Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4753 ggr
khaleesi
1/31/15, 6:53 PM

Hur stor risk för dräktighet?

Som rubriken lyder, hur stor är risken för dräktighet såhär års hos en okastrerad hona som fått vara ute? Honan i fråga är 1år och 3mån.

Annons:
LinaLj
1/31/15, 6:56 PM
#1

Om honan löpt under tiden hon varit ute så är risken väldigt stor.

Scorpio97
1/31/15, 6:56 PM
#2

Är hon könsmogen, är det stor risk att hon blir dräktig om det finns en okastrerad hankatt i närheten. Man bör därför kastrera innan katten får gå på fri tass. Fram tills dess kan man gå koppelpromenader.


//Jessie

Scorpio97
1/31/15, 6:58 PM
#3

Kan tillägga att katter kan bli dräktiga utan löp, samt att vissa har tysta löp som vi människor knappt märker.


//Jessie

khaleesi
1/31/15, 7:01 PM
#4

Om hon har löpt eller inte vet jag inte, vi har precis hämtat hem henne idag. Fick veta när vi hämtade henne att hon är van vid att vara ute kontinuerligt. Tyckte hon var väldigt rund om magen men har inte fått kolla närmare på henne då hon är väldigt blyg så jag vet inte om det är en bebismage eller om det bara är en "lite för mycket mat" mage.

MonicaLagerquist
1/31/15, 7:01 PM
#5

Okastrerad hona ute=tidsfråga innan hon blir dräktig.

Stolt ägare till fem La permer

Scorpio97
1/31/15, 7:04 PM
#6

Då är det nog ganska stor risk att hon är dräktig. Om det är tidigt i dräktigheten så kan man göra abort i samband med kastrering.


//Jessie

Annons:
annzoo
1/31/15, 7:58 PM
#7

#4 då tycker jag ni bör ta katten till veterinären i veckan och kolla upp denna för har hon varit utekatt och okastrerad och är tjock om magen nu är risken väldigt stor att hon är dräktig.

Du kan ju försöka ta en tuttbild så kan man även se om hon definitivt är dräktig.

khaleesi
1/31/15, 8:35 PM
#8

#7 just nu är hon väldigt rädd så jag vill inte va på henne för mycket men tänkte jag skulle försöka kolla tuttarna imorn och se hur hon ser ut. Vi ska ändå boka tid för vaccinering och chipmärkning så då kan dom väll kolla sånt samtidigt? :)

ElisabethB
1/31/15, 8:48 PM
#9

#8 Låter som en bra idé! 👍

Glöm inte att säga redan i telefon att ni vill ha hjälp att kolla om hon är dräktig, så att ni inte av någon anledning missar det när ni är hos veterinären.. Det är väldigt lätt hänt att man glömmer något när man är där..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Isadolls]
1/31/15, 8:50 PM
#10

Tänk på att skulle hon vara dräktig så kan ungarna få missbildningar ifall du vaccinerar henne…..

khaleesi
1/31/15, 8:54 PM
#11

#10 ojdå, det visste jag inte. Har aldrig haft nån dräktig katt innan så har inte så stor koll på sånt så det var bra att du sa det. :)

khaleesi
1/31/15, 10:53 PM
#12

Nu är hon lite mindre rädd av sig och jag märkte att hon är "superbrunstig" (vet ej vad det heter på katter) Rumpan upp i vädret när man kliar henne på ryggslutet och svansen vibrerar som jag vet inte vad. Kan hon vara dräktig trots detta eller kan vi känna oss safe? Försökte känna efter tuttarna och dom kändes väldigt små, vill inte lyfta upp henne nu när hon fortfarande är lite rädd för oss och hon har extremt mycket och tjock päls på magen så det är svårt att se om dom är rosa/röda.

LinaLj
1/31/15, 11:51 PM
#13

#12 Det beteendet betyder inte att hon löper. Båda mina kastrerade hanar gör likadant. Bäst är det att veterinären får avgöra o fram till dess anta att hon är dräktig o behandla henne där efter.

Annons:
khaleesi
1/31/15, 11:56 PM
#14

#13 Nehe, det har jag alltid lärt mig. Men jag har ju inte så många i min bekantskapskrets som är så kunniga om katter. :) Vi väntar några dagar tills vi vet om hon ska stanna här så ringer vi i slutet på veckan sen. Vi har ju henne bara på prov än sålänge för att se om hon går ihop med våran nuvarande kisse. Men än sålänge funkar det bra iallafall. :)

LinaLj
2/1/15, 12:04 AM
#15

#14 Det kan vara tecken på löp att de vänder upp rumpan, men då gör de det oftast utan att man kliar vid svansroten. Det sker mer spontant och svansen viks åt sidan.

Andra tecken på löp är att hon blir högljudd, uppvaktar er andra katt och ev börjar markera inomhus.

khaleesi
2/1/15, 12:10 AM
#16

#15 Jaha. :) nu hade hon svansen upp i luften bara och inte åt sidan eller så. Men vi väntar några dagar så ska vi ringa veterinären sen och vaccinera och chippa i första hand om hon nu inte är dräktig så får det bli kastrering sen på båda katterna, vi har ju inte haft nån brådska med att kastrera vår då hon bara är innekatt och det kommer även denna bli om hon stannar. :)

Uppkatten
2/1/15, 1:47 PM
#17

#16 När det gäller behovet av att kastrera innekatter så tänker du lite fel tycker jag, eftersom det dessvärre är väldigt vanligt att innekatter kommer ut av misstag. De trillar ut genom fönster och ner från balkonger, de smiter ut genom dörrar, de sliter sig lösa när de är på koppelpromenad, de tar sig ut ur transportburen när de är på väg till veterinären eller när man ska iväg på semester med dem o s v. Som exempel kan nämnas att ca 500 katter/år skadas vid fall från fönster eller balkong. Det innebär att långt många fler katter än så trillar ut den vägen. Därför är det jätteviktigt att kastrera, id-märka och registrera även innekatter. Och att man gör det så snart som möjligt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Scorpio97
2/1/15, 1:57 PM
#18

Det finns även risk att katter börjar kissa inne vid löp, och dom kan få exempelvis livmoderinflammation. Ju fler löp desto större risk. Därför bör man kastrera alla katter innan dom blir könsmogna, oavsett om dom ska vara inne eller ute. Man kan kastrera redan vid tolv veckors ålder om man hittar en bra veterinär. 

Vet inte hur gammal er nuvarande katt är, men det är större risk för bråk om båda är okastrerade. Katter blir socialt vuxna vid två-tre års ålder och då börjar dom bry sig om revir. Kommer det då in en annan okastrerad katt är det stor riska att den ses som en rival. 

Så kastrering så fort som möjligt på båda katterna rekommenderas (:


//Jessie

khaleesi
2/1/15, 6:19 PM
#19

#17-18 Fast det är ju våra katter och vi har valt att göra på detta viset. Det är ju upp till oss själva att välja hur vi vill göra med kastrering eller ej kastrering! Våran nuvarande katt är 8mån och både vaccinerad, chipmärkt och registrerad.

LinaLj
2/1/15, 6:51 PM
#20

#19 Det är ju ert val men det är ju bra att man är medveten om riskerna. Information är ju aldrig fel att få 🙂

Annons:
khaleesi
2/1/15, 7:15 PM
#21

#20 ja, det är klart. Det är bara att jag vet vilket liv det brukar bli här angående kastrering osv så därför känner jag att jag behövde inte ha nån föreläsning om att det finns 150000 hemlösa katter och jg spär på de antalet om jag inte kastrerar mina katter osv. :) Anledning till att vi har väntat är för att jag har haft katt som dött av narkosen under en kastrering så därför ville jag hellre vänta och inte stressa med att kastrera samma dag som hon blir 6mån bara för att det är så man bör göra. Jag är fortfarande jätterädd för att det ska hända samma sak igen och min katt är mitt allt. Vill inte att det ska hända henne något.

MonicaLagerquist
2/1/15, 7:32 PM
#22

#21 Men om du haft en katt som dött av narkos så kan jag ju berätta en sak.

Vilket tror di är bäst för katten

-Att bli sövd och kastrerad i lugn och eo en vanlig vardag

-eller att kastreras i 40 graders feber och livmodersinflammation en lördagnatt..

Stolt ägare till fem La permer

LinaLj
2/1/15, 7:59 PM
#23

#21 Anledningen att diskussionen blir het beror bara delvis på alla hemlösakatter. Det största är ju att katterna inte mår bra av att få gå fertila när de inte får utlopp för det. De flesta här inne är kattälskare och då går känslorna på högvarv när man vill väl, speciellt om man själv upplevt baksidan.

Jag tillhör de som anser att katter ska kastreras långt innan 6 mån, därför att det är skonsammare för katten.

khaleesi
2/1/15, 10:19 PM
#24

Vi ska kastrera katterna, men jag tänker inte springa till veterinären imorgon bara för att! Wilda har inte börjat löpa än och den andra har bara varit här ett dygn! Ingen av våra katter lider eller mår dåligt och jag är ingen hemsk människa bara för att jag valt att vänta lite. Jag bryr mig extremt mycket om mina bebisar! Dom betyder allt för mig och jag skulle aldrig göra något som jag trodde att dom mår dåligt av! Vi vill gärna kastrera båda två samtidigt för att det inte ska bli knas mellan dom om den ena är kastrera och den andra okastrerad och jag kan inte springa till veterinären med en katt som vi inte ens får röra!

[Isadolls]
2/1/15, 11:36 PM
#25

Vill då bara tala om att man inte ska kastrera sina katter om dom är under löp…..😉 vänta tills hon löpt färdigt :))

[JenniN]
2/1/15, 11:37 PM
#26

24# Du behöver inte försvara dig, det kommer alltid finnas besserwissrar med pekpinnar, men i slutändan är det du som bestämmer :) 

Jag tycker det är jättebra att du kommer kastrera dina katter i sinom tid. :)

khaleesi
2/3/15, 12:40 AM
#27

Spenarna är ljust rosa. Normalt eller dräktig? Dom inte jätterosa men ljusrosa.

Annons:
khaleesi
2/3/15, 12:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Tog en bild men den blev inte bra utan väldigt suddig och dom är lite lite mörkare i verkligheten än på bilden då jag tog med blixt.

MonicaLagerquist
2/3/15, 8:45 AM
#29

Det kan vara dtäktighetstuttar eller löptuttar.

Stolt ägare till fem La permer

khaleesi
2/3/15, 10:37 AM
#30

#29 ok, men om hon är dräktig och det inte är löp ( visar inga tecken på löp men dom kunde ju ha tysta löp ). Hur ska jag göra då? För att detta ska bli så bra som möjligt för henne? Vill katter ha bolåda som kaninerna eller hur vill dom ha det? Kan ingenting om avel på katter, kan bara om smådjur och gnagare.

Wellcraft
2/3/15, 11:14 AM
#31

#30 Kastrera och abortera.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

khaleesi
2/3/15, 11:16 AM
#32

#31 om du hade läst tråden så hade du sett att vi enbart har henne på prov och inte kan springa till veterinären med en katt som vi inte äger än!!

Isvind
2/3/15, 11:51 AM
#33

Då får du ta det med ägaren då.

khaleesi
2/3/15, 12:01 PM
#34

Finns det nån som vill svara på min fråga istället? Hur förbereder man på bästa sätt för att dräktigheten och födseln ska bli så bra som möjligt om hon nu är dräktig?

Annons:
MonicaLagerquist
2/3/15, 12:07 PM
#35

Det första du måste göra är ju att ta kontakt med ägaren till katten. Om ägaren till katten anser att det är du och ditt ansvar att ta hand om honan och hennes kull så läs på om katens dräktighet och hur man tar hand om kattungar.

Om ni gemensamt beslutar er för att låta honan få sin kull.Håll henne inne fram tills dess att kattungarna är minst 12 veckor.

Stolt ägare till fem La permer

ElisabethB
2/3/15, 12:09 PM
#36

#34 Hade gärna svarat om jag hade haft kunskaperna…
Det jag vet är att det är bra att ha näringsrik mat till mamman under dräktigheten och när hon har ungar.
Var hemma när hon föder ifall något skulle gå på tok.
Ha support från någon kattuppfödare, försök hitta någon du litar på som kan jälpa till.

Och ett litet tips kan vara att fråga även på hittekatter.ifokus, där kanske någon kan komma med lite mera tips och råd.

Lycka till med din nya familjemedlem!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

khaleesi
2/3/15, 12:17 PM
#37

#35 har redan pratat med ägaren, vi har daglig kontakt eftersom dom vill veta hur det går med katterna. Försökte fråga om dom hade nån okastrerad hane hemma eller som strök runt hemma hos dom då dom haft kullar tidigare. Sa att jag misstänkte att Tova var dräktig och hon sa att är hon dräktig så får vi göra som vi vill men hon tvivlade väldigt mycket på att hon skulle vara dräktig eftersom hon är över ett och inte har haft nån kull innan.

MonicaLagerquist
2/3/15, 1:24 PM
#38

#37 Varför skulle honan inte vara dräktig pga att hon är över året och inte haft kull tidigare?

Stolt ägare till fem La permer

khaleesi
2/3/15, 1:28 PM
#39

#38 jadu, säg det. Det var ägarens kommentar. :)

annzoo
2/3/15, 1:36 PM
#40

#37 okunskap kallar jag de.. bara för hon är över 1 år och inte blivit dräktig kan finnas olika anledningar men hon kan vara dräktig nu. Eftersom ägaren inte bryr sig så är de allra bästa är att kastrera och abortera ev foster.

Är hon dräktig och ni låter henne föda så börja lägga undan pengar redan nu då ett ev kejsarsnitt kan kosta över 10.000kr

khaleesi
2/3/15, 2:19 PM
#41

#40 vi har redan sparade pengar så skulle de hända något så har vi inga problem att ta den kostnaden.. Ska ringa till veterinären inom dom närmsta dagarna för att få konstaterat om hon verkligen är dräktig eller inte, tuttarna är grisrosa och när jag googlat på bilder så har dom varit mer hallonröda/rosa och hennes är ju inte så mörka.

Annons:
Yukionna15
2/3/15, 2:40 PM
#42

Har bara haft valpar som fötts hos mig men hoppas att det hjälper.

För det första så gå till veterenären för ett ultraljud för att bekräfta att hon är dräktig.

Ha en såvplats lite avskilt eller plats där det är mindre aktivt där hon kan gå för att hon ska kunna känna sig trygg/lugn då du beskrev att hon var skygg av sig.

Ge henne mer näringsrik mat, om du inte vet vilken mat så rådfråga din veterenär. Förslag skulle vara kycklinglever och ägg-vita, vet inte om det funkar hoss katter men det funkade när våran tik skulle valpa.

Prata med din veterenär eller uppfödaren ifall du skulle kunna ringa för att få suport när honan föder, ifall det skulle uppstå komplikationer. Vissa vetrenärer ger dig sitt privata nummer som du kan ringa. De flesta djur föder under kväll ända till tidig morgon så du måste vara vaksam och hålla koll ifall hon skulle ha värkar. Kolla hennes spenar noga. Spenarna kommer att ha svulnat upp och dagar innan födseln så brukar det komma ut mjölk. 

Var bered på att behöva flaskmata ungarna, honan har inte haft någon kull tidigare så hon kanske inte förstår direkt hur hon ska agera, men låt henne vara ifred med ungarna någon timme, men om hon ändå inte diar ungarna så måste du vara bered på att flaskmate dem. Mjölkersättning och pipeter för nyfödda ungar fins att köpa hoss vissa djurbutiker eller hoss veterenären. 

Om du nu måste flaskmata dem så var bered på att kliva upp flera gånger under natten med ca 2-3 timmars mellanrum för att mata ungarna.

Mer information behöver du nog få från annat håll då jag bara är van med valpar och bara haft han katter innan. Men jag hoppas att det var lite till hjälp :)

MonicaLagerquist
2/3/15, 3:30 PM
#43

#42 Man gör normalt sett inte UL på katter.

Det är ett onödigt stresssmoment för katten.

Kycklinglever och äggvita är direkt olämpligt att ge till katter.

Stolt ägare till fem La permer

Yukionna15
2/3/15, 3:44 PM
#44

#43 som sagt så har jag bara vana utav hund som valpat och kycklinglevern och ägg-vitan var bara förslag då jag inte vet vad katter brukar äta när de är dräktiga 🙂Men tack för att du berättade det och nu vet jag bättre 🙂

Gosis12
2/3/15, 3:52 PM
#45

Rå äggvita är inte bra att äta för varken människor eller djur.  

Rå äggvita innehåller ett ämne som heter Avidin och det binder vitaminet biotin. 

Man får då biotinbrist.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Yukionna15
2/3/15, 4:02 PM
#46

#45 Jag menade tillagad äggvita, men nu vet jag bättre  och jag tackar för det och ville bara vara hjälpsam, har som sagt ingen erfarenhet med kattfödsel och mina tidigare katter var kastrerade utekatter(hanar) som fick torrfoder/blötfofer sammt vissa köttsorter tillagade utan kryddor(kokta) som var uppskatat 🙂 Men gick med i den här sajten för att jag är intresserad av katter men har inte så mycket erfarenhet som de andra på denna sajt och vill därför lära mig 🙂

LinaLj
2/3/15, 4:11 PM
#47

#41 Det bästa du kan göra om hon är dräktig är att hålla henne inne, förbered ett par bolådor (lådor med tak och material i som går att bädda med och som tål att tvättas). Låna hen böcker om kattavel och läs på, se till att hela familjen vet vad som kan hända och hur man hanterar det. 

Skaffa hem mjölkersättning, finns på d flesta apotek, ifll ni måst stödmata. Läs också på om hur man avlivar en kattunge. Det låter grymt men det kan vara nödvändigt och det är bättre att man vet det om man nu står där med en gravt missbildad kattunge. Förhoppningsvis behöver man inte använda kunskapen.

Leta reda på en kattuppfödare i närheten och prata med dem. Fråga om du kan få ringa om något händer.

Förbered så ni kan avgränsa en llten del av lägenheten/huset med tex kompostgaller. Katthonor kan gömma sina ungar på de mest konstiga ställen, speciellt om de inte känner sig helt hemma. Så det är bättre att spärra av ca 1-2 kvm yta där mamma katt kan ta sig ut men inte med ungarna. Det hjälper även att hålla lite ordning på ungarna när de börjar lämna boet. 

När katten föder så kan det vara bra att göra en röra på köttfärs och mjölkersättning, konsistensen av välling ungefär, ifall katten behöver lite extra energi.

Det viktigaste är att läsa på och förbereda sig, även på de obehagliga delarna.

LinaLj
2/3/15, 4:13 PM
#48

#46 Tumregeln med katter är att de inte ska ha tillagad mat utan rå, undantaget är fisk.

Annons:
Isvind
2/3/15, 4:22 PM
#49

Så du vill ha kattungar alltså? Eftersom du skriver "förbereda inför födsel"? Det är både billigare & bättre att kastrera & abortera på samma gång. Om du inte är villig att springa till veterinären med en katt du bara har på prov känns det ju ytterst konstigt att du däremot gärna tar över katten & får kattungar. o.O

[Manukahoney]
2/3/15, 4:24 PM
#50

Mitt råd är att du kastrerar så fort som möjligt. Ingen av dina honor mår bra av att gå fertila, det är jobbigt för katter. Och att du även aborterar ev foster din nya hona har. Om du inte har så mycket kattkunskap, så är det bästa för dig och din nya katt att du inte skaffar en kull kattungar med allt jobb och komplikationer  och kostnader det kan innebära.

Du behöver inte vänta med att kastrera honorna samtidigt, det är faktiskt större risk att de börjar bråka nu när båda är fertila, och just nu känner de inte varandra. Fertila katter har svårare att acceptera nya fertila katter på sitt revir.

Rumblebee
2/3/15, 6:31 PM
#51

Har du nämnt kastrering för ägarna? I och med att de sagt att ni får föra som ni vill om katten är dräktig. Låter inte direkt som att de borde ha mycket att invända på om katten kastrerades om de säger så. Om ni beställer er for att inte behålla honan, ska hon då tillbaka till att få springa ute okasterad och bli dräktig om och om igen?

khaleesi
2/3/15, 6:41 PM
#52

Väljer vi att lämna tillbaka henne och inte kastrerar henne så kommer dom sälja henne till nån annan istället och då blir det upp till den personen. Dom hade för mycket katter och klarade inte av alla. Jag tycker att det är inte kattens fel att hennes ägare har valt att göra såhär och jag tycker det känns fel att abortera bort ungarna! I mitt hjärta känns det fel. Blir det ungar så blir det och då får vi ta situationen på det bästa sätt vi kan och jag trodde att detta forumet var till för att kunna ställa frågor och få hjälp. Det känns som att vad jag än skriver så blir jag dömd bara för att jag inte väljer att göra som de flesta här tycker så jag säger tack och hej för mig nu! Jag vill inte sitta och bli dömd som om jag är en dålig människa bara för att jag inte tycker som ni!!!

Rumblebee
2/3/15, 6:52 PM
#53

Folk här är hjälpsamma och många här inne brinner för katter. Inte bara sina egna utan alla. Därför kan det kännas att man blir påhoppad när det gäller saker som ungar efter en huskatt. Är hon dräktig så kan risken finnas att fadern till ungarna, och kanske till och med honan har genetiska problem eller till och med könssjukdomar. Så det är ju också något att ha i bakhuvudet.

ElisabethB
2/3/15, 6:56 PM
#54

#52 Jättetråkigt att du känner som att du blir dömd här inne..
Om jag är en av de som du upplevt dömer dig, så ber jag om ursäkt.

Jag tror att de flesta här inne menar väl, men att känslorna går het när det handlar om djur. Och därför kan det bli fel ibland, i kombination med det skrivna ordet som till skillnad från det talade saknar röstens möjlighet att nyansera - kan bli hårdare än man tänkt sig ibland. Ja, även ifrån mig faktiskt..

Vill slutligen bara önska dig lycka till med din nya familjemedlem!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Isvind
2/3/15, 8:03 PM
#55

Det är inget fel eller konstigt med att abortera kattungarna. Vi har så många hemlösa katter i Sverige & du vet inte hälsostatus hos varken mamman eller pappan eller deras släkt. Aborten sker i samband med kastrering. Det är mer egoistiskt att tvinga henne att föda.

Annons:
[Manukahoney]
2/3/15, 8:10 PM
#56

När man har djur, vilket djurslag det än är, så är det väldigt viktigt att man skaffar sig kunskap om det djuret. Det har jag lärt mig. Och jag lär mig fortfarande. Det finns kattböcker, det finns tv-program, kattforum, kattkurser att gå på. Du kan inte låta din okunskap styra ditt sätt att ta hand om dina katter. Även om de är dina bäbisar (det är mina katter också).  Dina katthonor behöver, och har rätt att ha en ägare som tar hand om dem på bästa sätt. Det är de råden vi ger dig. Det låter fel för dig för att du inte lärt dig så mycket än, men försök lyssna på t ex de i tråden som är uppfödare och som har kunskap.

Det är inte jättesmart att hålla en hona fertil och sen skaffa en till fertil hona som sällskap. Så läs på om kastrering. Googla kastrering så kommer massor av info upp!

Kattkull ska du inte ha än, och då helst inte med huskattungar, det har du ju lärt dig. Men läs på om kattuppfödning, kattkull mm. Det är ett helt projekt.

Det är smärtsamt att du förlorat en hona i kastrering. Ta kontakt med någon snäll veterinär och prata igenom det som hände, så kommer de att förklara vad som hände, och att det inte är något som ska hindra dig från att kastrera i framtiden. Jag lovar.

*kram*

khaleesi
2/3/15, 10:13 PM
#57

#56 ursäkta men va fan vet du om min kunskapsnivå? Du känner inte mig, du vet ingenting om mig eller vad jag kan!! Jag tar hand om mina katter på bästa möjliga sätt!! Du sitter och skriver till mig som om jag är nått jäkla retard bara för att jag vill försöka göra det bästa av situationen?! Ni vet ingenting om mig eller hur mitt liv ser ut! Största anledningen i grund och botten till att vår katt inte är kastrerad är för att det är min sambo som inte vill. Men jag vill inte sitta och skylla ifrån mig på honom så därför har jag inte skrivit det!! Hade jag inte velat det bästa för mina katter så hade jag väll förfan inte suttit här och skrivit!

[Manukahoney]
2/3/15, 10:29 PM
#58

Khaleesi: Jag tog mig tid och skrev till dig, av ren omtanke och vänlighet för att få dig att stanna kvar och för att få dig att förstå att vi som gett dig råd, bara vill katterna väl. Det finns ingen anledning att svara så ilsket. Läs om det jag skrev. Vi är ju alla här för att lära oss som kattägare.

khaleesi
2/3/15, 10:35 PM
#59

#54 du är en av dom få som jag inte har upplevt som dömande utan du har försökt komma med bra tips och det uppskattar jag! :) Jag är liksom inte dum i huvudet, jag ve att man ska kastrera sina katter och jag vet alla negativa saker som kan/kommer att hända om katterna får gå fertila hela livet om man inte avlar på dom! Jag vet redan allt det där och jag har redan väldigt dåligt samvete över att min katt inte är kastrerad än. Varför jag ska få skit för någon annans misstag och någon annans val det förstår jag inte riktigt! Den är inte jag som har släppt ut en okastrerad katt! Det är inte jag som valt att inte kastrera henne, det är inte jag som har skitit i att vaccinera och id-märka katten. Men ändå är det jag som inte har någon kunskap och blir dumförklarad när jag försöker göra det bästa av situationen! Det är ägaren som valt att kullen ska få födas om det nu finns bebisar i magen, i mina ögon känns det fel att abortera en kull och det står jag för. Men just nu har jag att välja på mellan att lämna tillbaka katten, låta henne föda kullen hemma hos dom där hon och bebisar blir utsläppta eller välja att kullen föds hemma hos oss där jag vet att alla bebisar och mamma kommer få alla sprutor dom behöver och id-märkas! Inga katter kommer få gå ut där dom kan bli omparade eller påkörda och där dom sedan hamnar i andra hem och det är säkert många som skulle vilja avla på henne eftersom hon är långhårig och väldigt fin katt!! Därför har jag valt att göra på detta viset och jag hoppas att ni andra människor kan acceptera att jag försöker mitt bästa för att göra detta så bra som möjligt!! Klart som fasen jag hellre tar hem henne hit till mig än låter nån Nisse Hult använda henne som kattungemaskin!

khaleesi
2/3/15, 10:40 PM
#60

#58 ja, jag förstår det och jag ber om ursäkt för att jag blev så arg men det är bara så frustrerande att allt är så himla svart och vitt för vissa människor! Alla här vet inte bakgrunden till allting och jag har inte lust att sitta och skylla ifrån mig på en massa andra hela tiden. Jag försöker bara göra så bra jag kan i denna situationen och jag har kännt mig jäkligt dumförklarad och som om jag inte förtjänar att ha mina katter vilket faktiskt sårar väldigt mycket!

[Manukahoney]
2/3/15, 10:47 PM
#61

Jag tror ingen tycker att du är dum, och jag tror ingen tycker att du inte förtjänar dina katter. När jag först fick min första hona visste jag inte ens att man kunde kastrera honor. Jag hade jättemycket att lära mig, och gör det fortfarande.

Så vi har ju alla börjat med att vara nya, och därför vill vi gärna hjälpa andra att skaffa sig mer kunskap, och kunna fatta bättre beslut för våra katter. Det är ju roligare ju mer man lär sig om katter, och man slipper rätt mycket bekymmer om man har kunskap. Du ska t ex inte behöva gå igenom något så onödigt som en kanske komplicerad dräktighet när du nu har dåliga erfarenheter av att redan förlorat en hona. Och du vill ju att dina flickor ska komma överens, och då kan det vara bra att veta att sätta ihop fertila katter brukar sällan leda till vänskap, de är alldeles för revirinriktade när de är fertila nämligen.

khaleesi
2/3/15, 10:54 PM
#62

#61 pratade med sambon nu och vi ska ringa imorgon och boka kastrering för Wilda, sa till honom att det är större chans att dom blir vänner då. Ska fråga om dom kan kolla Tova samtidigt om vi tar med henne in också när vi lämnar Wilda. Han är rädd för att hon kommer bli en soffpotatis om vi kastrerar henne, hon har en ganska "bitchig" attityd och han är rädd att den kommer försvinna. Han och jag har väldigt olika åsikter när det kommer till hur man ska ha och ta hand om en katt. Hade han fått bestämma så hade hon varit en utekatt som levde på Friskis och han har väldigt starka åsikter, därför är det svårt för mig att få igenom mitt sätt så som jag vill att de ska vara.

Annons:
[Manukahoney]
2/3/15, 11:04 PM
#63

Jag har aldrig sett att en katt har förlorat sin personlighet efter kastrering, så hälsa honom det 🙂. De förlorar sin könsdrift och blir mer intresserade av att leka och busa och att vara katt helt enkelt. Soffpotatisar blir de inte.

Det här med abort, bara några ord om det. Det är inte samma sak som för oss kvinnor att göra abort som för katter. Katter är djur, tack och lov, och de har ingen uppfattning om vad som händer. De behöver inte få uppleva moderskap, graviditet osv som vi människor. För dem är det bara något som händer, de sköter sina ungar av instinkt. Och när en ev parning och dräktighet har gått till på det här sättet, där varken mammadjur eller pappadjur är testade, och man faktiskt inte heller bedömt om honan klarar en dräktighet och ungar, så är det mest skonsamma för henne att få fostercellerna bortplockade i samband med att hon sover gott vid kastreringen. Det är mycket jobb och slitsamt med en hel kull ungar, det är annat för oss som får ett barn, katthonor kan få 6-7 ungar. Det är mycket jobb och sliter på dem. Och som djur har de liksom ingen uppfattning om "moderlycka", de sköter ungarna av instinkt.

IceJossan
2/4/15, 8:38 AM
#64

Det ÄR stor sannorlikhet att katten blir mer harmonisk efter kastrering och en del av bitchigheten försvinner. Men det kan man direkt koppla till att katten är mer harmonisk och tillfreds och inte "behöver" bitcha upp sig lika mycket längre som när hon var hormonstinn. Så ja, din sambo kan ha rätt där, men blir hon mindre bitchig så är det en tecken på att det verkligen var hälsosamt för henne att kastreras.

Gällande bolåda, som jag inte kan se att nån svarat på än, så behöver de flesta katter nån slags bolåda. Lämpligt kan vara en stor kartong med ett hål i (och gör helst så att du kan lyfta på taket för att lätt kunna kolla till familjen) som du bäddar med t.ex. lakan eller fleecefiltar. INTE frotté, då kattungarnas klor lätt fastnar i öglorna så att de kan vrida till benen riktigt illa.

När kattungarna börjar lämna boet så är det viktigt att ha icke klumpbildande sand,  för många kattungar smakar på sanden och då är klumpbildande väldigt farligt för det fastnar i halsen.

khaleesi
2/4/15, 11:17 AM
#65

Nu har jag bokat tid för Wilda så den 16feb ska vi lämna henne vid 8 på morgonen. Passade på att boka en tid för Tova vid 8:20 så hon får sin mage kollad, sköterskan pratade om att göra ett ultrajud och även gå vidare med röntgen om dom inte såg något där men jag hoppas att det räcker med att dom kan klämma henne lite på magen.

Gud jag är redan jättenervös för att det ska hända något men vi la det på en dag som jag är ledig så jag kan vara med och hämta och lämna henne. Berättade för sköterskan att jag var nervös eftersom vi haft en katt som dött av narkosen.
Så ni får hålla alla tummar för oss den 16 så allt går bra och jag får med mig alla mina katter hem igen. 🌺

Tack alla som har kommit med bra tips. :)

ElisabethB
2/4/15, 11:44 AM
#66

Det kommer gå bra, ska du se 👍

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Manukahoney]
2/4/15, 11:47 AM
#67

Jättebra Khaleesi! Vi håller tummarna allihop!

IceJossan
2/4/15, 12:09 PM
#68

Jag tror att det kommer gå kanonbra! :)

Det finns dock ett lite säkrare sätt att söva katt på, och det är med gas. Även om riskerna är små med vanlig narkos så är de ändå mindre om man söver med gas.

Du kan ju prata med veterinären om det. Det är lite dyrare, men det är väl värt det  om du är så orolig :)

Rumblebee
2/4/15, 5:12 PM
#69

Tror också allt kommer gå bra. Det är ju alltid en risk att bli nedsövd oavsett vilken art man tillhör men oftast är den risken minimal. Men bra läkare/veterinärer vet hur dom ska söva ned på ett säkert sätt. Och friska djur löper en ännu mindre risk för att det ska gå fel vid narkosen. Har själv haft och känt en gäng med katter som kastrerats utan problem, både hanar och honor. Även jag själv har blivit nedsövd två gånger hittills. Men det är ju helt klart fullt förståeligt att man är nervös oavsett om det är en själv eller en familjemedlem.

Annons:
Wellcraft
2/4/15, 11:05 PM
#70

Katter sederas vid kastrering nu för tiden, det är mycket, mycket ovanligt att det blir komplikationer av sedering.
Kunskapen & tekniken har gått framåt otroligt, nu kastrerar veterinärer till och med råttor & gerbiler.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

IceJossan
2/5/15, 8:31 AM
#71

Jag kan ju också lugna dig med att jag jobbar på katthem sedan 8 år tillbaka och se dess har vi tagit in ca 2500 katter. Ca hälften har varit honor och bara EN katt har dött under kastreringen, men där förklarade veterinären det som att ett blodkärl brast och det troligen hade hänt förr eller senare även utan operation. Så riskerna är minimala :)

Katthemsmatten
2/5/15, 3:28 PM
#72

Kan bara hålla med IceJossan i hennes kommentarer. Hoppas att katten inte är dräktigt, för skulle så vara fallet lär du inte få någon hjälp från den familj hon kommer ifrån. Så mycket kan jag utläsa av det du skriver om för många katter och kommentaren om att du kan göra som du vill. Känns inte som om de har så mycket vare sig kunskap eller empati för katten.  En tidig abort i samband med kastration är inte någon stor sak. Det finns så otroligt många huskattungar redan att det kommer bli svårt att placera dem i goda hem. Titta på kattsidorna här inne så kommer du upptäcka ungefär hur många desperata rop efter hem som helst.  Skönt för katten att kommit bort från den förra ägaren.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ElisabethB
2/5/15, 4:15 PM
#73

Jag tror katten har betydligt bättre hos ts, än där den kom ifrån. Vill ge dig en eloge för att du försöker göra rätt! 👍
(Även jag har gjort nybörjarfel i början i tron att det var rätt, så tänk inte på de misstag du har gjort utan på vad du kommer att göra för dina husdjur.)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

khaleesi
2/5/15, 4:22 PM
#74

#72 jag hoppas verkligen att hon inte är dräktig också. Men vi får förhoppningsvis veta om två veckor. Dom förra ägarna verkade inte vara så engagerade i sina katter, ville knappt ens säga hejdå till henne när vi hämtade henne och verkade mest vara glada över att slippa henne. Det går framåt mellan tjejerna iallafall och idag busade dom tillsammans med husse och har nosat på varandra flera gånger. Det är bara när Tova är utanför sovrummet som hon känner sig osäker och kan fräsa lite på wilda när hon nosar på henne. Men annars har vi gjort stora framsteg på dessa dagarna hon har varit här. :)

khaleesi
2/5/15, 4:24 PM
#75

#73 tack. :) det värmer att höra det. Försökte lägga upp en bild på dom när dom busade tillsammans men den ville inte fungera.

khaleesi
2/17/15, 11:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#76

Tänkte bara uppdatera lite för dom som är intresserade. Wilda blev kastrerad igår, jag var jättenervös och grät hela vägen in till veterinären men allting har gått jättebra. Hon blev sövd med gas och är precis som vanligt igen. Hon var lite vinglig igår när hon kom hem och hade lite ont men nu är hon sig själv igen. Vi fick med metacam hem som hon ska få i 4 dagar för smärtlindring och dom sydde med stygn som löser upp sig själva så vi behöver inte komma tillbaka och plocka några stygn heller. :) Dom kunde inte känna några bebisar i tovas mage så nu ska hon kastreras också den 26e och då får hon vaccinationen och chipmärkningen när hon ändå sover. Så vi hoppas att det ska gå lika bra för henne med. :)

Annons:
[Isadolls]
2/17/15, 1:36 PM
#77

Härligt att höra att allt gick bra 😊

Katthemsmatten
2/17/15, 3:49 PM
#78

Vad skönt att det gick bra, även om det gör det 999 gånger av 1000. Nu är du säkert lugnare när du åker in med Tova. Så lipper hon bli stressad av att matte känner sig stressad.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ElisabethB
2/17/15, 3:55 PM
#79

Härligt att det gick bra! 🐱

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Manukahoney]
2/17/15, 10:31 PM
#80

Så underbara nyheter! Så skönt att höra att det gick bra för Wilda! Och att det inte var några ungar i Tovas mage! Du är verkligen en fantastisk kattägare, som gjorde detta för Wilda fastän du var så rädd. Jättebra gjort!

Och så fantastiskt vackra de är båda töserna, helt otroligt vackra! ❤️

khaleesi
2/17/15, 11:03 PM
#81

Tack alla! :) det är jätteskönt att ha fått det gjort nu även om jag var jätterädd. Personalen på djursjukhuset var verkligen änglar som förstod och tog min rädsla på allvar så dom var väldigt noga med att vi skulle få tid med henne innan dom gick iväg med henne och dom tog henne inte förrens jag kände mig redo och ringde direkt när hon hade vaknat för att berätta hur det hade gått. :) så nu känns det mycket tryggare när det är tovas tur nästa torsdag och jag tror inte jag kommer vara lika nervös då som jag var denna gången. Wilda mår oförskämt bra och är igång och busar som vanligt nu. Springer inte runt i riktigt samma fart men det är helt förståeligt och hon är väldigt snäll när det är medicindags också. :)

[Daisy-Moa-Elsa]
2/18/15, 6:49 PM
#82

Härlig läsnig och skönt att matte känner sig lugnare med 🙂

fvanilla
2/18/15, 7:06 PM
#83

Kastrerade katter blir också lättare och snabbare vänner. Det är mindre bråk om rang och revir då, och de blir mer harmoniska. 👍

Tur att hon inte är dräktig också! Då sparas man från stressen med dräktighet och försöka hitta hem till alla ungarna. Lycka till med dom och hoppas att dom blir vänner snart! 😃

Annons:
khaleesi
2/18/15, 7:51 PM
#84

#83 det var väldigt skönt att hon inte var dräktig faktiskt, hade nog inte varit redo för en massa kattungar. Är nöjd med dom två jag har redan. :) Dom kommer faktiskt rätt så bra överens redan nu, är förvånad över att det gått så bra som det gjort. Dom är framme och nosar på varandra, äter tillsammans, busar tillsammans och sitter bredvid varandra och äter godis tillsammans. :) händer ibland att Tova fräser på wilda men det är när wilda ska försöka busa med tovas svans och hon uppskattar inte det så extremt mycket. ;) så nu kan det nog bara bli bättre när bägge blir kastrerade. :) Tack. :)

Upp till toppen
Annons: