När man märker att hon tröttnat på den ena så ger man henne en annan och så vidare. Eller blir det kaos i magen? Eller har ni några andra tips på vad jag kan hitta på? Hon är 9 år om jag inte missminner mig. Ni får gärna också ge tips på bra foder för kräsna små kattsjälar.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
VildaVittra
3/29/15, 11:51 PM
#1

Ja, man kan variera maten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
3/29/15, 11:53 PM
#2

Köper du aldrig färsk fisk och kokar till henne? T.ex sej brukar katter gilla.

[HundochKatt]
3/30/15, 1:05 AM
#3

Du kan ha flera sorter och variera mellan och är det stora burkar så frys in i klickar så hinner det inte mögla eller bli dåligt. Så gjorde jag med blötmaten till kattungen, då det inte gick åt så mycket första tiden. 

Fisk är ju inte så jättelämplig mat till katt, ger man det så behöver man tillsätta e-vitamin. 

Har du funderat på att prova Barf? Det kanske är något som faller din katt i smaken?

Uppkatten
3/30/15, 6:29 AM
#4

Är katten normalviktig?  Har hon alltid varit så här eller har hon blivit kräsen under senare tid? Dricker hon som hon brukar? Dricker hon mer/mindre än normalt? Vad jag funderar över är sjukdomar som kan komma med ökande ålder, t ex njur- eller leverproblem. Det kan ge ett lätt illamående som gör så att katten verkar kräsen. Kan kollas upp med blodprov ("seniorkoll") hos veterinären.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rumblebee
3/30/15, 1:23 PM
#5

Har du provat bozita blötmat? De finns i en hel del varierande smaker (till och med älg, ren och kanin). Terrorna är i samma storlek som Mjaus och kostar ungefär lika mycket.

Moalinn
3/31/15, 9:22 PM
#6

Tack för svaren!

#2 Nej, hon äter inte fisk alls.

#3 Har funderat på barf men har inte kommit så mycket längre. Sen mår jag själv otroligt illa av både lukt och synen av kött hahha:/

#4 Tror hon är normalviktig, svårt att veta när det är en huskatt. Hon är iallafall varken smal eller tjock, har kanske lite "hängmage" men det är väl normalt på många katter så vitt jag vet. Kräsen kan jag inte säga att hon varit utan hon har snarare slängt i sig maten, det var först när hon blev ensam som hon blev lugn med maten och nu då kräsen. Vatten, hon har alltid tyckt om att dricka och hoppa upp i handfatet och dricka direkt ur kranen och det gör hon än idag. Jag vet inte vad som är normalt och jag har som sagt ingen annan katt att jämföra henne med.

#5 Har inte testat Bozita men ska absolut göra det. Tack för tipset!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
VildaVittra
3/31/15, 9:24 PM
#7

#6 Skulle du klara av att se torkat kött?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Uppkatten
3/31/15, 10:14 PM
#8

Katter i den här åldern är det ofta bra att göra en s k "seniorkoll" på hos veterinären, då vissa sjukdomar som är rätt vanliga bland katter ofta börjar ge sig till känna i den här åldern. En del av de sjukdomarna kan göra så att katten verkar mer kräsen än tidigare. Har hon gått från att "slänga i sig maten" till att "bli lugn med maten" till att "bli kräsen" över åren så tycker jag att hon bör kollas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: