Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1948 ggr
Fridaaaa
3/11/15, 4:59 PM

Något mot fästingar

Findus brukar varje år få jättemånga, i regel 5-15 stycken per dag, vilket ger sår i regel = inte bra.
Freya vet jag inte ännu, hennes första sommar här. 

Vad kan man ha? Halsband blir svårt eftersom det inte finns med säkerhetsknäppe och känns inte bra att ge gifter heller till dem 😕 Halsband går om det går att fixa med säkerhetsknäppe :)
Bricka att sätta i halsbandet är inte lönt då Findus i regel tappar halsband och Freya kan inte ha halsband som det ser ut nu

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
annakarin_li
3/12/15, 8:44 PM
#1

Det här var intressant. Följer tråden eftersom mina katter kommer att vistas där det är mycket fästingar i sommar.

[HundochKatt]
3/12/15, 11:41 PM
#2

Finns inga giftfria alternativ som fungerar bra. Får de så många fästingar som 5-15 st varje dag så skulle nog jag sätta i Frontline.

Fridaaaa
3/13/15, 8:36 AM
#3

#2 Självklart kan även giftfritt fungera bra.
Frontline kommer aldrig i nacken på mina katter.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Whitecat
3/13/15, 10:52 AM
#4

mina får fästinghalsband snart, dom sitter bra och blir i längden även billigare än frontline

Fridaaaa
3/13/15, 11:22 AM
#5

#4 ej funnit fästinghalsband med knäppen som går upp lätt om de skulle fastna 😕 (giftfria)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Em_
3/13/15, 12:00 PM
#6

Har hört att de ska finnas något örtpulver (eller var det vitlök 🤔) som man strör över maten. Minns inte om det ens var till katter och är själv tveksamm till om det  fungerar men om man föredrar fästingar framför frontline kan det kanske vara värt att prova i alla fall :) Plastbrickorna med "energifält" och likannde  kan du lugnt skippa, det är bara bluff.


Annons:
[Isadolls]
3/13/15, 12:07 PM
#7

Tror det är större risk att katten blir sjuk av fästingarna än av Frontline….

Fridaaaa
3/13/15, 12:18 PM
#8

#6 Vitlök ska man ju inte ge katter så 🙂

#7 Eftersom jag har hundar med och katterna ligger i säng  soffa samt leker med hundarna är det risk att de får det i sig, även när de putsar varandra, så frontline är helt uteslutet, alldeles för stor risk.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Isadolls]
3/13/15, 12:58 PM
#9

Ingen risk när det väl torkat in …..

Fridaaaa
3/13/15, 1:00 PM
#10

#9 Nja håller inte med, och kan inte hindra dem de första dygnen innan det verkligen torkat in. Så andra alternativ fungerar betydligt bättre för oss. Men ska bara hitta något bra som fungerar :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
5/2/15, 12:58 PM
#11

Testat Frontline på Freya nu fastän jag är emot det  men hon har kliat sig som attan så kommer få försöka tvätta bort det, reagerade på det 😕

Frågan är: Vad ska man ha då? Bara plocka fästingarna känns inte bra då hon får så många, och får sår precis som Findus 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
5/2/15, 1:23 PM
#12

Nån som testat Fixodida? 
Såg att det kan ta ett tag (veckor tror jag) innan det får full verkan. Vet inte om jag ska testa det så småningom. Kanske inte nu i sommar eftersom jag börjat med Frontline igen.

Trist om Freya inte verkar klara Frontline….

Edit: Vid snabbgoogling verkar det vara nåt som en del tycker funkar och andra inte…. 

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[HundochKatt]
5/2/15, 1:32 PM
#13

Har aldrig hört om någon som använt Fixodida till katt, men vet att i alla fall en var väldigt nöjd till hund.

Annons:
Fridaaaa
5/2/15, 2:01 PM
#14

#12 Testade förra året både hund och katt, men värdelöst här :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
6/21/15, 6:00 PM
#15

Putt, hopplöst med fästingarna iår :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Silvestris
6/21/15, 8:16 PM
#16

Känner bara till en som testat Fixodida på katt och den katten blev alldeles loj efteråt. Svårt att veta om det var Fixodidan eller något annat dock. Har inte hört något mer sedan de slutade ge katten Fixodida.

Truffles
6/23/15, 4:17 PM
#17

Bor själv i fästingrikt område och har två utekatter som under flera år kommit in med massor av fästingar, både i pälsen och inbitna i skinnet. Har provat pulvret att strö på maten men då de äter torrfoder ratades maten då pulvret ströddes över. Har provat Frontline och även ett annat medel att droppa i nacken och det har fungerat så att de flesta fästingar som bitit sig fast dör och "torkar ut". Men de klättrade fortfarande runt i pälsen och kom med in i soffor och sängar… Hade ingen inverkan så att fästingarna undvek att "hoppa på katterna". Då min honkatt tidigare år fått sår efter fästingarna/att hon kliat mycket där fästingarna suttit gjorde att jag i våras kontaktade veterinären för att prova det receptbelagda halsbandet "Seresto vet" på henne. Och vi är supernöjda. Så nöjda att vi också bad om ett recept till vår långhåriga hankatt och det har fungerat jättebra även på honom. Vi har knappt sett skymten av en fästing sedan de båda började med halsbanden. Och vi har heller inte lagt märke till några biverkningar av halsbanden på katterna - så, jag tror att fästingarna är ett större hot mot katterna än vad halsbanden är. Tyvärr är det kanske som trådstartaren nämner, att halsbanden inte finns med säkerhetsknäppen - men å andra sidan fungerar de som måndagsexemplar av buntband vilket innebär att om de skulle fastna någonstans så kommer de att klara av att dra halsbandet så att det går isär. Då halsbanden är relativt dyra ca 340kr/st och ska räcka under 8 månader, vill man heller inte att halsbandet ska öppnas "onödigt lätt" och gå förlorat. Våra erfarenheter så här långt gör att jag verkligen rekommenderar Seresto vet för katter. Så skönt att slippa borsta och plocka bort alla dessa fästingar!

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Fridaaaa
6/23/15, 4:42 PM
#18

#17 Eftersom Freya reagerade på Frontline samt får tovor av halsband så vågar jag inte testa det på henne 😕 Plus att det skulle vara svårt att undvika att ha dem i sängen med halsbanden. (vill inte ha det på mig).

Så supersvårt :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: