Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2063 ggr
jenniferhej
2015-01-27 21:39

Hjälp! Behöver tips!

Hej. Jag har en katt (upphittad, så haft honom sen han var ca 4 veckor)

Han lärde sig snabbt att gå på lådan men sedan några veckor sedan, fick han problem med magen. Gasig och lös vilket resulterade i att han bajade utanför lådan. Var hos veterinären och bytte foder. Magen blev bra.  Han gick på lådan (bara ibland) igen men nuförtiden så bajar han utanför lådan ALLTID.  Jag är glad att det är utanför lådan och inte någon annanstans iofs… som typ i soffan eller på mattorna. Han är runt 7 månader nu.  Han har en kattkompis här sedan 4 månader tillbaka. 

Jag har tittat på honom och han går mellan lådorna, (har minst 2st) luktar och gräver lite, tillslut bestämmer han sig för att sätta sig bredvid.  Lådan är då tömd på klumpar, och även om det är helt ny sand och att lådan är skrubbad med "urin off" (nått medel som de rekommenderade i zoo affären) så vill han inte baja där. 

Ibland har jag lyft honom till lådan  ifarten liksom… men vet inte om det är rätt att göra så??

har han typ blivit traumatiserad eller nått efter att han var så lös i magen? Fast han kissar ju där ändå… så jag vet inte.

Just nu använder jag ever clean (den röda för fler katter) men har provat den mesta sanden. 

Ibland har jag haft 3 st lådor. Känns som om inget hjälper :( Vill gärna veta hur han tänker den lille. Vad som är fel.  Han vill ju gå till lådan men ångrar sig. 

Snälla har ni något tips???  Den andra katten har inga problem att baja där.

tack på förhand!

Annons:
MonicaLagerquist
2015-01-27 21:43
#1

En del katter som har haft problem med magen förknippar lådan med att det gör int.

Det kan hjälpa att skaffa en ny låda i en helt annan form och färg.

Vad har du i lådan?

http://www.kattstatus.se/sida19.html

Stolt ägare till fem La permer

khaleesi
2015-01-27 21:46
#2

Vad använder du för rengöringsmedel när du städar upp när han har gått utanför lådan? Kan ju vara så att han fortfarande tycker att det luktar toalett där och att han därför fortsätter att bajsa utanför.

jenniferhej
2015-01-27 21:58
#3

Jag har funderat på det, om att han förknippar med ont. Jag ska köpa en ny låda i morgon, en annan färg å form! Tack!

Jag använder grönsåpa eller ättika utanför lådan.

[inanna56]
2015-01-28 02:01
#4

Jag läste någonstans att när man rengör toalådan så ska man inte använda något rengöringsmedel utan att det är bra att det finns doft kvar så att katten känner igen och förstår att där ska de kissa och bajsa.

Det kanske är helt fel men det kan säkert någon här veta mer om. Jag skrev det med tanke på att du rengör lådorna med urin-off, om det kan vara problemet. Lite långsökt kanske  men man vet aldrig… Jag rengör kattlådan enbart med vatten när jag byter sand.

IceJossan
2015-01-28 08:52
#5

Testa en låda med huv om de du har nu är vanliga öppna lådor. Annars tvärt om.

jenniferhej
2015-01-28 09:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag började rengöra lådan med urin off efter att jag blev rekommenderad det av en i zoo affären.  Då hade jag problem innan men ska testa att rengöra med bara vatten nästa gång.

Huv har jag haft men tog bort den i samband med att han blev kass i magen… ifall att han ogillade den. Ska testa att ha ena lådan med huv igen.

Han kan inte störa sig på att den andra katten skiter och kissar där? Vet inte hur jag ska göra för att de ska använda var sin låda isf :/

Kom gärna med fler tips! Tack snälla :)

Annons:
[Thiah]
2015-01-29 08:01
#7

har du klorin hemma kan du tvätta med det. Då blir lådan ren och luktar inte äckligt för oss människor  men signalerar ändå kiss ställe åt katten.

jenniferhej
2015-01-29 09:51
#8

Jag tvättade lådan med det innan,  en i zoo affären sa att det inte va bra… minns inte varför nu :/

[Thiah]
2015-01-29 10:43
#9

Klor är nog det bästa, har tvättat med det i 8 år utan problem. Piss off medel ska användas där katten inte ska kissa och passar därför inte i lådan :)

annzoo
2015-01-29 13:22
#10

Testat fler lådor? Hur ofta rengör du lådorna? Är kan okastrerad? Hur gammal är kattkompisen och vilket kön?

Har själv haft katter som blivit kräsna med lådans doft som fertila och då var de rengöring flera ggr om dan . Så de behöver inte vara lådan som förknippas med smärta pga. magbesväret katten tidigare haft.

sagan
2015-01-29 19:22
#11

Vad har du för strö i lådan? Sand, parfymerad eller oparfymerad i så fall,  kristaller, toalätt, majs, valnöt, PeeWee eller annat?

jenniferhej
2015-02-01 11:53
#12

Hej igen! Tack för alla tips! Min katt är nu nöjd och går på lådan igen!

Eftersom han gräver ut asmycket sand varje gång han går på lådan, blev jag irriterad och la i mindre sand. Hade everclear i lådan då.  Hade inte en tanke på att det kunde ha med det att göra. 

Han ville helt enkelt ha mer sand i lådan. Jag bytte till en sand jag hade i början (lite billigare variant än everclear) och öste på och nu har det gått fyra dagar och inte någonting på golvet! 

Får helt enkelt leva med att dammsuga flera gånger dag ist!

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-02-01 13:28
#13

Härligt att höra att misse går bra på lådan igen 🙂

Vet inte vilken låda du har, men jag har en "kina-grävare" med så köpte en back istället.  Hon lyckas skotta ut sand ändå men helt klart i mindre mängd än innan. Kanske kan vara något att prova?

Annons:
Upp till toppen
Annons: