Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1334 ggr
[widar54]
1/29/15, 12:29 PM

Kattbeteende

Vår son med sambo har en katthona som blev mamma till 4 underbara kattungar i juli i fjol.. Mamman är en blandning med Main coon och pappan är norsk skogskatt. Nu i jan kastrerade dom hankatten, dom andra kattungarna är honkatter. Nu blev kattmamman alldeles konstig hon fräser på alla kattungar och kattkillen vekar det som hon inte känner till. Hon kan vara riktigt elak. Hon aldrig varit så här tidigare. Har det nåt med kastreringen att göra eller? Kattungarna börjar bli rädda för henne. Vi förstår att det har nåt med hur hon ser på kattungarna dom börjar ju bli ungkatter. är det revirtänkade eller känner hon sej hotad eller vad. Vad ska dom göra??????????'

HJÄLP!!!

Annons:
Scorpio97
1/29/15, 5:18 PM
#1

Kastrerade katter får en annan lukt, vilket kan göra att dom andra inte riktigt känner igen katten.

Men i ert fall tror jag problemet är att honan samt övriga kattungar är fertila och bor tillsammans. För katter är det onaturligt att bo tillsammans med ungarna, dom förväntas lämna när dom blir vuxna. Det blir ännu större problem när alla är okastrerade, eftersom honan då ser ungarna som inkräktare eller liknande på hennes revir. Hos kastrerade katter är revirtänket mindre, och då kan det fungera. 

Jag rekommenderar att ni kastrerar alla katterna. Det kan även behövas mer aktivering av katterna. Hur ofta leks dom med? Antar att dom är innekatter då dom är fertila?

(Och jag ber om ursäkt för att det här är OT, men ändå. Fanns det stamtavla på hanen som var "norsk skogskatt"? För rasen heter Norsk Skogkatt. Om katten inte har stamtavla, så räknas den som huskatt. Och det är väldigt många som tror att alla långhåriga katter är skogisar, vilket inte stämmer. Samma gäller Main Coon. Så om ni skulle vilja sälja kattungarna, sälj dom som huskatter om det inte är så att det faktiskt finns stamtavlor. Det finns i princip inga uppfödare som säljer katter till blandrasavel. Man bör inte heller avla på katter som inte har stamtavla eller där man på annat vis har koll på sjukdomar och defekter som finns i släkten. Vill man avla seriöst avlar man på friska raskatter, med stamtavla. Det finns dessutom väldigt många hemlösa huskatter, och det är då bra att inte avla fram fler katter)


//Jessie

Lol V Stein
1/29/15, 5:27 PM
#2

Scorpio hann före!

annzoo
1/29/15, 8:52 PM
#3

Jag tror inte de har med kastreringen att göra. Är hanen nykastrerad bör han även  vara åtskild från honorna i några veckor för var han könsmogen innan kastreringen kan han göra sina syskon + mamma dräktiga. Om kattungarna börjar bli könsmogna kan ju de bli oroligheter i flocken. det kan ju även vara mamman som är sjuk och behöver träffa en veterinär.

kastrera alla katterna är mitt råd

Upp till toppen
Annons: