Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 899 ggr
MoaL
2015-03-01 23:46

Kostnad, rastning, etc.

Vad kostar försäkringen varje månad per katt? Irriterande nog går det ju inte att kolla på försäkringssidorna utan att lämna personnummer, kattens födelsedatum, och så vidare. 😮

Jag är ju intresserad av att gå ut och gå med en framtida katt, så rent för skojs skull måste jag ju fråga ifall det skulle gå, om man gör så redan från start, att lära en katt att huvudsakligen göra sina behov utomhus under koppelpromenader? Hur ofta behöver en katt i sådana fall rastas? (Jag menar naturligtvis inte att man helt ska skippa toalådan.)

Jag undrar också ifall en katt ens går med på att gå promenader när vädret inte är det trevligaste (snö, regn, blåst, etc.)? En hund är ju tvingad enligt lag, vare sig de vill eller inte, att gå ut i ur och skur. (Vår hund skulle lätt hellre ha en toalåda än att gå ut när det är tråkigt väder😛)

Och en sista fråga angående den typen av behov: Jag såg någon nämna något någonstans om att lära katten gå på toaletten, alltså "människotoaletten". Hur gör man det?

Det kommer garanterat fler frågor, för det känns som att jag har glömt massvis. 🤪

Tack på förhand!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[brinker]
2015-03-02 00:11
#1

Kan tyvärr inte hjälpa dig.

Jag började med min katt som kattunge att ta ut honom i sele, bara för motions skull då jag tänkte ha honom som inne katt. Han gjorde aldrig sina behov ute på det sättet.

När han blev ca 1 år så lät jag honom vara ute/inne katt, alltså komma å gå som han vill. Till en början gick han på låda inne, men eftersom jag tycker kattbajs stinker så värst mycket (bor i en liten etta) började jag sätta ut lådan på altanen, gick väldigt snabbt att lära honom. Under ca 6 månader fanns det bara låda ute, men när regn o snö började komma så lät jag en extra låda vara inne (han är ej förtjust att vara ute när det regnar.)

Nu gör han allt sina behov ute, jag har kvar en låda ute ifall han hellre går dit om det regnar (har gått månader utan ett besök på ute lådan) och lådan här inne har han använt 2 ggr på 1,5 månad och endast för kissande.

De lär sig. Han själv vill gå ut nu och göra allt ute, är gulligt när han går till altan dörren och tittar ut =)

Bästakompis
2015-03-02 13:58
#2

Min försäkring i Sveland är för upp till 20000 kr med en grundsjälvrisk på 2200 och rörlig självrisk på 15%. Det betyder att om något händer som kostar 20000 i veterinärvård så betalar jag 5200. Detta kostar mig 90 kr i månaden. Du kan välja väldigt mycket av hur hög fast och rörlig självrisk du vill ha och hur högt försäkringsbelopp, vad försäkringen ska täcka osv. Vill man betala 1000 kr i månaden kan man säkert göra det också. Vill man hellre ha en sparad buffert att ta av vid oväntade händelser så kan man ha en billigare försäkring. En del bolag har också rabatt för katter under 6 månader och för innekatter. Att lära katter gå i koppel är säkert lättare med en ung katt, men det finns ju ingen garanti för att den accepterar selen, gillar att vara ute, eller gör sina behov när ni är ute. Men det är ju värt att försöka! Ingen av mina katter har nånsin velat gå ut i regn eller blåst dock. Det där med att lära katter gå på människotoalett är jag skeptisk till. Katter har ju en naturlig instinkt att göra sina behov i sand och gräva över det, en väldigt stark instinkt dessutom. Det verkar inte schysst att försöka träna bort det, och dessutom onödigt då katter redan är så renliga av naturen. Jag skulle tro att om man tar bort sanden är det risk för problem med att katten börjar göra sina behov på värre ställen. Jag tror man ska vara rädd om kattens vana när det gäller toabesök för det är ju en vanlig anledning till att man får problem att leva ihop.

thorntagg
2015-03-02 14:47
#3

Ja MoaL du undrade hur man lär en katt att gå på människotoalett, och har förmodligen sett katter som gör så på YouTube där man kan se katter göra konstiga och ibland också roliga saker.  Det verkar för mig väldigt osmakligt att få en katt att kissa och bajsa på en vanlig toalett; är ju helt onaturligt för dessa djur att göra så. När man ser dessa filmsnuttar  får man den uppfattningen att ägaren är mycket bekväm av sig och inte ids hålla på med en kattlåda! I en katts natur ligger  det att man ska krafsa över det man gjort!  Frågan om det går att gå ut med en katt när det är regn och rusk (samtidigt som du går ut med hunden då) och få båda att göra sina behov i samma veva - är svår att svara på. Det beror väl på katten. Jag brukar vara kattvakt åt grannens katt som  är van vid att vara ute, men den vägrar definitivt att sätta tassen ute om det är dåligt väder! Katter har sin egen vilja, och om man försöker gå för mycket emot den kan den börja visa att den inte trivs med förhållandena, och börja göra sina behov på helt olämpliga ställen inomhus. Här på forumet brukar de kunniga och erfarna kattmänniskorna säga att man ska ha minst en kattlåda per katt - dvs helst två, och den eller de lådorna ska ofta rensas från kiss och bajs .

[brinker]
2015-03-02 14:57
#4

Håller med övriga, låt katten utföra sina behov på naturligt sätt, låda eller ute alt både och.

När min katt går på lådan går jag dit efter en stund och tar bort det. Om man inte håller det rent finns det risk att katten gör sina behov på andra ställen.

[Emma--]
2015-03-02 17:28
#5

Mina katter har aldrig någonsin testat göra sina behov ute. Och en katt hatar att vara ute i koppel än så länge (hon blir 2 år i år)

Och det beror nog helt på katten om den vill ut när det är sämre väder. Mina är väldigt petiga med sånt haha.

Och håller med övriga om att man ska låta bli att lära katten gå på toaletten istället för en låda. Risken finns att katten kommer börja göra sina behov på andra platser. 
Med en låda har man ju bättre koll också på hur ofta katten kissar osv vilket ger en fördel att upptäcka om katten får problem.

MoaL
2015-03-02 17:52
#6

Tack för era svar!

Vad gäller det där med människotoaletten så har jag förvisso sett det på tv/youtube någon gång, men det var här på forumet som någon nämnde att h*n försökte lära katten det. 🙂 Att ta bort toalådan för att försöka tvinga katten att göra sina behov på "porslinstronen" är väl ganska självklart ett misslyckat företag, och ingenting jag kan tänka mig att någon med förståndet i behåll skulle göra. Att överhuvudtaget tvinga katten till något, oavsett vad det är, medför knappast något positivt, varken för katten, människan eller relationen dem emellan. Att uppmuntra och lära en katt något med positiv förstärkning kan jag omöjligt se som osmakligt. De har som sagt en egen vilja, och vill de inte så går det inte.

Vad gäller krafsandet så är det väl ändå väldigt individuellt vad katten vill göra. Såvitt jag har förstått beror det på hur ranghög katten är/känner sig, eller något åt det hållet. 😮

Att ha minst en kattlåda per kisse vet jag om, och när min sambo hade en cornish rex städade vi alltid toalådan direkt efter användning så att han (katten alltså) inte skulle känna att det var ofräscht. En katt som gör sina behov utanför lådan är väl ungefär det sista man vill ha. 😊

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[Emma--]
2015-03-02 19:50
#7

#6 Har katten valet att gå på låda säger jag inget om att försöka. 😛 Även om jag personligen tycker man förlorar viktig information om katten går på en vanlig toa. T.ex hur mycket katten kissar, hur ofta osv.

Och det varierar helt klart hur mycket katten krafsar. Och så finns det lite olika teorier kring vad det innebär om katten inte gräver över. För mig räcker det att det är en instinkt katter har mer eller mindre.

Upp till toppen
Annons: