Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4701 ggr
ivanhoe81
2/1/15, 2:24 PM

spyr av torrfoder

ställer en fråga åt en kompis som har tagit över några unga katter och 2 av dem spyr när de äter torrfoder men inte blötmat

vad kan det vara och vilken sorts mat är bäst att köpa till katter som spyr av det

Annons:
Zepp
2/1/15, 2:29 PM
#1

Blötmat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Scorpio97
2/1/15, 2:29 PM
#2

Enkelt svar: Ge bara blötmat. Mjau eller Bozita är bra. 

Katten kan vara allergisk mot något i torrfodret. Eller så kanske den äter för fort, och därför spyr.


//Jessie

Fridaaaa
2/1/15, 2:33 PM
#3

Skippa torrfodret, går utmärkt 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rumblebee
2/1/15, 6:46 PM
#4

Håller med de övriga. Har kompisen sagt hur spyorna ser ut? För är det osmält mat så kan det vara att de äter mer torrisar än vad magen klarar av i och med att det sväller lite. Eller att de helt enkelt äter för fort.

ivanhoe81
2/2/15, 2:35 PM
#5

jag vet inte riktigt hur spyorna ser ut bara att 2 katter spyr av torrfoder men inte av blötmaten

men hon kommer strunta i torrfodret nu iallafall

ElisabethB
2/2/15, 2:43 PM
#6

Bra!

Många torrfoder (alla som man kan köpa i mataffären) gör mera skada än nytta.. I motsats till vad många tror, så kan blötmat stå framme i många timmar utan att bli dåligt. 🙂

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
VampireGirlElvira
2/3/15, 9:28 AM
#7

Jag vill inte få några påhopp nu när jag skriver detta. Jag ger min katt torrfoder, men jag brukar att blöta upp den i fem minuter så att den blir mjuk, och så ger jag honom maten. Han spydde också av torrfodret innan jag kom på den idén med att blöta upp torrfodret innan jag gav honom det. Så för honom så fungerar det när man blöder upp det fodret.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Sehvrin
2/3/15, 10:03 AM
#8

Äter de blötmat är det ju jättebra om de bara får det. Mina katter tycker inte blötmat är gott och en av mina katter spyr av torrfoder, då hon har en tendens att äta för snabbt. Därför ser jag till att sprida ut torrfodret i lägenheten och använda aktivitetsleksaker för att få katterna att äta långsammare. Det funkar för det mesta.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

ElisabethB
2/3/15, 11:02 AM
#9

#7 Jag ser inget fel i att blöta upp torrfodret om det är av tillräcklig hög kvalité för det. Vet att det har diskuterats här på iFokus förut, men orkar inte leta upp tråden.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

VampireGirlElvira
2/3/15, 11:45 AM
#10

Aha. :D

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

kattöga
2/3/15, 1:08 PM
#11

Det enda är att man inte får låta maten stå framme särskilt länge om man blöter upp torrfoder, det är vad jag har läst iaf. Utan katten bör äta upp maten ganska snart när man serverat den.
Tydligen så sker det någon form av "kemisk reaktion" när torrfoder blöts upp och kan bli "giftigt".  Så har jag förstått det iaf.

Jag provade att blöta upp Applaws Kyckling en gång, men fy bubblan, det smakade tydligen apa! 😉 Båda katterna blåvägrade att äta maten. Och det luktade apa, tyckte jag också. ;)

P.S. Båda två äter allra helst blötmat, tack och lov.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2/3/15, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Min honkatt spyr av torrfoder om hon får äta fritt av den t ex på nätterna då dom brukar ha torrfoder framme. Men det är för att hon äter för mycket för fort då. Hankatten har också spytt ett par gånger när han ätit torrfoder, men han vill inte ha torrfoder alls längre. 

Så jag har en matburk med hål i som honan får peta ut torrfoderkulorna ur med tassen. Burken ställer jag upp på långsidan. Hon skopar gärna ut lite torrfoder och äter inte alls för mycket eller för fort längre sen vi börja med det.

Om katterna ändå får torrfoder så kanske din  kompis kan hitta på nåt liknande, nånting som gör att inte katten äter för fort (om det är därför dom spyr). Det finns färdiga matskålar m m att köpa, för att katterna inte ska äta för fort, men en enkel lösning kan man nog hitta på själv.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

ElisabethB
2/3/15, 3:17 PM
#13

#11 "Jag provade att blöta upp Applaws Kyckling en gång, men fy bubblan, det smakade tydligen apa! Skämtar Båda katterna blåvägrade att äta maten."

Mina tyckte det smakade ännu bättre uppblött.

Som jag har förstått det kan man enkelt säga att det framförallt är uppblött spannmål som blir giftigt. Men nu börjar vi gå lite väl ot tycker iaf jag 😉

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
kattöga
2/3/15, 5:41 PM
#14

#13 Så är det nog, att spannmålet är "boven". Härligt att katter är likadana som människor, alla har sin smak.

(Och ja, jag ska sluta vara OT fr o m nu. )

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

VampireGirlElvira
2/3/15, 7:31 PM
#15

(OT.) Det kan mycket väl vara spannmålet eftersom att jag har spannmålsfritt foder till min hankatt när jag blöter upp den. :) Det kan också vara så att din katt reagerar på någon ingrediens TS.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Upp till toppen
Annons: