Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 4115 ggr
Carvecomp
3/4/15, 12:05 PM

Någon som importerat nyligen?

Hej Finns det någon här som importerat katt nyligen, helst under 2015 som har lite tips. Tanken är att vi ska ta hem en kattunge från Ryssland inom några veckor men vi är inte överens om vi ska skicka kommersiellt eller inte. Han ska åka med kurir i kabin. Kommersiellt borde vara det rätta men både kurir och uppfödare insisterar på att han ska åka okommersiellt och det är så de flesta gör.. Jag är mest orolig att jag ska få problem med registreringen i Sverak isåfall då de vill ha 'samlat veterinärintyg' vid registrering och hänvisar till jordbruksverket.. För att skicka kommersiellt har vi fått priset 780€ istället för 530€ okommersiellt. Så det blev helt plötsligt väldigt dyrt… Plus skatter, tullveterinär och tullavgifter.. Någon som importerat nyligen hur gjorde ni?

Annons:
VildaVittra
3/4/15, 12:15 PM
#1

Kan det vara pga några ryska skattetekniska orsaker? 

Nu har jag aldrig registrerat en importerad katt, men däremot hundar och SKK ville bara ha stamtavlan i princip. Hur hundarna tog sig in i landet sket dom fullständigt i och de ville heller inte ha några veterinärintyg från gränsveterinärerna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Carvecomp
3/4/15, 1:36 PM
#2

Jo det misstänker vi också :) Okomersiellt är ju billigare men är osäker på registreringen i Sverak sen..

kattöga
3/4/15, 1:45 PM
#3

Vi importerade i somras  en katt från ett annat eu-land. 

Då krävdes ett hälsointyg/veterinärintyg som var tvunget att vara "färskt" för att han skulle få komma med på planet.

Katten måste också ha ett eget pass, vilket naturligtvis också kostade en slant.. 

Minns inte vad flygresan kostade men jag undrar om det inte rörde sig om ca 500 -700 kr…. .

Kattens ägare åkte med och katten fick vara i en fraktbur i kabinen,, det var det billigaste alternativet . Fraktburen måste vara godkänd av respektive flygbolag (och det kan variera från bolag till bolag, så viktigt att kolla att just den fraktburen är godkänd av dem. Vilken typ av fraktbur och framför allt måtten var det petnoga med.

Jag minns inte att det tillkom några tullkostnader också, men minnet kanske sviker. Men eftersom katten åkte från ett EU-land till ett annat EU-land så tror jag inte det.

För att kunna försäkra katten hemma i Sverige (Agria) så krävdes ett svenskt veterinärintyg också, som också måste vara max ett visst antal dagar/veckor gammalt. (Minns inte tidsgränserna för det heller….) Veterinärintyget från landet katten kom ifrån är inte giltigt i när de kommer hem till Sverige, även fast det var bara ett par-tre  dagar gammalt. "Han kan ju ha blivit dålig under resans gång" ungefär (eller blivit smittad av något annat djur på planet).

Veterinärintyget ville de se på SKK:s och Sveraks ID-register också tror jag. (Vanlig huskatt så inga andra slags registreringar.)

Nu gick denna import inom EU:s gränser. Jag kan tro att det finns mer att tänka på (tullkostnader t ex) när en katt ska importeras från ett land utanför EU.

(Kommersiellt eller okomersiellt vet jag ingenting om, hörde inte ens talas om de olika alternativen.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
3/4/15, 5:00 PM
#4

Från Ryssland behövs inget pass men ett fyra sidor långt papper som du får från JBV det ska veterinären i Ryssland fylla i.

Jag tog hem en katt från Ryssland för 1 ½ år sen och min katt reste med en kattdomare.Väldigt smidigt och billigt också. Säljaren körde katten till utställningshallen och vi mötte sen upp på Arlanda.

Vi betalade vad kattens biljett kostade på planet en hindring eller två.(Sen en slant till domaren som hjälpte till)

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
3/4/15, 5:10 PM
#5

#4 Vad märkligt att katten inte behöver pass fr Ryssland men däremot när den flyger inom EU…….  🤔

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
3/4/15, 5:26 PM
#6

Det heter ju EU pass och Ryssland är inte med i EU.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
kattöga
3/4/15, 5:31 PM
#7

#6 Ja, tack! Jag läste på JBV:s sida nu och såg det. (Har inte tänkt på att det heter EU-pass.)

Läste också på deras sida om nya regler att om katten reser med ombud för att träffa sin ägare så räknas katten som ett handelsdjur och som jag förstod det så ska den resa "kommersiellt" .

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Carvecomp
3/5/15, 9:07 AM
#8

Det är kanske därför Sverkak vill ha samlat veterinärintyg från Jbs eftersom katten inte nödvändigtvis har EU pass. Men vår katt kommer få ett utfördat EU-pass är det sagt iaf.

MonicaLagerquist
3/5/15, 9:39 AM
#9

#8 Men hur ska katten kunna få ett EU pass i ett icke EU land?

Stolt ägare till fem La permer

Carvecomp
3/5/15, 2:08 PM
#10

Nej det var missförstått av mig han kommer inte få något EU- pass :)

Zillmarillion
5/10/15, 1:06 AM
#11

Intressant, står själv i valet och kvalet om jag ska importera fr Ryssland men får nog läsa på lite mer. Uppfödaren som jag har konakt med levererar oxå med kurir och känner lite osäkerhet kring detta men det är kanske bara jag  som är nojjig 🤪

Upp till toppen
Annons: