Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1341 ggr
ToulouSelma
2015-03-26 17:14

Spannmålsfritt till kastrerad katt

Hej! 

I dagsläget ger jag mina två katter Applaws torrfoder kyckling och Mjau blötmat kyckling och kalkon. Jag tycker dock att min ena katt är något rund. Funderar därför på om jag ska välja ett foder särskilt anpassat till kastrerade katter. Vad tror ni om Kingsmoor Pure katt steriliserad? Eller finns det andra bättre spannmålsfria foder för kastrerade katter? 

Tack!

Applaws

Cat Adult Chicken

Torkat Kyckling Kött (min. 59%), Torkad Potatis (min 4%), Kyckling Färs (min. 9%), Fjäderfä Oil (min. 9%, Källa av Omega 6), Fjäderfä Gravy (min. 3%), Betmassa (min. 3%), Torr Hela ägg (min. 3%), Brewers torrjäst, Laxolja (källa till Omega 3), Mineraler, Cellulosa växt Fiber (min. 0, 4%), Natriumklorid, Kalciumkarbonat, Seaweed / Kelp, Cranberry, DL-metionin, Kaliumklorid, Yucca extrakt, Citrus extrakt, Rosemary Extract.

Kingsmoor

Pure Katt Steriliserad

Kyckling, Potatis, ärtor, Hydroliserat animailiskt protein (kyckling), Animaliskt fett (kyckling), Färsk kycklinglever och -hjärta, Morötter, Fiskolja (kallpressad), Mineralämnen, Linfrö, Lecitin, Kondroitinsulfat, Betfiber, Cikoriarot, Glukosamin, örtblandning: (yucca, Nässla, Alger, Kamomill, Maskros, Lakritsrot och baldrian)

Annons:
Fridaaaa
2015-03-26 17:17
#1

Katter som är kastrerade (man steriliserar inte idag), behöver inte specialfoder. Gäller bara att anpassa mat och motion. 

Min hankatt får: applaws torrfoder och mjau&bozita blötmat. (ska dock byta torrfoder då han äter sämre av applaws sedan de ändra något med innehållet).
Freya: JW blötmat främst. 

Båda är kastrerade.

Ge bara bra blötmat annars?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Leritza
2015-03-26 17:22
#2

Bästa spannmålsfria till kastrerade katter som börjar bli lite tjocka är spannmålsfria blötfoder alternativet dra ner på mängden mat de får.

Har hört att många får tjockare med torrfoder som är gjorda för kastrerade än på vanligt foder även om de inte ger mer än fodertabellen.

Så skulle jag va du skulle jag behållet nuvarande foder, men ge i mindre mängd och se vad som händer innan jag försökt med byte.

Scorpio97
2015-03-26 17:25
#3

Bra foder är foder med högt köttinnehåll, helst inga vegetabilier. Blötmat är bäst eftersom det finns helt utan vegetabilier, och vätskeinnehållet minskar risken för urinstenar och urinvägsinflammation. Det gäller oavsett om det är en ung, gammal, kastrerad, okastrerad, inne- eller utekatt. 

Som du ser är potatis andra ingrediensen i båda fodren du skrev nu, och det är alltså inga jättebra foder. Foder för kastrerade katter har i regel högt innehåll av kolhydrater och vegetabilier, tyvärr. Ironiskt nog så gör det oftast att katten går upp i vikt istället, eller så får man ge så lite att katten går hungrig. 

Fodren du ger nu är bra. Man behöver bara minska mängden. Eftersom blötmat är bättre rekommenderar jag att du tar bort/minskar på torrfodret helt. Vill du inte ta bort det helt kan du ge torrfodret i en aktiveringsleksak. Det räcker förmodligen, men om katten fortfarande är överviktig får du minska lite på blötmaten också eller se till att leka med/aktivera katten mer.


//Jessie

Fridaaaa
2015-03-26 17:27
#4

#3 Applaws är bra torrfoder. 80% kött

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ToulouSelma
2015-03-26 17:28
#5

Är Mjau blötmat bra? Eller vilken sort skulle ni rekommendera?

Scorpio97
2015-03-26 17:31
#6

#4 Det är relativt. Jag anser inte att något foder som innehåller vegetabilier är bra för en katt, för katter är köttätare. Sen är Applaws bättre än många andra torrfoder, det håller jag med om. 

#5 Ja, Mjau blötmat är jättebra (:


//Jessie

Annons:
sagan
2015-03-26 17:42
#7

Ja, blötfoder är bättre för katter över lag. Så äter dina det skulle jag ta bort torrfodret helt och bara ge det som godis.  Mjau och Bozita är att föredra.👍

Fridaaaa
2015-03-26 18:05
#8

#5 Japp den och Bozita (undvik dem med fisk och skaldjur)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Caifig
2015-03-26 21:28
#9

#8 Jag ger mina både fisk/skaldjur i blötmat samt fisk även i deras barf utan problem :P Fisk-hysterin har blivit lite väl stor då även andra proteiner anses vara lika allergena! Fisk med måtta gör ingen skada!

Bästakompis
2015-03-27 06:50
#10

Katter ska inte äta spannmål, men inte heller potatis, morötter eller ärtor som det är i de fodersorterna.

Fridaaaa
2015-03-27 07:58
#11

#9 Är inte bara kring allergent som man inte bör ge fisk. Onödig risk att ge det mer än nödvändigt när det finns mycket annat som är bättre

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: