Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2190 ggr
[Emma--]
2015-02-26 19:40

Testa nedbrytbart kattströ och recensera?

Nu när diskussionen varit uppe angående att Kattsand inte är så miljövänligt så tänkte jag fortsätta det spåret litegrann här. 

Vi har tänkt testa här hemma, och såg nu att det finns fler sorter än jag sett tidigare. 

Då kom jag att tänka på att det kanske finns fler här inne som tänkt testa?
Vi skulle ju i såna fall kunna recensera dom olika sorterna här på sidan. 

Man skulle ju kunna prata ihop sig innan och testa olika sorter för att fortare få en liten uppfattning. Men alla tycker ju olika så vore ju också roligt om det finns flera åsikter om samma sand. 🙂

Vad tror ni?

Annons:
camilla G
2015-02-27 13:32
#1

Hej har testat toalätt ( coop m.m) och remiss kattströ 55l från granngården i många år. Av dom 2 är remiss bäst, dels storpack vilket är bra för miljön då man slipper åka och köpa så ofta. Båda kan man elda upp, kompostera och värmeverket kan utvinna energi.

HjärtaKattägareHjärta

thorntagg
2015-02-27 16:36
#2

Hej Camilla G! Hur ser det ut - är det pelletsliknande saker eller som korn?  För länge sedan testade jag pellets, men si det gick inte alls hem hos katterna!

camilla G
2015-02-27 20:01
#3

Det är pellets 😊 våra 3 första gillade den men inte våran minsta, han ratade den 😁.. nu köper vi kristall sand från zooplus (15 l för 177 kr och hemkört till dörren. En 5 liter räcker till 1 låda och håller ca 6-7 veckor)…. vi har 5 kattlådor. Vi hade från början kristall i 1 låda till mindstingen, alla gick dit endsst så vi tvingades byta.. Gizmo går inte efter oliver, oliver vill ha öppen när han bajsar och täckt när han kissar 😊. Musse(lillen) vill bara ha öppen, lukas gillar bara täckta, en till kiss och en till bajs…. 😊. Dom som testat med korn tyckte den dammade och luktade mer.

HjärtaKattägareHjärta

Caifig
2015-02-28 11:45
#4

Jag har tidigare haft Peewee ❤️ och Cat's best öko plus. Peewee var helt underbar inget damm eller kissdoft, dock är lådorna inte tillräckligt höga för min ena katt som står upp och kissar.  Cat's best dammar rejält och till en början tyckte jag om det, men tyckte det snabbt började lukta kiss och var då tvungen att tömma hela lådorna, skrubba rent dem och slänga i nytt. Vilket inte är jättepoppis då jag använder två stora backar som lådor och måste därmed slänga stora mängder strö. Har nu testat EverClean less track och Extreme Classic black label och katterna älskar dessa två, framförallt EverClean. Funderar dock på att göra en egen peewee-låda av två backar, men vetifasiken om herrarna skulle acceptera att gå tillbaka till pellets!

MissHoppetossa
2015-03-05 14:20
#5

En till som är på väg att testa :) Bara paketet med beställningen kommer fram till mig så. (Vilket det borde göra vilken dag som helst nu.)

[HundochKatt]
2015-03-05 17:14
#6

#4 Det går att göra en egen peewee låda, genom att ta två större plastbackar, en låg och en med högre kanter. Gör hål med ex. lödpenna på den med höga kanter. Såg det någonstans men hittar inte länken just nu.

Annons:
[Emma--]
2015-03-05 21:43
#7

#5 Vilken variant ska du testa? 🙂

MissHoppetossa
2015-03-05 22:54
#8

Hm… Undra om den kan heta öko kanske… Återkommer när paketet kommit fram :P

MissHoppetossa
2015-03-06 12:40
#9

Nu har paketet änlänt. Cast´s Best Öko Plus heter den. Bestälde ett litet provpaket.  Så har blandat ut med den sanden hade sen förut. Så nu är det nog ca hälften hälften av Everclen och Öko Plus i lådan. Öko Plus luktar trä. Tycker jag är helt OK :) Kornen är mycket större än Everclen som ju är fin sand.  Mig spelar det ingen roll. Får väl se vad som händer när misse tycker det är dags att gå på lådan…

Att Öko Plusen väger mycket mindre än Everclen sanden är också positivt tycker jag. Men som sagt återstår att se vad Missen tycker.

thorntagg
2015-03-06 16:23
#10

Ja det är ju det som är problemet!😉Vi tvåbeningar kan ju ha skäl att tycka bra om en viss sorts "sand" men om inte våra guldklimpar gillar den, så är det ju rökt…

MissHoppetossa
2015-03-23 12:06
#11

Katten verkar inte ha nåt emot Öko plus. Jag har en Smart Sift-låda. Öko Plus-ströet fungerar inte så bra med den. Så blir inte det  här i fortsättningen.  I en vanlig kattlåda hade den nog fugerat. Nu har jag ju iof använd hälften hälften Öko och Everclean. men tycker inte det luktar mer än med bara everckean.

Upp till toppen
Annons: