Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 784 ggr
tro&tvivel
3/5/15, 8:18 PM

katt med tovor

Vi fick hem en ny katt för några dagar sen, och hans mage är full med tovor men han låter oss inte röra hans mage så hur ska vi få bort dom?

Annons:
VildaVittra
3/5/15, 8:26 PM
#1

Det gör ont på katten när tovorna sitter väldigt nära huden, så jag skulle kontakta "proffs" som ett hundtrim eller i värsta fall veterinären för sövning/lugnande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Uppkatten
3/5/15, 8:32 PM
#2

Det bästa är nog att be veterinär om hjälp i det här läget. De kan ge lugnande och sedan raka bort tovorna. Därefter kan ni "börja om från början" med daglig kamning (vilket han sannolikt behöver). Förhoppningsvis får ni röra/kamma på magen när det inte finns några tovor som gör ont, och kan genom kamning förebygga att nya tovor uppstår. Katter kan ha rejält ont av tovorna, och det kan finnas sår och hudirritationer under tovorna. En del katter kan få så mkt tovor att de får svårt att röra sig ordentligt. Viktigt att se till att få bort tovorna alltså.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

tro&tvivel
3/5/15, 8:39 PM
#3

Hur mycket kostar det att raka hos veterinär?

Uppkatten
3/5/15, 9:00 PM
#4

Vill minnas att jag betalade kring 1000:- sist min missa behövde få lugnande + raka bort en tova som satt olyckligt till. Vi passade även på o klippte hennes klor, vägde henne etc. OBS. Det rörde sig inte om någon större rakning för hennes del, utan det var en enstaka tova + att vi sedan rakade henne lite i förebyggande syfte i armhålor o på andra ställen där hon lätt får tovor. Själva medicineringen (lugnande läkemedel) var det som var dyrt. Tror att olika mottagningar kan variera rätt mkt i pris?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

VildaVittra
3/5/15, 9:05 PM
#5

#3 Behövs det inte sövas så kostar det som ett vanligt veterinärbesök, men det hänger ju på om din katt är en best och hur tålig hud veterinären har. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Uppkatten
3/5/15, 9:14 PM
#6

Och här får jag väl då tillägga att min katt inte är någon "best" utan en otrygg fd skyggis, som inte bör stressas i onödan - för sin egen skull.

Tycker det är viktigt att förtydliga detta även om kommentaren i #5 sannolikt är skriven med glimten i ögat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: