Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1585 ggr
kattöga
2015-02-21 17:38

Pälskvalitet, hur mycket påverkar miljön?

Kan pälsens kvalitet påverkas (mycket) av miljön katten lever i?

Jag vet att gener, kost, sjukdomar, brister, med mera påverkar pälsen. Men kan även miljön påverka mycket?  

Jag har/har haft 4 katter totalt, huskatter allihop. 3 av dem har/har haft väldigt silkeslen och mjuk päls. Min första katt hade en päls som var som en "angorakatt" som det hette på den tiden. Född och uppvuxen på annan ort.

Min förra katt såg ut att ha en tät och tjock och kraftig päls. Den var tät och tjock, men väldigt silkeslen och mjuk. Andra som kände på pälsen var förundrade.
Honan som jag har nu, har en oerhört mjuk och silkeslen päls.
Både hon och min förra katt är uppvuxna här i samma område. Utekatter båda två. Och båda två doftar ljuvligt! :)

Hanen som flyttade in här förra sommarn har en tät och kraftig päls men mycket strävare. Doften är fortfarande annorlunda också.

Jag kan tro att samma miljö (och samma kost förstås) gör att dom doftar mer eller mindre likadant. Och kanske kan den påverka pälsens kvalitet litegrann också? 
Men kan det påverka pälsens kvalitet och utformning så mycket?  Eller är det en slump att min förra katt och honan jag har idag har/hade samma silkesmjuka päls? (Första katten var ju uppvuxen på helt annan ort.) Eller är det rentav den mat dom äter (det jag bjuder på och självbarfandet)? Eller helt enkelt bara så att vi är många människor med liknande kvalitet på hår…… och att det är likadant med katter. Även om jag aldrig råkat på nån annan katt med samma "silkeskänsla"…..

Jag har träffat många katter under mitt liv, men aldrig stött på någon annan katt med lika mycket av "silkespäls".

Nyfiken bara………  🤔😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
taylor__lambert
2015-02-21 17:44
#1

Visst kan miljön ha inverkan på hur pälsen blir men jag tror inte att den har sån himlans stor inverkan. Tänker då mer att en stressig ute miljö kan ge väldigt dålig päls för det sätter ju stress hos katten. Men annars är det nog mer kost, gener osv som du nämnt som gör mest skillnad :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

burmamys
2015-02-21 20:43
#2

Hmm utan att ha så mycket kunskap om just katters genetik så tänker jag mig att pälskvalité liksom hårkvalité påverkas i realtid av luftfuktighet, temperatur och inte homeostas som regleras av kost, aktivitet, hormonell balans och måendet. Men för att miljön i betydelsen lokal plats ska ha så stor betydelse jämfört med övriga faktorer så måste det vara något extra, typ extremt hög halt av någon viktig kemikalie som har stor effekt. Så nej, jag tror det är mera slumpen som gjort att just dessa två katter har väldigt mjuk päls. Eller kanske den lokala kringströvande fertila hanen med högst lejonstatus råkar ha väldigt mjuk päls…? Bara att njuta!

kattöga
2015-04-16 11:47
#3

Jag tror nog ändå att det är miljön! Och är inne lite på samma linje som du Burmamys, när du skriver om "hög halt av någon kemikalie", kanske i kombination av vad du, Taylor_lambert skriver om stressig miljö.

Hankatten har tidigare alltid bott i en miljö med mycket luftföroreningar (från trafik m m), i en nära nog storstadsmiljö. Numera bor han i skog och natur med mycket hav och sjö i närheten.

Maten han äter är i princip densamma som han alltid ätit.

Men han har mycket mer len päls nu än bara för två månader sen! Nästan lika silkeslen som honkatten och mina förra katter! 🙂

Jag tror att hans päls haft ett ytligt skikt av luftföroreningar över sig tidigare, som nu mestadels har försvunnit. 
Hade det berott på kosten så måste det ha påverkats inifrån, men han har ju dels ätit i princip samma mat som alltid och han har inte hunnit byta päls helt här ännu. 

Om jag har rätt, så är det en skrämmande tanke att tänka sig vad han har slickat i sig genom alla år, när han slickat/rengjort sin päls! 😮 Läskigt….. Undrar hur mycket våra djur och vi människor bär på, på "ytan", beroende på var vi bor och lever…….? 🤔

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: