Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1858 ggr
Mysan8
1/27/15, 9:59 PM

Är det FIP? ;-;

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag har en ca 8 månader gammal kattunge. Hon blev nyss kastrerad och veterinären sa att han kanske har FIP! Hon är liten och tunn över ryggen. Hon är förskyld och hade diarré när hon var yngre. När hon kastrerades så hittade man lite vätska i buken… Är det FIP eller något annat? Hon är glad och äter som vanligt. Snälla, det får vara vad som Helst, sålänge det inte är den 100% dödliga sjukdomen som det inte finns botemedel mot!!!! Hon har ju ett liv framför sig ;-: Någon som skulle kunna säga vad det är? (:

Annons:
Saffran0Spice
1/27/15, 10:01 PM
#1

Om veterinären sagt att det kan vara FIP så tycker jag ni ska utreda det och få svar svart på vitt - så ni slipper gissa er fram och oroa er.

Bizi
1/28/15, 8:26 AM
#2

Håller med #1 enda sättet att få veta är att utreda symptomen hos veterinär för att få ett svar och slippa undra och fundera.

annzoo
1/29/15, 2:10 PM
#3

FIP  är en diagnos som många veterinärer är lite snabba på att ge som  diagnos men vätskan i buken bör ju utredas för att få veta orsaken.

Erina
1/30/15, 6:11 AM
#4

Har de tagit blodprov? Bär hon på corona viruset? Misstänks Fip borde ett sådant tests tagits. Bär hon inte på corona viruset har hon inte varit i kontakt med det och kan då inte ha Fip. Förlorade min älskade Simba 11 månader i juat Fip :(. Är inte blodprov taget, så begär det. Sedan behöver det inte vara Fip om hon skulle bära på corona viruset, men det kan som sagt var helt uteslutas om hon inte bär på det.

MonicaLagerquist
1/30/15, 7:55 AM
#5

Varför kastrerade veterinären katten om h*n trodde att katten var sjuk?

Det om något hade ju kunnat utlösa sjukdomen.

Stolt ägare till fem La permer

Mysan8
2/2/15, 9:48 AM
#6

#5 Jag vet inte.  Vi skickade in henne på kastrering och när vi hämtade henne så sa han att hon kanske var sjuk ): 
Han sa att eftersom att han inte var säker på om hon hade sjukdomen så tittade han inte efter ( dumt enligt mig )

Annons:
Saffran0Spice
2/2/15, 9:52 AM
#7

#6 Så eftersom han inte var säker tittade han inte efter?
Jag tycker ni bör byta veterinär - om han misstänkte att katten är sjuk så hör man av sig till ägarna om tillstånd att titta efter och skickar inte hem katten eller opererar och gissar att den kanske är sjuk…

Byt veterinär och få katten undersökt =)

Erina
2/3/15, 8:16 PM
#8

Hade de ens en tanke på FIP så skulle de så enkelt kunna ta ett blodprov medan katten sov. Är en så allvarlig och smärtsam sjukdom och om de tror att katten är drabbad så skulle de kontaktat dig och gjort det enkla provet för att se om katten bär på corona viruset. Det är först vid obduktion man kan veta SÄKERT att katten har FIP, så att veterinären inte hörde av sig för att han/hon inte var säker visar på okunskap. Steg ett nu är att kolla om katten bär på corona viruset. Håll koll på vikten, aptiten, avföring, hur aktiv katten är, om nosen blir blek och blir katten slö kolla temp. Det är många katter som bär på corona virus, så även om katten har det, så är det absolut ingen dödsdom. Jag hoppas att det går bra!

AgnetaB
2/4/15, 12:44 AM
#9

Läste att om de har FIP kan man ta vätska ifrån buken(blöt FIP) o vävnadsprover för att sannolikt få veta att de har FIP. Fast självklart börja först med prov om den  kommit i kontakt med Coronaviruset.

Byt veterinär, inte seriöst o stressa upp ägaren sådär o inte gå vidare tycker jag.

Magi-cat
2/4/15, 7:41 AM
#10

#0 Coronavirus är vanligt förekommande och ger hos de flesta inga symptom, så även om katten har det behöver man i allmänhet inte oroa sig om det inte finns symptom.

Misstänker man däremot FIP kan man ta prov från bukhålan, som #9 skrev. Det gjorde man på en katt jag hade och konstaterade FIP med ledning av provsvar och sjukdomsbild. 😢

Som flera andra skrivit tycker jag också det är konstigt att din veterinär sade så utan förklara och föreslå vidare utredning. 

Bäst att fråga igen så du får svar! 🌺🐱

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Infektionssjukdomar/Coronavirus-och-FIP/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: