Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1885 ggr
Isvind
2015-03-29 10:52

Introducera kattungar

Hej! Håller på att introducera två kattungar till min andra katt (3 år, kastrerad hona). De är två kastrerade hanar. Jag vet att det kan ta tid så ni behöver inte oroa er för att jag skulle ge upp (för jag fick ju hem de så tidigt som igår!), jag bara undrar om jag ska ändra på något eller om jag är på rätt bana! :)
Separerade nattetid & när jag ska iväg (till exempel för att handla etc).
De slåss ej, inga utfall eller jakt,  utan det är fräs & lite morr.  De verkar ömsesidigt rädda för varandra så att säga & tar avstånd från varandra. Det känns ju bra tycker jag men vad säger ni som är mer kunniga, är det bra sätt att börja på? Jag har ju hört så mycket om bråk den första tiden så jag blir så fundersam när de håller sig borta så från varandra. :P Förväntar mig inte att de ska bli bästisar, bara inte livrädda för varandra & det får ta den tid det tar vill jag poängtera!
Jag glömde skaffa feliway, är det för sent för att skaffa nu eller något man borde införskaffa för att underlätta lite?

Annons:
OberonsMatte
2015-03-29 11:46
#1

Hur stort bor du? Gömmer de sig eller kan de röra på sig och bete sig avslappnat trots att de undviker varandra?

Att de självmant håller sig på avstånd från varandra nu i början är tecken på att samtliga katter undviker konfrontation, vilket bara är bra eftersom de känner sig osäkra på varandra nu i början. Eftersom de är medvetna om varandras närvaro vänjer de sig gradvis vid varandra ändå.

Sajtvärd Katter iFokus

Isvind
2015-03-29 19:24
#2

70kvm! Nu ligger de i varsitt hörn i soffan,  de beter sig som vanligt annars dvs som du säger avslappnat & rör sig omkring i lägenheten (både vuxna katten & kattungarna).
Jag är sådan som nojjar så mycket över allt. Men det låter ju bra! :)

Upp till toppen
Annons: