Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 645 ggr
[babels]
3/25/15, 10:02 AM

Orijen utfodringsguide för kattunge

Hej!

Jag har en kattunge på snart nio månader. Jag har bytt till Orijen torrfoder som hon absolut älskar. Enligt deras utfodringsguide ska hon ha 45g torrfoder om dagen. Men kan det verkligen stämma? Jag har läst här på katter iFokus att många säger att kattungar kan ha fri tillgång på torrfoder. När jag gav henne 45g om dagen så verkade hon spendera en massa tid med att leta efter mer att äta. Nu ger jag henne 50g på morgonen och 50g på kvällen och det verkar fungera bättre då hon inte heller äter upp allt på en gång. Hon verkar hålla sig mätt.

Vad tycker ni? Bör jag ge henne totalt 45g om dagen eller går 100g à två gånger bra?

Annons:
[[pimey]]
3/25/15, 11:33 AM
#1

Ge henne fritt! Måtten är bara en rekommendation och vissa kan behöva mer andra mindre.

[babels]
3/25/15, 12:28 PM
#2

Okej, tack då vet jag :)

Leritza
3/25/15, 1:19 PM
#3

Står med liten text på orijen under utfodrigstabbellen att katter under 52 veckor ska ha fri tillgång på orijen om jag minns rätt. Sen är ju alla tabeller bara förslag och oftast gäller dem bara vuxna djur om det inte är specifikt för kattungar. Vilket orijen inte har sist jag kolla.

Leritza
3/25/15, 3:55 PM
#4

Fel av mig var visst 30g/kg om det var över ett halvår det stod. och efter 52 veckor kan man följa tabellen. Så du måste ha en ganska liten kattunge om den bara ska ha 45g.

Men växande katter bör alltid ha fri tillgång.

[HundochKatt]
3/25/15, 7:26 PM
#5

Förutsatt att den inte blir fet, för det är heller inte bra.

[[pimey]]
3/25/15, 10:41 PM
#6

Kattungar blir sällan fet då de gör av med mer energi än vad de fpr i sig

Annons:
[HundochKatt]
3/25/15, 11:06 PM
#7

Det ÄR en sanning med modifikation. En kattunge på 9 månader kan mycket väl bli fet om den äter för mycket!

Upp till toppen
Annons: