Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 675 ggr
MissHoppetossa
3/5/15, 2:28 PM

Kycklingvingar

Jag och lillskrutten som flyttat in har lärt känna varandra bättre och trivs väldigt bra ihop :) Hon blir modigare o modigare. Försökte servera kycklingvinge idag (Delade den och gav henne bara en bit till och börja med). Missen nosade lite på kycklingen när jag lyckats få henne att fatta att den va till henne… Sen gick hon å åt ur vanliga matskålen :P

När hon fått smaka kyckling från mattes talrik (bara smakbit) var det väldans populärt… Men den där råa kycklingbiten verkar inte lika lockande :P Antar att vi får försöka mera. Nån som har tips för att få henne att smaka o inte bara nosa?

Annons:
SuperLimm
3/5/15, 3:04 PM
#1

Äter katten torrfoder så kan du krossa lite torrfoder och doppa/strö det på kycklingvingen. Annars går det att smeta på lite blötmat om det är var katten äter i vanliga fall.

Jag tycker det brukar funka rätt smidigt att kasta till katterna lite kött från diskbänken när jag står där och skär till mig själv eller till djuren. Sånt som kommer från diskbänken är ofta mycket mer spännande än om det läggs direkt till katten. Även sånt som katten kan "sno" från tex en diskbänk brukar vara mer spännande. Det är lite som att om det är förbjudet att ta så går det att äta..

Mvh Linn

MonicaLagerquist
3/5/15, 3:07 PM
#2

Är katten inte van vid att äta rå mat kan det vara knepigt men det går med lite envishet.

Visst är det så att din katt äter torrfoder?

Krossa lite torrfoder och gnussa in det i kycklingen.

Det kan ta lång tid innan katten lär sig äta rå mat.

Man kan också gå via att koka/micra kyckling UTAN ben lite och sen servera det och så smånongom minska tillagningen för att till slut servera katten rå mat.

Det är viktigt att det är kött utan ben då tillagade ben inte är bra för små kattmagar.

Stolt ägare till fem La permer

UlrikaD
3/5/15, 4:09 PM
#3

Gillar katten äggula så är det ganska effektivt att smeta på.
Eller nån form av olja, vetegroddsolja eller liknande.
Dom flesta katter brukar falla för kycklinghjärta om man vill börja med någonting annat istället.

MissHoppetossa
3/5/15, 10:59 PM
#4

Hon äter torrfoder. Har inte kommit på vad som är mums än… men att mmikra lite grann ska jag testa. När hon fick smaka kyckling från mig (utan ben) verkade det ju populärt. En fråga till… Hur länge kan jag låta kycklingen stå framme?

[HundochKatt]
3/5/15, 11:10 PM
#5

Ibland får man ta lite andra vägar för att katten ska lära sig att äta rått. Du skriver att hon åt av din kyckling. Då kan du ta och koka kattens kyckling och vartefter minska ner koktiden så det blir råare och råare.  Givetvis ska du inte ge kokta (tillagade)  ben, utan bara köttet. '

 Jag skulle inte vilja ha framme rå kyckling alltför länge. Vill hon inte ha så stoppa in det i kylen igen och prova senare, men först låta det stå framme i rumstemperatur ungefär 10-15 min så den blir lite rumsvarm. 

Om du vill att din katt ska lära sig att äta rå mat, så skulle jag först utesluta torrfodret helt och bara ge blötmat och sedan när den vant sig vid bara blötmat så kan man börja med rå mat. Många katter kräver denna metod för att överhuvudtaget börja smaka rått.

Gosis12
3/6/15, 12:04 PM
#6

Prova att ge den tid på dyget när de är som hungrigast. Det fick jag göra när jag introducerade torkade kycklinghalsar som inte var gott till en början.  

Du kan ge lite godis först så de vattnas lite i munnen på dem. Mina brukar kasta sej över maten efter en eller två godisbitar.

Jag brukar ta fram frusna kycklingvingar och ge en gång i veckan innan jag lägger mej för natten. På morronen är de uppätna.  Då har de hela natten på sej att äta plus att om deras mat tar slut när jag sover så har de något att tugga på tills jag vaknar.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: