Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1152 ggr
fia-mia
2/17/15, 9:16 AM

Katt bajsar i hallen

Vi tog över två kastrerade omplaceringskillar på ca 1 år för en dryg månad sen. Till en början hade vi endast en låda (precis som de förra ägarna) och nu har vi istället två.  Den första stod i hallen och efter en dryg vecka började den ena då och då bajsa utanför, oftast 1-2 ggr/dag. 

Vi satte då en låda i köket, där kom aldrig något utanför. Vi har sen dess testat olika sorts sand, lådor med/utan "lock" osv. utan resultat. Igår flyttade jag både lådorna till två olika platser i köket, trots det hade en bajsat i hallen under natten. Innan jag flyttade lådorna kom jag även på den andra att bajsa utanför, något jag dock tror var en engångsföreteelse.

Vi vet verkligen inte hur vi ska få bort beteendet, det verkar ju vara starkt kopplat till hallen i sig. Feromoner i vägguttaget har vi redan testat och vi har inga  andra husdjur, inga småbarn eller nåt annat de är ovana vid.  Varje gång de gör något utanför rengör vi även golvet noga.

Tips mottages tacksamt!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Annons:
Bill&Bull
2/17/15, 9:47 AM
#1

Ställ maten i hallen och se om de blir bättre. Dom vill ju inte göra behov där dom äter så kanske funkar :)

||My Love For Animals Is Immortal||

[cicoccabim]
2/17/15, 9:59 AM
#2

de verkar vilja ha en låda i hallen, varför inte låta en stå där? Man brukar rekommendera en låda mer än man har katter, dvs du skulle ha tre st. Ställ dem i olika delar av hemmet, så att det inte blir så att en bevakar lådan (tänk revir)- och då har den andre inget val än att gå någon annanstans. Med två lådor i köket kan detta kanske ha hänt?

Det kan även vara så att de har fått för sig att bajsa i en låda, och kissa i en. Min katt är sådan, så jag har två lådor till en katt. 

Kanske kan detta hjälpa till?

fia-mia
2/17/15, 10:39 AM
#3

Tack för era idéer, testar att sätta maten där sålänge… ska fixa ytterligare en låda nu i veckan :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

moonbejb
3/2/15, 1:45 PM
#4

Ja att bajsa i hallen är ett sätt att markera revir för andra katter så att de inte ska komma in! =) En låda i hallen är ju toppen då.

LCHFtravaren
3/2/15, 8:35 PM
#5

Hej!

Det här är kanske ingen hållbar lösning med mer än en katt men ändå. För många år sen hade jag samma problem (en katt) Vi testade allt kändes det som, bytte sand, fler lådor, ändrade maten, provade andra ställen.  Ja en hel del olika sätt men inget fungerade. Han kissade i lådan men bajsade precis utanför eller på plastpåsar.

En dag tömde jag lådan och missade att sanden var slut så jag lät lådan stå tom över dagen. När jag kom hem hade han både kissat och bajsat i lådan. Jag tömde och tänkte jag testar utan sand. Funkade klockrent. Mest spännande var nog att han kom och kallade när han var klar. Hade han kissat kom han och jamade och sen ledde han en ut till lådan så man kunde tömma den, därefter bajsade han i den och sen kallade han igen. Han jamade tills vi hade tömt lådan även om han gjort bägge och. Om vi var hemma gjorde han aldrig båda sakerna i lådan samtidigt utan han kallade först för rensning. Var vi borta var det inga problem alls utan då både kissade och bajsade han i lådan.

En fördel var ju att lådan var alltid ren eftersom det mer eller mindre alltid var någon hemma och då kallade han ju (även om klockan var 3 på natten).

Som sagt fungerade jättebra för vår lille kise men kanske inte är en hållbar lösning med fler katter ville bara dela med mig iaf.

Nu sover dock Knallemannen sen några år tillbaka men ibland minns man de där fantastiska stunderna man hade tillsammans och både ler och gråter en skvätt.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

sagan
3/2/15, 8:47 PM
#6

Många katter vill ha helt rena lådor. Vilket man kan åstadkomma med hjälp av tomma lådor. Men det som sagt inte hållbart i längden. 😉Däremot kan man prova att ha en låda med papper i botten, om han bajsar däri är det ju lätt att bara byta tidningen. Och på så sätt har kisse alltid en ren låda. Eller så kan man köpa aktivt kol hälla på i lådan och se om det tar bort lukten för kissen. 

#5 Det är inte alltid katten väljer vad som fungerar för oss, men de har sin charm ändå 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: