Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 677 ggr
Emmahallberg
3/3/15, 3:54 PM

konstigt beteende vid löpning?

När min katthona löpte för ett tag sedan hade hon ett märkligt beteende. Hon kissade på mig. Hon kissade på mig vart jag än gick, satt jag i soffan kom hon till mig och kissade i mitt knä, när jag sov kissade hon också på mig. Flyttade jag mig från ena soffan till den andra följde hon efter och kissade återigen på mig. Hon kissade på mig några gånger om dagen/natten, kanske 1-3 ggr i snitt. Det konstiga med detta är att hon aldrig kissade på min sambo. Vi har klurat lite och våra teorier är att hon antingen vill markera på mig? Eller att hon på något sätt ser mig som ett hot för kommande parning? Kan det vara så att hon känner att även jag, som hon, är en tjej och att min sambo är en kille? 

Det är mest av nyfikenhet som jag undrar om någon där ute som har erfarenhet eller kunskap om vad detta beteende kan betyda? 

Hon är en Norsk skogkatt och var ca 2 år när detta inträffade. Vill även poängtera att detta var i väntan på parning och att jag inte på något sätt blev arg på henne (det är trots allt inte hennes fel utan ett "naturligt" beteende man får ta om man avlar).

/Emma

Annons:
annzoo
3/3/15, 9:04 PM
#1

Löpte hon då hon markerade på dig? Hade en katt som började kissa på mig då jag sov och hon blev kastrat väldigt snabbt. Hon har aldrig kissat fel före eller efter de och detta berodde definitivt på fertiliteten.  Hon hade även börjat med andra beteende som gjorde oss misstänkta att de var problem med äggstockarna. Vilket de var.

Emmahallberg
3/4/15, 8:00 AM
#2

Ja precis, hon löpte under tiden. Det visste vi om men tyckte ändå det var märkligt att det enbart var på mig hon markerade/kissade på och inte min sambo… Tänkte om någon visste varför hon kissade bara på mig:)

Upp till toppen
Annons: