Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4724 ggr
Tsunamis
2015-01-27 23:22

Slemmig avföring och bajsar utanför lådan

Bakgrund: 5 årig kastrerad huskatt helt utan några som helst hälsoproblem förutom ca 8 månader tillbaka. Uppväxt på RC kitten sen indoor som han helt plötsligt började spy av. Provade skonsamt foderbyte till Applaws som han gillade och verkade bli bättre i magen av. Tills han blev akutdålig och fick problem med analkörtlarna som jag fick åka till veterinären med. Påpekade slemmet i avföringen de rekommenderade RC Gastric Intestinal sen byte till annat foder. Baken blev bra efter en tid sen testade jag Eukanuba sterilised/weight control då han väger 6,5kg och kunde gå ner nåt kilo. Bajset var hyfsat fast form men fortfarande lite slem så jag återgick till ett veterinärfoder (eukanubas Intestinal denna gång) då han började bajsa utanför lådan vilket aldrig har hänt. Trodde gamla lådan var för liten för han verkade stå och vela vid lådan ett tag innan han gjorde något så vi bytte men det har inte hjälpt. Har nu 2 lådor i olika rum men han bajsar fortfarande på andra ställen i lägenheten trots samma låda han är van vid plus en extra och samma sand. Det här är snart inte hållbart längre för jag torkar bajs dagligen och jag vet inte alls vad jag ska göra. Ibland använder han lådan men bajsar lika ofta på annan plats (i hallen eller vardagsrummet och lådorna står i badrummet och köket). Ena veterinären säger undersöka tarmen men det lät bara som en stressande process för honom (och dyr) då en annan veterinär vid rådfrågning trodde det bara var tarmen som var irriterad ytligt vilket är vanligt på katter och att det går över vid ett foder han tål. Hills w/d var tydligen bra för katter med tarmproblem slem och lite lös avföring. Borde jag testa det?? Hjälp :(

MvH  Tsunamis

Annons:
sagan
2015-01-27 23:28
#1

Har du provat att ge kissen skonkost eller endast mjukmat? Troligast gör det ont när han bajsar så han förknippar lådan med smärta och därför väljer andra ställen att gå på än lådan. 

Skonkost kan vara antingen rå färs, gärna lamm eller nöt, rå kycklingfile, eller kokt fisk. Kokta fisken skulle jag ta som sista alternativ. Se om hans avföring blir bättre av det.

Han kan lida av IBD irritated bowel syndrome och då gäller det att hitta vad hans mage klarar av. Vet att en del katter med IBD fungerar bra på James Wellbeloved blötfoder, det är milt för magen och utan spannmål.

Tsunamis
2015-01-27 23:38
#2

Nej bara veterinärmaten men i dagsläget äter han den men verkar likt attan vara irriterad i tarmen eftersom han bajsar fortfarande slem. Whiskas mjukmat får han ibland som tillägg och det av någon anledning verkar hans mage må något bättre av. Jag skulle kunna ge mjukmat enbart men problemet är att både jag och sambon jobbar heltid så han är ensam 6 timmar om dagen och då finns det ju ingen hemma som kan ge honom mat förän vi kommer hem igen. Han verkar bli tokfixerad vid mjukmat också och väcker oss på morgonen samt tigger vid varje tillfälle vilket också är ett skäl till varför han inte fått det så ofta.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-01-28 00:48
#3

Nu tog jag bort maten och tänkte fasta honom och ge skonkost. Bara han blir bra i magen igen :( finns det någon risk att hans lådbeteenee kvarstår även om magen blir bra?

MvH  Tsunamis

SuperLimm
2015-01-28 08:58
#4

Fasta bara katten en halv dag, katter kan bli sjuka av att fasta längre. Framförallt överviktiga katter riskerar att få fettlever.

Risken finns att beteendet med kattlådorna kvarstår. Du skulle kunna testa någon helt annan sorts låda med någon helt annan sorts sand om katten fortsätter även när han är bättre i magen.

En katt klarar sig i några timmar utan mat. Du kan ju redan nu börja ge mat med jämna mellanrum och inte låta katten ha fri tillgång. Ge tex 3 eller 4 gånger per dag så han lär sig att det inte finns mat hela tiden. Det kan vara en bra början. Ge mat precis innan ni går hemifrån och när ni kommer hem från jobbet.

Mvh Linn

Whitecat
2015-01-28 11:27
#5

Bytt all torrmat mot mjuk mat Bozita? eller Mjau.

Med erfarenhet av en diarréande katt och för tjock all hård veterinärmat, dom behöver vatten som finns i mjuk mat, och inga spannmål eller kolhydrater eller ris, mest paté från Applews rekomendar jag till diarrémage.

kattöga
2015-01-28 11:38
#6

Jag tycker du kan ge katten blötmat som huvudmat och när ni är borta på dagarna längre tider så kan ni lägga fram lite torrfoder. Alltså vända på det, inte torrfoder som huvudsaklig föda.

Möjligtvis prova med skonkost till att börja med  först.

Jag tror också att det kan bli fel om du experimenterar och byter foder hit och dit, kattens mage är ju i olag och foderbyten "stup i kvarten" kan göra det värre. Byte av mat är känsligt för katter.

Om hon klarar av blötmaten som hon får nu, håll er till den i huvudsak tills magen blivit bättre (men med lite torrfoder då hon är ensam) och sen gradvis fasa in annan blötmat (Mjau eller Bozita t ex) som är bra. 

Mina katter vägrar Mjau och Bozita mer eller mindre, hanen fick totaldiarré av den. Men jag ska försöka en gång till att gradvis fasa in den, fast mycket långsammare denna gång.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
[Isadolls]
2015-01-28 12:01
#7

Finns bra skonkost hos veterinär man kan köpa, som är väldigt bra.

(Blötmat)

IceJossan
2015-01-28 13:32
#8

Jag har precis varit till veterinär med två diarréiga kattungar. De blev ordinerade rå nötfärs i några dagar tills magen är i balans. De får inte smaka NÅT annat.

Tsunamis
2015-01-28 13:46
#9

Applaws mjukmat tänker jag inte byta till har fortfarande burkar hemma där han vägrade konsekvent varje gång man testade. Enda han gillat helt är whiskas tasty textures kyckling vilket i grund och botten är skit jag vet men han är riktigt frälst i smaken. 

Har i alla fall bokat veterinärbesök på fredag och tänkte kolla upp analsäckarna för dem fick han problem med i samband med Applaws foderbytet efter ett par månader. Ville bara dubbelkolla så han inte fortsatt har problem med dem och utgå från det.

Jag vet att det låter som många täta foderbyten men Applaws byttes  till i maj förra året fram till augusti när han fick problem med analsäckarna. Efter det behövdes RC Intestinal för att lugna ner magen sen övergick jag försiktigt till Eukanuba. Ville inte krångla ännu mer med märken så jag fortsatte med Eukanubas intestinal för han var fortsatt lös och slemmig efter 8 veckor med vanlig Eukanuba.

Spontant så tror jag han mådde bäst på RC intestinal. Men det är ju inte tänkt att de ska äta det i resten av sina liv eller hur?

Har bara hört alla som gett 2 alternativ till katter med irriterad tarm & slemmig avföring. Antigen ge dem lättsmält mat eller ge dem mat med högre fiberinnehåll. Han mådde bra i magen på RC Indoor tills de verkar ha bytt recept och han började spy av det. Applaws verkade inte vara någon hit han fick det i flera månader innan hans veterinärbesök och slemmet började då. Eukanuba har jag tålmodigt provat med i 2 påsar och nu 3e påsen som blev deras Intestinal men magen är lös och tarmen likt förbaskat irriterad.

Nu har han fått fasta snart i ett dygn och jag tänkte ge honom lite kyckling kokt eller rå färs. Låter det som ett alternativ?? A-fil är också inköpt.

MvH  Tsunamis

khaleesi
2015-01-28 15:00
#10

Våran katt hade väldigt mycke problem med magen när hon var mindre och vi blev rekommenderade Hills sensitive stomach som har funkat väldigt bra på henne och hon har helt normal avföring nu. Hon hade slemmig avföring med diarré innan vi bytte till Hills.

AgnetaB
2015-01-28 23:32
#11

Man kan tydligen ge RCs gastro intestinal alltid för det gör en kompis o hennes vet sa det.  Finns ju i både torr o blöt  men däremot ska man ej ge sk skonkost som fisk o kycklig alltid för innehåller ej allt en katt behöver.

  Man ska ju inte byta hit o dit men funderade på Hills Z/D som är för allergi. Jo de kan faktiskt få det o att magen reagerar o då ordineras det fodret. Finns i blöt o torr.

sagan
2015-01-28 23:44
#12

 För att komma tillrätta med dåliga magar oavsett vad det beror på är att ta det långsamt. 

Börja med att ge skonkost, hos veterinären har de absolut mat för känsliga magar men de innehåller spannmål som kan irritera tarmarna då de inte är avsedda att äta sådant egentligen.

Ge skonkost tills du ser att magen börjar bli bra, det vill säga inget slem. Sen kan du börja ge det du tänkt ge till vardags. Mjau och Bozita blötfoder är det bästa i foderväg som finns bortsett från Barf, men om han har en känslig mage kanske det inte passar just nu. Men du får prova dig fram till vad som fungerar för hans mage.  Det kan ta tid så att du inte blir otålig. Vi männskor kan också ha problem och det tar tid att hitta en lösning som passar oss också.

Avvakta med att ge något annat än skonkost, ge inte filen ännu. Låt magen vila med bara en proteinkälla.

Jag tror absolut att du kan komma till rätta med lådbproblematiken om han får mindre ont i magen. Det kan behövas lite hjälp på vägen så som flera lådor lite här och där. Lätt att göra rätt och svårare att göra fel 😉

EvaSe
2015-01-30 19:43
#13

Köp FortiFlora (Probiotika, typ yougurtbakterier) att strö på maten  eller ProKolin pasta.
Ta avföringsprov och skicka till SVA för att utesluta ev parasiter.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Annons:
Tsunamis
2015-02-01 15:04
#14

Tack alla för svaren!

Dexter och jag gick till veterinären i Fredags. Vi kör parasitkoll och skonkost til lhonom så får vi se om det är något sånt som är problemet. Fortiflora får han ihop med RC Intestinal nu för det verkade vara det lättaste sättet att ge honom probiotika istälelt för a-filen. 

Han har fått RC Intestinal sen i onsdags och jag tycker det ser bättre ut men det gör fortfarande ont att bajsa för honom det märks. Han velar fortfarande runt ibland och så fort jag ser det åker han in i badrummet med stängd dörr. Han tycks faktiskt fatta att han ska på lådan och får komma ut först efter det, för han gör det inom 15-20 minuter och först sen börjar krafsa på dörren. Han har vattenskålen därinne också självklart ifall han behöver dricka.

MvH  Tsunamis

IceJossan
2015-02-02 08:48
#15

Istället för det dåliga fodret skulle jag köra skonkost: Rå nötfärs med FortiFlora på tills han är bra i magen, och sen långsamt fasa in det vanliga fodret bit för bit, dag för dag.

Tsunamis
2015-02-02 18:21
#16

Jag har tyvärr inte möjligheten att ge honom barf/rå mat och inte heller tillräckligt med kunskap om att ge honom en rå balanserad kost. Köttfärs enbart kan han ju inte äta i evigheter då det inte innehåller tillräckligt med vitaminer och mineraler?

MvH  Tsunamis

AgnetaB
2015-02-02 20:28
#17

kör med RC s som du gör. Det kan han fortsätta o äta också.Håll inte på o byt nu .behöver du extra vätska om han är hård tex, ge lite vatten i

Tsunamis
2015-02-03 00:26
#18

Fast…efter 5 dagar på RC Intestinal blöt och torrfoder (mest torrfoder de senaste dagarna) där jag tycker hanär mycket fastare i magen så är han nu långt VÄRRE slem och blodmässigt!! Han har bajsat 0 gånger i lådan idag och nu torkade jag min 3e bajshög för dagen från golvet. Han har även börjat spy igen och ser märkbart olyckligare ut och slickar sig frenetiskt. Jag är helt slut från bristen av sömn och hoppar högt så fort han krafsar på golvet. Vad sjutton ska jag göra?? Är snart helt gråtfärdigt förtvivlad :( vetten skickade in avföring för analys för giardia och titrichomonas idag men jag vet inte mer vad jag kan göra för honom just nu. Jag vill inte byta foder ännu en Ng men det ser ut som om jag måste det??

MvH  Tsunamis

Marie Holmberg
2015-02-03 12:03
#19

Förstår att du känner dig helt slut och uppgiven. Råden du fått tidigare har även jag provat på min katt med samma problem med tyvärr så fungerade de inte.  När jag fick hem min älskade Cralya var hon full i parasiter, luktade sjuk och hade uppsvälld mage. Hon var riktigt sjuk och hade blodblandad avföring med mycket slem. Efter behandling mot parasiterna blev tyvärr inte avföringen fast ändå, utan hon hade fortfarande slem/blodblandad avföring vi (jag och fodervärden) kämpade med detta i över ett år! Hon hade även ibd. Oavsett vad du får för svar på giardia och titrichomonas testen så skulle jag rekommendera dig att prova: Royal Canin GASTROINTESTINAL FIBER RESPONSE finns hos veterinär eller går att beställa från internet (vi provade allt och lite till före, då jag inte ger mina katter RC annars). Men med Fiber Response fick hon normal avföring på ett par dagar OBS! du ska inte ge katten något annat foder/godis/kött/fisk på 6 månader för att ge tarmarna chans att läka ut irritationen!! Sedan kan du prova försiktigt att ge skonsamt foder så som Hills i/d blötmat.  Jag hoppas jag har hjälpt dig och din katt att få många fler fina år tillsammans. Stort lycka till!!

http://www.veterinarbutiken.se/veterinarfoder-katt/390-royal-canin-fibre-response-katt.html?search_query=Fibre+Response&results=2

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Vi har en liten uppfödning av Sibirisk katt

www.sessans.com

Me-Nayak
2015-02-03 20:06
#20

Överkänslighet mot ingredienserna i de här fodren kommer med åren. Katterna tål att äta div bukfylla ett tag, men en dag tar det stopp. Slemmig avföring kan vara tf, men en ensam innekatt borde vara minimalt utsatt för smitta. Du har testat nu, men ska du testa mer så är det billigare att skicka direkt till SVA. Tänk inte att det är kostsamt att ge rå föda. Tänk: nu tar jag bort alla (dyra) märkesfoder tills diarren lagt sig, och lägger upp lite lamm-, nöt- fläsk- eller kycklingfärs väl utspritt på en tallrik. Frys in resten i små portioner. Han får näringsbrist av sin diarre fn, och en köttbit kostar inte mer än de dyra torrfodren, så försök tänka om. Man kan få Andapsin av sin vet. så tarmen får vila. Inte ens de sk veterinärfodren är ok för känsliga magar eller för katter som får klåda på äldre dagar. Det är riktig grismat. Royal Canin m.fl kan man ge som godis, max. Katterna äter det för det smakar gott. Kanske pga tillsatta smakförstärkare? Många katter spyr av foder som RC m.fl och då måste man förstå själv att sluta med det. Tänk att leva på typ friterade tidningar med tillsatser år ut och år in. En dag klarar kroppen inte mer och man blir sjuk. Reklamen och fraktkostnaderna man betalar för kommer inte katten tillgodo. Som uppfödare får man rabatter på dessa foder, men man köper den ändå inte. Man vill inte skada sina djur, så enkelt är det: Vill man ge torrfoder utan att behöva betala för sånt, så tycker jag Lantmännens Mjau är ett jättebra alternativ. Ett torrfoder som funkar här att småäta av är tjeckiska Brit Care, utan skräp och soya. Kom ihåg att tobak var världens bästa uppfinning förr. Och alla gick på det. Så TS, skynda dig att köpa ett paket köttfärs nu. Katter kan ha obotliga tarmsjukdomar och då finns kanske ingen hjälp, men ge baa rått kött from nu, alltså NU, så kan du utesluta foderallergi. Lycka till!

Annons:
sagan
2015-02-03 22:10
#21

Katter kan klara sig på bara rå färs utan problem till magen är i balans. Det tar ganska lång tid innan de får vitaminbrist eller annat. 

Är han sämre i magen så rekommenderar jag dig att ge skonkost och undvika torrfoder med spannmål i som retar tarmen med all säkerhet.

IceJossan
2015-02-04 08:07
#22

Rå köttfärs är inga som helst problem att ge som enda föda i nån eller ett par veckor, detta är enligt min mycket kompetenta veterinärs rekommendationer.

Nötfärs är mycket milt för magen och som carnivor så är det just kött katten behöver äta, inte en massa spannmål och skit som Royal Canins ALLA foder innehåller. Som #21 skrev så retar det tarmen. Vissa blir bra på det fodret, men långt ifrån alla och det har redan visat sig att det är helt fel på din kisse.

Rå kyckling är också okej, men nötfärs är bättre.

Jag skulle inte vänta längre och absolut inte byta till andra sorters "kattmat", utan sätta in rå nötfärs på en gång och ge en matsked per gång många gånger om dagen istället. Med FortiFlora iblandat.

Upp till toppen
Annons: