Annons:
Etikettandra-djur
Läst 2366 ggr
gickan87
2015-03-19 12:17

Vänja vid hund?

Om 2 veckor är det dags att hämta hem våran nya familjemedlem! Det jag funderar på är hur man presenterar 2 stora, framfusiga hundar för en liten ovan kattunge? Visserligen är hon kaxigast i kullen, men en hund har hon aldrig sett. Och eftersom våra hundar tror att hela världen är okej att hälsa på och att alla älskar dem är jag rädd för att det Kan bli för mycket med nytt hem, 2 främmande katter också näsvisa hundar. Så hur gör vi på bästa sätt?

MVH Erika :)

Annons:
[tintilar]
2015-03-19 12:22
#1

Låt dem vara, hon kommer nog att gömma sig i början om dom blir för yviga, men med tiden så lär hon känna dem. :) Sålänge hundarna är snälla är det bara att ha is i magen. Dom lär sig nog också snart vem som bestämmer. ;)

hannaj98
2015-03-19 12:25
#2

Jag skulle delat av huset med ett kompost galler eller liknande i början. På detta sätt kan katten välja själv hur nära eller långt ifrån hundarna den vågar gå och den kan inte bli påhoppad av hundarna. Sen är det ju viktigt att ha koll på hundarna när de är i närheten av katten. Säg till hunden att sitta still och låt katten komma fram till hunden.

[HundochKatt]
2015-03-19 20:32
#3

Jag har haft så många hundar och katter genom livet så jag har aldrig gjort något väsen av att införliva en ny hundvalp eller kattunge. Nu senast i januari så hade jag 3 hundar varav bara en var van vid katt sedan tidigare. De andra två hade bara sett katter ute och de var ju intressanta. :p Jag gjorde som så att jag stängde för med kompostnät till vardagsrummet där hundarna fick vara medan jag släppte ut kattungen ur buren och den fick nosa runt lite och kolla in hundarna. Efter en stund så öppnade jag kompostnätet så de fick hälsa på varandra. Kattungen spottade och fräste så en av hundarna tyckte att det var nog bäst att kolla in den där på avstånd, den andra höll sig också lite på avstånd medan den tredje brydde sig inte. Hon var ju van sedan tidigare vid katter. Jag satt på golvet länge och när jag såg att kattungen blev trött så bar jag den i famnen en stund tills jag la den uppe i klösträdet, där den rullade ihop sig och sov. Hundarna var givetvis nyfikna men jag höll dem undan. När den vaknade så blev kattungen nyfiken och de nosade på varandra lite försiktigt och kattungen spottade och fräste, men var ändå nyfiken. Dagen efter gick katten fram till hundarna och lekte med svansar. Andra dagen då kattungen sovit i sängen tillsammans med mig och hundarna, så sprang han som om han inte gjort något annat tillsammans med hundarna. Givetvis var hundarna mycket på katten, men jag sa ifrån när de blev för "på". Så så lätt kan det gå om man inte gör större väsen av det hela. Nu är det ju en väldigt tuff kattunge, som tog för sig redan i kullen.  Så lika lätt kanske det inte går med alla.

Upp till toppen
Annons: