Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1910 ggr
Lizelda
2015-03-29 22:28

Utekatt

Hej! Jag funderar på att skaffa en utekatt/stallkatt men villkoret är att den inte smiter in och gömmer sig inomhus eller åtminstone går ut frivilligt efter en stund. Funkar det att ha en katt ute hela tiden? Och finns det katter som trivs med det? Kan inte ha den inne för länge då jag är lite lätt allergisk. Kan vilken ras som helst bli en utekatt? Förutom nakenkatter såklart men annat än det?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
VildaVittra
2015-03-29 22:32
#1

Långhåriga katter brukar inte vara lämpliga som utekatter, vintertid blir det snöbollar i pälsen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lizelda
2015-03-29 22:33
#2

Hm.. Funkar en Russian Blue? Förälskade mig i dem för många år sedan nämligen :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

VildaVittra
2015-03-29 22:34
#3

Jadå, det går.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lizelda
2015-03-29 22:36
#4

Så bra! Brukar det vara några problem att få utekatter att hålla sig ute?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[postmortum91]
2015-03-29 22:41
#5

varför vill man ha en katt om den aldrig är inne?
Är det för mössens skull?
Alltså jag är ingen gnällspik som bara vill gnälla utan jag undrar seriöst

VildaVittra
2015-03-29 22:41
#6

Släpper man aldrig in dom utan ger dom ett uppvärmt utrymme någon annanstans så brukar det inte vara ett problem.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
2015-03-29 22:42
#7

#5 Varför vill man ha en häst om man aldrig kan ha den inne? 😎Samma sak, för man är intresserad av djuret.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[postmortum91]
2015-03-29 22:45
#8

tycker inte riktigt det är samma sak. En häst rider man på och en katt gosar man och klappar man på. En häst får inte plats inomhus.

Lizelda
2015-03-29 22:47
#9

#5 Självklart får den komma in någon gång då och då men ska inte bo inne och kommer inte finnas kattlåda inne :) Vill ha ett sällskap ute hos hästarna mest då hundarna är omöjliga om jag inte vill ramla hela tiden eller behöva akta tassar från hovar i boxen (lösdrift med öppen box).

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

VildaVittra
2015-03-29 22:52
#10

#8 Nog får en häst plats inomhus, alla har ju inte ardenner, det finns ju till och med miniatyrhästar. Och man gosar med hästar också. 
Och har man verkligen katter till bara kel? Jag studerar mina katters beteende som exempel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jassan
2015-03-30 10:03
#11

Finns många katthem som söker sådana som dig. 

Kontakta ett katthem o dom kan visa dig katter som inte vill vara inomhus.

Finns katter som skulle älska att vara stallkatter.

 Lycka till. 

109.gif

https://jazzans.wordpress.com/

IceJossan
2015-03-30 10:13
#12

En raskatt skulle jag säga är ganska olämplig att ha som enbart utekatt eftersom i stort sett alla är uppvuxna som enbart innekatter, och de som ändå är utekatter är garanterat vana vid att vara inne mycket också.

Vill du ha en renodlad stallkatt är det en stallkatt du ska ha - det finns ofta många stallkatter som behöver nya hem, samt utekatter som mest vill vara ute. Det är absolut en vuxen katt som redan är van vid den tillvaron du bör skaffa.

[[pimey]]
2015-03-30 11:19
#13

Glöm att någon säljer en raskatt till någon som inte vill ha katten boende inomhus hos någon! Nästan alla säljer sina avkommor till hem med kontrollerad utevistelse alltså sele eller rastgård. Kolla på katthem istället

Annons:
Rumblebee
2015-03-30 13:20
#14

Hur gör du om katten måste vara inne på grund av sjukdom eller skada? Tänk på att ge katten blötmat och inte (enbart)torrfoder om du skaffar en. För i och med att du inte vill ha låda inomhus så kommer du få svårare att upptäcka urinvägsproblem som är väldigt förekommande hos katter som lever på torrfoder som basföda.

IceJossan
2015-03-30 15:22
#15

Kommer katten kunna ha fri tillgång till uppvärmt utrymme? Många stall har sadelkammare med kattlucka i. Där kan även katten stängas in om det behövs, t.ex. vid sjukdom/behandling.

Lizelda
2015-03-31 23:58
#16

Katthem ska jag försöka satsa på då :) Vi har inget uppvärmt utrymme just nu men ett höförråd där den kan komma in utan problem. Det går såklart att fixa något varmt och mysigt åt den om det inte räcker!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[[pimey]]
2015-04-01 00:11
#17

Det måste ni då katter ska ha ett varmt utrymme att kunna vara i under kalla vinterdagar/höstdagar. Höförråd räcker dessvärre inte

VildaVittra
2015-04-01 00:25
#18

#16 Det räcker om katten har exempelvis en frigolitlåda att gå in i.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lizelda
2015-04-01 10:10
#19

#18 En vanlig? Det har vi två stycken som jag fraktat fiskar i! :D Men då blir nog min mamma mer villig att ha en :) Ska jag introducera den enskilt med varje hund och sedan hoppas på det bästa…?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

VildaVittra
2015-04-01 10:14
#20

#19 Ja, lägg in en gammal yllefilt (ylle värmer även om den är fuktig) och skär upp en ingång så blir det perfekt enligt kissarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Lizelda
2015-04-01 10:18
#21

#20 Okej, boa med ylle i frigolit, låter enkelt och bra :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Tyrisen
2015-04-01 22:59
#22

Haha, frigolitlåda som det varit fisk i, katten kommer gå bananas :) Skojar lite bara ;-)

Håller med kontakta någon som vill omplacera en katt som redan levt som stallkatt eller som verkligen trivs med att vara ute. Då är det mer av ett "säkert kort" för att den kommer trivas. Katthem kan säkert också ha lämpliga kandidater :)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Lizelda
2015-04-01 23:04
#23

Det passar säkert jättebra ;) Men de är hyfsat stora!

Ska titta på katthem men får nog vänta tills i sommar med det, lite för mycket just nu som det är, tack för massa bra info! :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Vixxen
2015-04-01 23:44
#24

Frigolitlåda räcker inte om det är riktigt kallt ute…

… förfrusna öron är inte roligt… 🥶

Lizelda
2015-04-01 23:57
#25

#24 Om man har yllefiltar i där och har den inne bland höet?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

VildaVittra
2015-04-02 08:08
#26

#24 Det brukar ju inte vara hur kallt som helst i ett stall, hästar värmer ganska så bra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-04-02 16:22
#27

Vi har två stallkatter som bor i vårt stall. Framför allt sover dom uppe på loftet där vi har hö och halm. Det är inte uppvärmt men halmen isolerar gott.

Annons:
Upp till toppen
Annons: