Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1156 ggr
vestlund
2015-01-31 11:48

Allergiproblem

Jag och min fru har ett allergiproblem med våra två katter. Min fru är nämligen allergisk mot katter, och har varit det sedan länge. Men för flera år sedan fick hon pollenvaccination och hennes allergier dämpades rejält, bland annat för katter. 

Vi skaffade en katt och det gick bra. Min fru kände knappt av allergin alls men vi såg till att ha sovrummet stängt för att undvika katthår inne i sovrummet. Efter ungefär ett år skaffade vi ännu en katt för att den första katten skulle få lite sällskap.

Efter det började min frus allergier kännas av igen och det blev gradvis värre och värre. Då såg vi till att äta bättre mat (allergivänligare kost), började städa oftare och min fru började ta allergimedicin. Men allergin fortsatte att bli värre.

Nu har det gått så pass långt att min fru vaknar upp nästan varje morgon tårögd, kliande och uppsvälld i ansiktet.

Är det någon som har tips på vad vi kan göra nu?

Annons:
Sjöstjärna
2015-01-31 11:58
#1

Det finns ett kosttillskott som heter MSM som brukar ha väldigt god effekt på allergiska problem med symtomlindring på upp till 80-90%.

Att helt utesluta citronsyra (E330) ur maten har hjälpt många med allergi att bli symtomfria.

Inom komplementärmedicinen kan man behandla allergier och bli allt från lite bättre till helt bra från sina allergier, metoderna är homeopati, frekvensmedicin och bioresonans. Alla bygger på samma homeopatiska grundtankar men metoderna är lite olika.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

ElisabethB
2015-01-31 12:53
#2

Har du ställt samma fråga på allergier.ifokus? I annat fall gör det! Då och då händer det att det kommer någon tråd där en djurägare blivit helt eller delvis symtomfri från sin allergi.. Kanske du kan få något tips där?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

vestlund
2015-01-31 16:46
#3

#1: Tack, det var väldigt bra tips. Vi undviker redan E330 men de andra sakerna ska vi definitivt testa.

#2: Tack för tipset. Där får jag kolla/skriva också :)

ElisabethB
2015-01-31 17:22
#4

Det var så lite så.. :)

Tyvärr har jag själv inte tillräckliga kunskaper för att själv kunna komma med tips på vad som kan hjälpa.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[TanatosNyx]
2015-01-31 17:46
#5

Luftrenare, bada katterna en gång i veckan, håll katter borta från all tvätt och sovrummet. Hepafilter i dammsugaren som ni får köra minst en gång/dag. Medicin får hon äta så länge katterna finns i hemmet, och hon kan inte hålla på med dem. Har ni tur funkar det, men risken är att hon blir sämre och sämre, samt utvecklar nya allergier!

Sjöstjärna
2015-01-31 17:58
#6

Jag är själv allergisk mot alla pälsdjur och fjäderfä plus damm, kvalster och de flesta slags pollen. Sedan jag började med MSM för fem år sedan har jag inte tagit en enda allergitablett och tidigare åt jag dem kontinuerligt året runt, och då har jag ändå skaffat hund också. 😉 Så jag skulle nog säga att chanserna är goda för att ni ska kunna behålla katterna och hustrun slippa medicin och förvärring av allergierna. Får ni inte önskad effekt bara med MSM så finns det som sagt andra metoder att ta till också.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
Uppkatten
2015-01-31 18:44
#7

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vestlund
2015-02-25 18:33
#8

Vi har börjat med MSM nu och gjort det i ca 2 veckor. Men min fru är tvungen att ta en liten dos (1 krm/dag) då hon har blivit sämre när vi ökat dosen.  Allergierna är något bättre än när vi först skrev men hon är väldigt orolig för pollen som kommer väldigt snart. Finns det en risk med att låta henne ta smällen av pollen när hon redan känner av sina allergier mycket (och MSM inte har nått önskad effekt ännu)?

kattöga
2015-02-25 18:45
#9

Vad jag har förstått så kan man va allergisk mot kattens päls eller saliv. I den bra artikeln i #7 nämns däremot ingenting om ifall man är allergisk mot kattsaliv………. 

Eller har jag missuppfattat nåt`? Kan alldeles för lite om det här, så kanske inte ska skriva nåt egentligen……..

Jag skulle rekommendera att ta ett allergitest för att få fram vad din fru är allergisk emot. Även om hon kanske har gjort det tidigare, så kan det ju ha förändrats om kroppen har provocerats med allergener…….. (pollen t ex). Och först därefter kan man ta reda på vad man kan göra för att underlätta.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OlgaMaria
2015-02-26 13:41
#10

#8 Ja det blir ju jobbigare desto fler allergier som läggs på varann. Kanske är det så att det bara är den senaste katten som får bägaren att rinna över för henne.

Om man går till en bioresonansterapeut (bicom) så kan de behandla kattallergi med hjälp av päls (bra om man får med lite skrap från päls och saliv också) från era egna katter. 

Jag tycker dock att det låter som att den här situationen blir för jobbig för henne.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: