Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5396 ggr
Sigge_Roos
2015-02-14 12:04

Kastrering med flanksnitt ?

Hej Jag ska kastrera min fina Smilla och har läst lite om flanksnitt . Det verkar ju vara en bra metod med tanke på det lilla såret o att de slipper tratten. Någon som har erfarenhet av denna metod? Finns nackdelar?

Annons:
Saffran0Spice
2015-02-14 12:05
MonicaLagerquist
2015-02-14 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har kastrerat alla mina honkatter förrutom en som kastrerades akut pga PYO med flanksnitt.

Jag har bara goda erfarenheter av det.

jag åker till en speciell klinik eftersom att min vanliga klinik tidigare inte gjorde flanksnitt.Nu har jag nyligen fått veta att min klinik gör det vissa dagar då en av klinikens veterinärer kan det.

Stolt ägare till fem La permer

Saffran0Spice
2015-02-14 12:15
#3

#2 Har din klinik en hemsida eller liknande så man kan läsa om dem? =)

sagan
2015-02-14 12:16
#4

#2 Vilka kliniker är det som du går till? 

Vore toppen om någon kunde göra en tråd/artikel om just flanksnitt och vart i landet det finns de som kan kastrera med denna metod.

Sigge_Roos
2015-02-14 13:09
#5

Jag bor nära Uppsala och där finns en veterinär som gör det. http://www.uvm.nu/kastrering

MonicaLagerquist
2015-02-14 13:31
#6

#5 Det är där jag har kastrerat mina honkatter tidigare.

http://enkopingsdjurklinik.se/

Kastrerar numera med flanksnitt vissa dagar.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Sandi92]
2015-02-14 15:21
#7

Varför är flanksnitt bättre än den vanliga metoden? Vad jag vet så kastrerades min honkatt med den vanliga metoden och det var ett väldigt litet sår som läkte snabbt. Hon behövde heller ingen tratt.

[chiffong]
2015-02-15 14:45
#8

Vi kastrerade vår hona med flanksnitt (Malmö) och det var väldigt smidigt! Fördelen är att de har svårare att komma åt att slicka på såret och att det läker snabbt och inte gör särskilt ont alls  vad det verkar som, samt att de slipper tratt. Om man har en vit eller ljus katt kan ju nackdelen vara att pälsen som växer ut kan bli lite mörkare på det parti som är rakat/snittat. Plus att jodopax (om vet. använder det) kan färga pälsen och det kan sitta kvar ett bra tag. Men det försvinner ju med tiden. Vår veterinär anser att det är lite svårare med flanksnitt om katten har mycket fett i buken, för det är svårare då att hitta livmodern än det är vid buksnitt. Men i övrigt föredrar han numera flanksnitt framför buksnitt och också att man gör det lite tidigare än 6 månader, mycket för att de inte har hunnit samla på sig så mycket fett ännu vid 4-5 månaders ålder. Pratade faktiskt med honom härom dagen om just detta, då jag var på årlig vaccination med våra katter. Jag tycker hans resonemang låter rimligt och har fullt förtroende för honom.

Sigge_Roos
2015-02-28 10:31
#9

Smilla är nu kasterad med flanksnitt igår. Chippade henne också. Hon var lite groggy efter operationen - men redan på kvällen var hon pigg och igång igen. Idag är hon precis som vanligt och skuttar runt som om inget hänt. Litet fint sår som hon inte slickar på. Jag är jättenöjd. 1595 kr gick notan på.

Ellismakaroner
2015-02-28 10:46
#10

#8 Var i Malmö? 🙂

TS låter ju fantastiskt!


[chiffong]
2015-02-28 16:21
#11

#10 Jiri Hospes

Ellismakaroner
2015-03-27 10:44
#12

Jag ska kastrera min katt med flanksnitt i dagarna. 

Undrar om ni också fått självupplösande stygn? Ingen tratt eller någonting alltså, kommer katten låta bli såret? Och vad gör man om inte? Något jag ska fixa i förväg eller tänka på? 

Nervös!


MonicaLagerquist
2015-03-27 12:52
#13

#12 En tratt anser jag höra till ens kattapotek så om katten mot förmodan behöver tratt efter kastrationen så sätter du på den. Ingen av de honor som jag fått flanksnittkastrerade har behövt tratt. Mina katter fick bara stygn som löses upp av sig själv. Dessutom så var det inga stygn som syntes utifrån.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[chiffong]
2015-03-28 00:16
#14

#12 Ingen tratt här heller, och stygn som löstes upp av sig själva. Det var inga problem alls.

Ellismakaroner
2015-04-01 21:11
#15

Min katt har försökt bita på stygnen :( Har gjort en egen "kroppsstrumpa" efter veterinärs rekommendation. 

Hon huttrar väldigt mycket ibland i perioder, som just nu. Smådarrar. Är det för att hon har ont? 😕Är det "normalt"? Någon som känner igen detta???? 😕


Wony
2015-04-01 21:30
#16

Jag har ingen erfarenhet av just kastrering av hona, däremot darrade vår Lillan riktigt mycket efter en korsbandsoperation. Detta trots rejäl smärtlindring, men hon slutade darra efter ett par dagar.

Ellismakaroner
2015-04-02 08:26
#17

Tack för svaret!! Efter att ha läst runt på internet verkar det vara vanligt att katten kan darra efteråt.


Upp till toppen
Annons: