Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1514 ggr
MissFlisan
3/4/15, 10:36 PM

Ta hand om min La perm på bästa vis?!?!

Hej!

Jag har för snart fyra veckor sedan skaffat en La perm som heter Selma. Hon är sexton veckor. Det är en ras som passar mig perfekt, då jag ville ha en social, tillgiven, lättlärd, allergi vänlig katt och som inte fäller så mycket.

Jag är uppväxt med katt, men då med en vanlig bondkatt, vi bodde i villa och hon gick in och ut som hon ville men hon var ute när vi var i skolan och mina föräldrar på jobbet.

Nu bor jag i lgh på 55 kvadrat och kommer nog flytta till lite mindre. Selma är inne men jag hade velat lära henne att vara ute också.

Jag vill göra mitt allra bästa för henne, för att hon  ska bli så stabil och må så bra som möjligt. Men jag har så himla dåligt samvete, jag tror dock att jag förmänskligar henne för mycket, för jag tänker att det är fruktansvärt att jag har "stängt in någon" på 55 kvadrat. Jag är borta några timmar varje dag men hittills har jag nog inte varit borta mer än max sex timmar i sträck, jag är ofta borta två timmar, kommer hem någon timma och går igen några timmar.

Jag vill  "uppfostra" henne så att hon vet vad som gäller, jag vill lära henne att inte förstöra mina blommor och att inte vara på tex köksbordet när jag äter och jag vill lära henne att det inte är okej att bitas. Jag försöker säga till henne, men utan större resultat, för jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Sedan har hon börjat med att bita mig om jag vaknar till på natten eller på morgonen när klockan ringer, hon biter i allt som är ovanför täcket och försöker jag gömma mig så försöker hon gräva sig in under täcker och lyckas hon så biter hon mig, det är inte ett särskilt trevligt uppvaknande.

Sedan vill jag stimulera henne på bästa vis, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det, jag har en hel del leksaker framme som hon leker med ibland, men det hon tycker är roligast är blommorna och mina hörlurar….

Det där med stimulanser ger mig mest dåligt samvete, hur ska jag tänka och göra där? Hon har en liten lekhörna på ett bort där hon har en koja, ett litet klösträd, matskålen, bollar och en leksak där hon får tänka.

Jag vill inte att hon ska bita barn eller mina gäster. Jag vill kunna ha kattvakt utan att vara rädd för att hon ska förstöra för mycket..

Selma och jag

HUR SKA JAG TÄNKA?? TIPS?

Och just det, jag tycker att hennes mage har växt väldigt den senaste veckan, hon äter ca 2 dl av Boltzia någonting för kattungar från djuraffären.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
MonicaLagerquist
3/5/15, 8:41 AM
#1

Kul att du skaffat dig en La Perm.

Vad heter hon på söndagarna?

Vad har uppfödaren sagt att du ska göra för att avhjälpa problemen?

Hon verkar klart understimulerad. Jag skulle rekommendera dig att skaffa genne en kompis.

Sen är det en katt du köpt och inte en hund.

Man kan lära katter mycket men du kan aldrig få den att bli lika väldresserad som en hund.

Nej ett skarpt nej och lyft ner henne om hon är på bordet.

Plocka undan sladdar du är rädd om.

Lek aldrig med händer och fötter utan använd alltid en leksak.

Aktivera mycket och lek med henne.

Byt leksaker och ha bara några framme i taget.

Ger du torrfoder kan du ge det i en aktiveringsleksak så har hon lite att göra.

Du skriver att hin har ett litet klösträd.Skaffe ett rejält stort klösträd som hon kan klättra på. Sätt det gärna så att hon kan sitta där och spana ut.

Stolt ägare till fem La permer

Bästakompis
3/5/15, 1:30 PM
#2

Hej! Den sortens uppvaknande får nog många med katt…Hon tycker om att vara med dig så därför försöker hon få igång dig på kattspråk, med lite "kul lek", alltså nafsandet. Lyft bort henne bestämt och ge henne inte uppmärksamhet för beteendet. Kliv aldrig upp ur sängen just när hon bits, utan vänta tills hon är "snäll" så belönar du rätt beteende. Vissa katter, särskilt ungar , leker såna kamplekar mer än andra och triggas lätt igång att nafsa och riva om de t ex ligger på rygg och man tar handen på magen. Undvik såna lekar med henne så blir det inte en vana. Krukväxterna är antagligen roliga för att de gungar och rör sig när hon leker med dem, och kanske finns det blomflugor att jaga? Försök hitta leksaker som är roliga på samma sätt. Tycker hon bäst om vippor, leksaker på snöre som du drar i, hängande saker, eller små "möss" som hon kan bära och kasta upp i luften? Kanske får du skippa några växter för att det inte ska bli en tråkig maktkamp mellan er. Mer som kattungar kan uppskatta är att sitta och titta på när man diskar eller badar, att ha en bra plats där de kan titta ut genom ett fönster, och inte minst att klättra. En stor klättermöbel för katter är ett förslag men man kan också arrangera hyllor på en vägg som katten kan hoppa upp på, sätta en avbarkad gren eller litet träd i en julgransfot, eller som jag, klä en stolpe med en trasmatta runtom som katten kan få klänga upp på. Eller kombinera idéerna på olika sätt! Katten får utökad yta att röra sig på om man tänker på höjden. Gör det gärna på gränsen till svårt så får katten en utmaning. Min kisse älskar att rusa upp på sin stolpe och får sedan klättra upp på två hyllor och trava bort till toppen på en Billy-hylla där jag har lagt en mjuk stolsdyna som bädd. Kan tillägga att min tös leker med en av mina krukväxter och den låter jag henne hållas med. Hon leker att hon är en puma på jakt i den stora, stora djungeln…

MissFlisan
3/5/15, 10:29 PM
#3

Tack för era tips!! Idag har jag aktiverat henne mer och jag tycker stt det hjälpt. Men hur mycket ska jag aktivt aktivera henne varje dag? Hur länge åt gången och typ hur många gånger om dagen? Hon är inte så bra på att leka själv…

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Linika
3/6/15, 3:28 PM
#4

För att min katt ska vara lugn och harmonisk och inte hitta på hyss behöver hon leka (tokspringa efter vippa) minst 2*15min per dag. Och då har hon fortfarande massa energi kvar. hon hade gärna lekt både längre och många fler gånger per dag.

Ellismakaroner
3/6/15, 4:01 PM
#5

Hon kanske blir bättre och bättre på att leka själv, det har min katt blivit 🙂 Experimentera med vilka lekar/leksaker din katt gillar bäst. Min blir helt galen av vippan, bollar med bjällra i, och aluminiumbollar. (Hon älskar även "aport" med torrfoder, jag kastar en foderkula och hon kastar sig efter den, äter upp den och kommer tillbaka så kastar jag nästa) Ett tips är att inte ha alla grejer framme samtidigt utan skifta mellan vilka som är framme så kan de inte tröttna på samma sätt!

När hon bits eller klöser dig, reagera överdrivet och skrik till "aj!" Jag har gjort det och tycker min katt verkade förstå mycket bättre då, att det gjorde ont och inte var okej. Hon har blivit jättemycket bättre med det. En kattunge har ju inte jättebra koll på när klorna är framme och inte, eller vad som gör ont på människor 🙂 

Jag brukar bara lyfta ner eller putta bort min katt om hon går nånstans hon inte får vara (som matbordet när jag äter). Var konsekvent och envis!! Jag tycker min katt har blivit mycket bättre på detta. 

Vet inte om du tänkt på detta men ett annat sätt som hjälper vid "uppfostring" är att vara medveten om sin röst, använda en viss ton för att visa att du är missnöjd och vara konsekvent med detta. Tror det gör det lättare för katten att hänga med 🙂

Hur litet är det du ska flytta till? Även om ytan är mindre kan du skapa många fler ytor på höjden vilket kompenserar! Ge ytor som bord, hyllor, soffor, klösträd. 

Jag har haft min kattunge i 6 veckor och tycker verkligen jag ser stora positiva förändringar, ge det lite tid och var tydlig med dina signaler så ska det nog gå bra! 😊


Upp till toppen
Annons: