Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2867 ggr
Emelie-E
2015-01-30 21:23

Är han underviktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har en katt här hemma, Nisse, som känns lite väl smal.

För stunden får våra katter Four Friends torrfoder för kattungar då vi även har en liten herre på 7 månader här hemma och ca varannan dag får de blötfoder från Mjau. Idag nosade Nisse bara på blötmaten, ville inte ha alls. Vi var iväg och kastrerade lillkatt i måndags och fick även med en provpåse torrfoder för kastrater från Royal Canin som Nisse får då han faktiskt verkar äta det mer, men det känns inte rätt att han ska äta något som ska hålla vikten i schack när han verkar behöva mer. 

Jag vet att vårt torrfoder kanske inte är det bästa att ge, men det är den maten de har ätit bäst av hittills, men nu börjar jag fundera på om man kanske ska ändra, nu när lillkatt snart kan gå över till vuxenfoder också. Vad rekommenderar ni? Våra två andra katter har lite lättare för att bli runda om magen, så jag misstänker att man kanske måste ha två olika? 

Vad kan man annars göra för att få upp Nisse i vikt? Bifogar två kassa bilder som visar nått sånär på hur han ser ut.

Annons:
LinaLj
2015-01-30 21:29
#1

Han är lite väl smal kan jag tycka. Men det lättaste är ju att känna.

Jag skulle rekommendera att ni ger mer blötmat, det hjälper att runda smala katter och får runda katter smalare. Sedan kan det vara en bra att satsa på ett bra torrfoder (inte RC). Har men ett torrfoder med hög kvalite behöver man inte ge olika sorter.

Fridaaaa
2015-01-30 21:31
#2

Skippa RC även till den kastrerade (de behöver inte mat för kastrerade samt RC har inget bra innehåll)

Han ser något tunn ut.  Håller med #1.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emelie-E
2015-01-30 21:35
#3

#1 & #2 Han känns smal, inte alls så som de andra två katterna. 

Rc vet jag inte är det bästa fodret men jag ville helt enkelt testa och se om Nisse åt det bättre och det verkar han göra. Så därför funderar jag på nytt torrfoder och behöver tips på vad som är vettigt och inte. 

Nisse äter ju inte blötmaten vidare bra heller? Han slickar mest bara i sig såsen och sen är det liksom bra med det :/

LinaLj
2015-01-30 21:44
#4

#3 Torrfoder som är lite bättre är tex Orijen och Acana. Se om du inte kan få en provpåse innan du köper en stor. Ska man byta torrfoder så gäller det att man gör det långsamt.

Angående blötmat så är det lite olika vad katterna gillar. Köttbullen här hemma äter all blötmat medan Sultan bara äter färs (det vill säga den som inte är bitar och gele utan sammanmosad). Får han den med gele så nöjer han också sig med att slicka upp gelen och struntar i bitarna. 

Det kan också vara värt att ge dem lite rått kött då och då, mer som godis än som mat. Det kan verkligen få fart på magra katter.

Emelie-E
2015-01-30 21:49
#5

#4 Det är sant, det har jag inte tänkt på! Synd att vi precis har köpt på oss en del mjukmat. Ska absolut leta upp en annan sort nästa gång vi besöker en affär för att testa =) Tack för tipset! 

Och angående rått kött, vad för kött kan man ge? Något som är bättre eller sämre?

LinaLj
2015-01-30 21:52
#6

#5 Allt rått kött funkar, men är de ovana är det bästa att börja med färs av något slag eller skära det i mindre bitar. När de blivit mer vana så kan man ge dem större bitar som de måste tugga på och gärna hela eller delade kycklingvingar med ben och allt. Nyttigt för tänderna.

Annons:
Emelie-E
2015-01-30 21:54
#7

#6 Tack! Ska testa det också =)

[Isadolls]
2015-01-30 21:56
#8

Är det en vuxen katt? avmaskad?

Emelie-E
2015-01-30 21:58
#9

#8 Han är vuxen och avmaskad för inte så länge sedan då det var min första tanke om varför han är lite mager.

annzoo
2015-01-30 22:10
#10

#9 är han okastrerad? isf kan de förklara varför han är smal

Uppkatten
2015-01-30 22:11
#11

Hur gammal är han?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Emelie-E
2015-01-30 23:21
#12

#10 Nej, han är kastrerad

#11 Snart 2 år

[cicoccabim]
2015-01-31 10:05
#13

Veterinärer brukar gå på följande (för normalviktig katt): revbenen känns, men syns inte, man behöver inte trycka hårt för att känna dem. Ryggrad känns, men inte varenda ryggkota. Katten ska ha en lätt insvängd midja. 

om katten är underviktig syns revben, eller det känns inget fettlager mellan revben och hud. Mycket tydlig midja. 

Det är individuellt hur detta ser ut på katten- gå på känslan när du klappar och känner lite noggrannare.  Många veterinärer säger att när ägaren tror att katten är för smal- då är den lagom- men så är också många katter överviktiga idag….

Annons:
Belimas
2015-01-31 21:42
#14

Min tjej är också kräsen när det kommer till blötmat, den enda sorten hon äter av Bozitas är kanin i sås så jag rekommenderar också att testa lite olika sorter och se vad som kan falla i smaken =) En del katter föredrar sås framför gele och tvärtom och en del föredrar mousseliknande konsistens eller färsliknande.

Mjau och Bozita har ju många varianter att välja mellan så det är bara att prova sig fram och se vad som kan falla de små rackarna i smaken =)

sagan
2015-02-01 11:32
#15

Mosa bitarna om kissen bara slickar i sig såsen. Då kan han inte rata bullarna då de slinker med in av bara farten då de är mosade 🙂

Emelie-E
2015-02-01 11:38
#16

#14 Ska absolut testa olika sorter, har inte haft en tanke på att det kan spela roll :) #15 Tack för tipset! Ska också testas :)

Upp till toppen
Annons: