Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 911 ggr
Mill4
1/26/15, 11:19 PM

öronskabb helvetikus

Är otroligt less på veterinärer just nu… 3dje gången vi kommer tillbaka pga öronskabb. Känns som dem bara skriver ut stronghold och sen puttar ut oss… så läser jag överallt att man ska behandla igen efter 3-4 veckor och tvätta öron. Har fått 0 info från vet om detta! Så frågar er tvättar ni öronen och med vad isåfall? Annat förutom att ge stronghold och tvätta öron som hjälper?

Annons:
[Isadolls]
1/26/15, 11:40 PM
#1

Finns öronrengöring på apotek:)

[Daisy-Moa-Elsa]
1/27/15, 12:11 PM
#2

Var många år sen min ena katt hade öronskabb, men då fick även jag infon av veterininären att rengöra öronen. Inte peta nere i dem på någe vis utan använda öronrengörings som #1 nämner, droppa några droppar i örat och som gnussa lite med örat. Har du tur skakar kisse på huvudet och du får torka väggar men ut kommer lite av skräpet då och kommer kännas skönare för misse.

Dåligt av din veterinar att inget säga om detta

Em_
1/27/15, 5:16 PM
#3

Beroende på medel kanske det svider när öronen är såriga?


annzoo
1/27/15, 9:11 PM
#4

visst droppar du endast stronghold i nacken? du bör låta veterinären kolla i öra om trumhinnan är hel innan man rengör med öronmedel

Har du andra djur som kan återsmitta katten?

pernillaoscarsson
1/27/15, 9:21 PM
#5

Tvätta öronen dagligen, köp epi-otic på apoteket. Häll i medlet i öronen och gnugga in det, låt katten sedan rista ut det. Har man tur släpper skabbet och följer med ut. Detta kan du få göra i några veckor. Jag själv fick hålla på i ca 3 veckor innan jag var nöjd.

Du måste inte ge en till behandlig efter 3-4 veckor, detta görs bara ifall katten inte blir av med skabbet.

Saffran0Spice
1/27/15, 9:26 PM
#6

När min katta hade långt gången öronskabb så passade de på att spola rent öronen under kastreringen - aldrig varit ett problem efter det.
Så tror att om din katt har öronskabb och det sitter väldigt långt in så lyckas ni aldrig få bort 100% och då återkommer det..

En tanke jag hade, men kan ju inte säga med säkerhet att det är så för er =)

Annons:
Cragan
1/27/15, 9:42 PM
#7

usha öronskabb kan va ett helvete att bli av med, en katt hade det fick alla möjliga o omöjliga örondroppar o grejer men inget hjälpte förens kissen blev satt på en antibiotika kur i kombo med öronrens och nå anti skabb medel (skumt färgad seg vätska) under 2-3 v tid.

va en hel del år sedan därför jag inte minns mer än att färgen va skum

Upp till toppen
Annons: