Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1493 ggr
gickan87
2015-02-01 14:49

Välja vilken?

Längre tillbaka vet jag att man absolut inte skulle välja den minsta kattungen då den ansågs vara svagast. Men är det så nu för tiden också? Åka man välja den som utvecklas först och är störst eller spelar det ingen roll med tanke på hälsa och livskvalitet?

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
2015-02-01 14:51
#1

*Ska man välja…..*

MVH Erika :)

Leritza
2015-02-01 14:58
#2

Jag är sån  som anser att man ska välja den man faller för.

Tror faktiskt det inte är så jättestor skillnad när det kommer till hälsa och livskvalitet i en kull. Man vet ju aldrig riktigt hur de utvecklas i livet

LinaLj
2015-02-01 15:02
#3

Det är ju inte självklart att liten kattunge= sjuk. Man får titta på varför den är minst. Ser den smal, hängig ut och saknar energi så ska man inte välja den. Men är den rund, pigg och beter sig som sina syskon är det förmodligen inga problem.

mvhemilia
2015-02-01 16:42
#4

Vi valde den minsta kattungen! Hon lekte mest, la sig i mitt knä, vilket ingen av de andra gjorde. Uppfödaren sa att hon alltid kom sist till tutten för att hon alltid var iväg på äventyr! Hon har alltid varit frisk och veterinärerna säger bara att hon är liten och nätt, precis så som vi människor också kan vara små! Välj den kattunge som väljer dig :)

Förlägen

gickan87
2015-02-01 18:24
#5

Jag själv är nerkärad i kullens största bebis men hen bara skriker när jag håller den. Och försöker krypa iväg. Övriga är ganska likgiltiga. Fast dem är bara 3 veckor ännu så vi kanske Kan bli vänner tills leveransdagen :)

MVH Erika :)

gickan87
2015-02-15 15:10
#6

Kattungarna är idag 5 veckor och den största som jag fastnat för var den enda som kelade och busade i famnen. Övriga ville inte alls sitta hos mig. Visst kan jag ta det som att han har valt mig?

MVH Erika :)

Annons:
mvhemilia
2015-02-15 22:03
#7

Helt klart! :)

Förlägen

mvhemilia
2015-02-15 22:03
#8

Helt klart! :)

Förlägen

IceJossan
2015-02-16 08:35
#9

Har du nån katt nu? I så fall ska du välja en kattunge som verkligen passar din nuvarande katt. Då ska du välja med hjärnan, absolut inte med hjärtat för då blir det lätt fel.

Har du ingen katt i dagsläget så bör du absolut fundera på att köpa två, då en ensam kattunge lätt blir understimulerad, odräglig och oberäknelig när den kommer upp i tonåren/tidig vuxen ålder. Dessutom har den ingen annan än dig, och när du inte är hemma är den helt själv. Den är beroende av dig och du bör inte vara borta länge, t.ex. på heltidsjobb, och kvällsaktiviteter bör avslutas så snabbt som möjligt för att du bör hem och umgås med katten som varit ensam hela långa dagen.

Har du istället två katter så umgås de med varandra och är inte beroende av dig på samma vis, även om de älskar din uppmärksamhet och närvaro. Du kan i regel vara borta längre om dagarna utan att behöva ha dåligt samvete. De har skitkul ihop och det ger verkligen dubbel glädje med två :) Välj i så fall två kattungar som leker på samma sätt!

Jag själv skulle aldrig orka ha bara en katt, det har jag inte tid med och jag är hemma för lite. Nu har jag 5 katter och det funkar kanon.

gickan87
2015-02-16 12:43
#10

I hemmet finns 2 katter sedan tidigare :) Den här lilla vännen jag fastnat för kommer passa oss perfekt då hen är väldigt lugn men samtidigt lekfull när det bjuds :)

MVH Erika :)

Upp till toppen
Annons: