Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3747 ggr
annran
2/22/15, 12:33 PM

Huskatt, med blandning av.. vad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en snart ettårig huskatt, hane. Hans mamma är korthårig. Pappan är okänd men uppenbarligen långhårig. Nu är jag nyfiken på vilken/vilka raser som vår katt kan tänkas ha i sig. Är det någon som kan tänkas känna vid detta? Han är kraftigt byggd och tung. Pälsen är längre på bakre delen av rygg och ben samt på mage och kring hals/bröst. Svansen är också lång och yvig. Pälsen är av silkig struktur. Jag har varit inne på norsk skogskatt och main coon, men jag vet inte. Jag har inte så stor koll på dessa raser och tycker att det är svårt att avgöra då han ju inte heller är renrasig.

Annons:
Honestyisdead
2/22/15, 12:38 PM
#1

Perser kanske?

catcult
2/22/15, 12:43 PM
#2

Han är väldigt tjusig! Man kan inte säga om han har någon ras i sig överhuvudtaget, då alla kattraser ursprungligen kommer från huskatter (inte tvärtom som det är med hundar). Vad man kan veta däremot är att mamman måste bära på långhårsgenen eftersom han blev långhårig.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Torpedtass]
2/22/15, 12:48 PM
#3

Han behöver ju inte ha några raser i sig överhuvudtaget då huskatter kan se ut lite hur som helst, fin kisse i vilket fall.

kalindas
2/22/15, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ser ut som en väldigt fin liten huskatt. ❤️ Men någon speciell ras bakom honom tror jag inte. Däremot måste båda hans föräldrar bära på långhår för han ska kunna bli det.
Han ser även ut att vara silver så någon av föräldrarna måste vara silver. 
Att gissa sig till om det finns något renrasigt i honom är som de skriver ovan omöjligt.
Har själv en långhårig huskatt, ganska lik din i kropp och huvud. Men här finns garanterat inget renrasigt i hans linjer.

/Elisa

annran
2/22/15, 12:52 PM
#5

Jaha, hade ingen aning om att det låg till så med huskatter. Tidigare trodde jag att huskatt var en särskild ras men senare har jag fått för mig att huskatter är blandningar av andra raser. Ja, det är spännande att se hur han utvecklas. 😊

annran
2/22/15, 1:05 PM
#6

Tack! Nu förstår jag ju att huskatt är kopplat till en katt som inte har en registrerad stamtavla. :) Men att en huskatt då alltså inte behöver ha några särskilda raser i sig? Vilken sötnos du har där kalindas. ♡

Annons:
catcult
2/22/15, 1:29 PM
#7

#6 Precis! En huskatt behöver inte ha någon som helst ras i sig och har det oftast inte heller. Raskattavel är fortfarande relativt nytt och alla raser härstammar från just huskatter. 🙂

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

kalindas
2/22/15, 1:38 PM
#8

Om man vill ha en "renrasig" huskatt så kan man köpa en Europé. De är de katter som är mest lika våra vanliga huskatter. Men kan fortfarande ta i så kallade noviser i Européaveln av våra svenska huskatter. Dock får den katten inte bära på långhår eller ha släktingar med defekta tassar (skeppskatt).
En Europé har stamtavla.

Däremot kan man som huskattägare skaffa ett huskattbevis till sin Husis. Blir ungefär som en stamtavla. Sen kan du ställa ut den om du vill.
Dock är kravet att de måste vara kastrerade om de är över 10 månader, vilket är bra. 🙂
I Sverak tror jag de bara tävlar om BIS Huskatt, men i WCF så kan man tävla om cert för sina huskatter och de kan gå lika långt i sina cert som en raskatt.

/Elisa

annran
2/22/15, 1:44 PM
#9

Ah. Jag har inget intresse av att ställa ut eller så. Var mest nyfiken. :)

kalindas
2/22/15, 1:47 PM
#10

Utställning WCF huskatt. Från 2010

  • Klass 19 – Huskatter I denna klass kan katter 3-10 månader gamla, som inte tillhör någon godkänd ras med avseende på fenotyp, ställas ut. Klassvinnare, hane och hona tilldelas No 1. De rangordnas och kan bli nominerade till Best in Show Huskatt

  • Klass 19A-C – Huskatter > 10 månader I dessa klasser kan kastrerade katter > 10 månader gamla, som inte tillhör någon godkänd ras med avseende på fenotyp, ställas ut. Vinnare, hane och hona, tilldelas No 1 i den klass de anmälts i. De rangordnas och kan bli nominerade till Best in Show Huskatt.

  • Huskatt tävlande i klass 19A som erövrat No 1 tre gånger för tre olika domare får titeln Mästare Huskatt tävlande i klass 19B som erövrat M 1 fem gånger för tre olika domare får titeln Alley Cat Champ. Två M 1 ska vara erövrade i ett annat land än hemlandet. Huskatt tävlande i klass 19C som erövrat ACC 1 åtta gånger för tre olika domare får titeln Euromaster. Två ACC 1 ska vara erövrade i ett annat land än hemlandet.

  • Klass 19D – Huskatter Hedersklass I denna klass kan kastrerade katter > 10 månader gamla och som har erövrat titeln Euromaster och som inte tillhör någon godkänd ras med avseende på fenotyp, ställas ut. Vinnare, hane och hona, tilldelas No 1. De rangordnas och kan bli nominerade till Best in Show Huskatt

  • Klass 19E – Huskatter Veteranklass I denna klass tävlar endast huskatter, som är äldre än 8 år. De får bedömningen ”Excellent”. De ska också uppnå minst 95 poäng vid bedömningen. De tävlar också om titeln Best in Show Veteran Huskatt.

/Elisa

kalindas
2/22/15, 1:47 PM
#11

Lade in det andra ovan om någon tycker det skulle vara kul.  🙂

/Elisa

VästkustFia
2/23/15, 1:43 PM
#12

#8, 10, 11.Tack för intressant info, kalindas! Alltid roligt att lära sig mer om katter och detta var nytt för mig 👍

Katthemsmatten
2/24/15, 3:46 PM
#13

Huskatt kallades tidigare 'bondkatt' och kan ha hur många raser som helst i sig - eller ingen alls. De flesta har ingen ras från den närmaste föräldern och som flera tidigare skrivit så kan en korthårig mamma få en långhårig unge och tvärtom.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Belimas
2/28/15, 10:20 PM
#14

Rent krasst så är det väldigt ovanligt att okastrerade raskatter springer ute på fri tass, dels brukar uppfödare ha det som "krav" att katten ska kastreras om den säljs till ett sällskapshem och dels är många emot att sälja sina ungar till köpare som kommer låta dom springa ute på fri tass med allt vad det innebär. Så chansen att din tjusiga katt har någon ras i sig är således relativt liten :)

Grejen med huskatter och eventuell inblandning av olika raser är att de specifika rasdragen inte nedärvs på samma sätt som hos ex. hundar. Undantaget kan vara om ena föräldern är en renrasig perser (som jag såg någon nämna) vilket då brukar leda till att ungarna får ett rundare huvud och något kortare nos, ungefär som den gamla klassiska persern, dock ser jag inga sådana drag hos din misse.

Appropå ev. rasinblandning hos huskatter så fick jag en gång kommentaren från en person om att min husis såg exakt ut som hennes väns norska skogkatter och att hon således måste vara en sådan hon med. Tänkte dock i mitt stilla sinne att det måste ha varit väldigt orastypiska skogisar i så fall då min tjej inte ser det minsta lilla ut som en skogis annat än att hon också är långhårig men där försvinner likheterna ^^

LoAEmma
3/1/15, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här är min huskatt Lovin, vars mamma är perser och här ser man att han har kortare nos och rundare huvud :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Sealle
3/1/15, 1:55 PM
#16

Man kan väl ta ett DNA-test om man vill veta vilka raser som finns i ens blandras? Vet att det finns för blandrashundar men har i och för sig aldrig hört någon använda det på sin katt … men det borde väl gå? 

#4 Måste bara säga att din katt är en av de läckraste jag någonsin sett! Älskar den svarta svansen, den ser väldigt tjock/fluffig ut.

kalindas
3/1/15, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16
Tror inte det går att DNA testa tyvärr.

Visst är han fin! ❤️
Handmatad sen han var ca 2,5 veckor. Hittade honom mager ensam och gråtande på logen.

/Elisa

[[pimey]]
3/1/15, 9:13 PM
#18

Det går visst att DNA testa MEN testen visar inte rätt till 100 % och kostar drygt 2 000 att kolla

Sealle
3/2/15, 11:25 AM
#19

#18 För hundar kostar DNA test dryga 600-700 spänn så har svårt att se varför det skulle kosta 2000 för katt?

Sealle
3/2/15, 11:36 AM
#20

Ang. DNA-test för katt så är det billigaste jag hittat ett som kostar 840 kr. Sen kan man ju diskutera om det verkligen är värt pengarna (speciellt eftersom det antagligen är ganska meckigt då labben som testar oftast ligger i USA). Men det existerar iaf för katter och det är inte så dyrt som 2000kr OM någon är intresserad, haha :)

Annons:
Katthemsmatten
3/2/15, 2:52 PM
#21

#4 Är du helt säker på det du skriver om att båda föräldrarna ska vara långhåriga för att avkomman ska bli det? Har haft en långhårig huskatt där båda föräldrarna var korthåriga. Därav min fråga.

Medarbetare Hittekatter iFokus

catcult
3/2/15, 3:22 PM
#22

#21 Med "bära på långhår" tror jag att hon menar bära på genen för långhår - inte att de nödvändigtvis måste vara långhåriga.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

MonicaLagerquist
3/2/15, 4:37 PM
#23

Två korthåriga kattföräldrar som bär på långhårsanlaget kan få långhåriga kattungar.

Två långhåriga katter kan inte få korthåriga kattungar.

Stolt ägare till fem La permer

kalindas
3/2/15, 8:26 PM
#24

#21
De måste bära på långhårsanlaget. Båda föräldrarna kan vara korthåriga. Men en korthår utan långhårsanlag och en långhårig katt får inga långhåriga ungar. Däremot blir ungarna bärare.

Kanske skrev lite luddigt i inlägget ovan. Båda föräldrarna till min Pelle är korthåriga.

/Elisa

Katthemsmatten
3/3/15, 4:48 PM
#25

Då har jag förstått. Synd att jag aldrig fick se far- och morföräldragenerationen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: