Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 772 ggr
[KB46ghx]
2015-01-26 01:52

Utekatt till innekatt?

Det är så att jag och min sambo skall skiljas och jag skall flytta till en lägenhet nu om ett tag. Enda problemet är att jag har en utekatt och jag är så rädd för att hon skall vantrivas hos mig i en lägenhet! Har haft henne sen hon var liten och nu är hon 9 år, tänker absolut inte lämna bort henne! Vad kan jag tänka på om jag skall göra henne till innekatt? Är det omöjligt?

Annons:
Cahira
2015-01-26 02:25
#1

Jag har sett både och. Vissa som tycker det är skönt att chilla inne och andra som behöver väldigt mycket aktivering för att må bra. Men det går, med tid och devotion. Speciellt om katten har en kompis så är det lite lättare.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

taylor__lambert
2015-01-26 03:49
#2

Det går, om du kan så kan du ju ha katten på balkongen (om det inte är en sån där dum fransk balkong) med nät runt så får den ju vara "ute" sen så är det en individ fråga vad den katten kommer behöva men det märker du ju, men hur som, det går! Aktivering och träning så kan du även gå ut i koppel med katten om så skulle behövas :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

sagan
2015-01-26 13:59
#3

Man kan alltid prova. I de flesta fall fungerar det utmärkt att göra om en utekatt till innekatt. Du behöver dock tillgodo se kattens behov på ett annat sätt som innekatt. Mer klättermöjligheter, utkiksposter se till att katten blir aktivierad, både av dig och leksaker. Sen kan en till katt göra stor skillnad.

Skulle inte börja gå ut med en van utekatt i sele då det finns stor risk att hon då kommer att vilja ut hela tiden. Men om du skulle välja att göra ett försök så är mitt råd att alltid ta ut henne i transportbur så hon inte förknippar ytterdörren med utgången.

[Emma--]
2015-01-26 19:47
#4

Testa. Förbered hur du ska anpassa lägenheten med klättermöjligheter osv. 
Det är ju lättare i samband med en flytt då det blir ett helt nytt revir. 

Min kompis tog hand om en katt som var utekatt och den katten anpassade sig direkt till att bo inne.

Upp till toppen
Annons: