Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 847 ggr
polymorf
2015-02-02 00:41

Mager äldre katt

Hej!
Har en gammal katt (12 år) som flyttade till en ny familj för några år sedan. Brukar hälsa på honom några gånger om året (bor långt ifrån) och nu sist när jag var där slogs jag av hur mager han har blivit. Pratade om det med dem och att det kanske kunde vara mask, eftersom han jagar väldigt mycket möss, och de skulle avmaska honom. Förutom väldigt mager (känner ryggkotorna, revbenen och höftbenen) så tyckte jag att han var lite dassig/tussig i pälsen men de sa att det hade blivit bättre nu och att han åt mat och betedde sig precis som han brukar. Och det tyckte jag också att han gjorde, kom fram och gosade, kurrade och pratade som vanligt…

Men tänker att han ju ändå är senior nu och att det kan vara något annat problem, att han kanske behöver medicin eller specialfoder. Den nya familjen är verkligen fantastisk och han skulle inte kunnat komma till ett bättre hem, och i vanliga fall hade jag inte oroat mig…men pga väldigt tråkiga och jobbiga omständigheter just nu så är jag rädd att de inte riktigt har tid och ork, och jag funderar på att jag ska hjälpa dem att ta honom till veterinären nästa gång jag kommer hem, känner liksom fortfarande ett ansvar över att "min katt" har det bra. Någon som har koll på vad det brukar kosta att göra en "senior-besiktning"? Antar att man måste ta lite prover och sådär?

Annons:
Uppkatten
2015-02-02 06:15
#1

Kostnaden kan nog variera en del från mottagning till mottagning och ibland har de specialerbjudanden just på seniorkoll. Ring runt och fråga. Det låter som en god idé att kolla upp honom. Det finns flera krämpor som kan komma med åldern, t ex problem med njurarna, problem med sköldkörteln, diabetes o s v. Bra att upptäcka sådant tidigt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: