Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1700 ggr
VampireGirlElvira
1/25/15, 6:50 PM

Slyngel åldern? Eller något annat?

Nu är det så som jag har befarat länge med min hankatt Ted. Han är i slyngel åldern. Innan ni skriver något annat, så kan jag skriva så här att han är kastrerad, vaccinerad, trött varje gång jag har lekt för fullt med honom, han har leksaker överallt i lägenheten, ett stort kattklösträd att leka i mm. Och att han är två år gammal. Han gör så att han "leker" med våra gerbiler som är inne i deras stora akvarium/terrarium. Han följer dom med blicken, och jag ser att hans pupiller utvidgas så att han kommer i "rovdjurs stadiet" eller vad det nu kallas. Han gör utfall mot deras bur när vi är i vardagsrummet. Jag och min man har hyssjat åt honom, och sprayat "anti-scratch" spray eller vad den nu heter, och så har vi på Feliway Spray i eluttaget när vi far iväg. Jag vill inte göra något dumt mot honom, men samtidigt så vill jag göra någonting så att han förstår att låta gerbilerna vara ifred. Gerbilerna bryr sig inte om att han gör utfall mot dom, för att dom vet att han inte kommer i närheten mot dom på ett sätt. Och en sak till som han gör när vi far iväg är att han tar sönder all kartong som vi har i vardagsrummet. Även när vi har Feliway sprayen igång. Är det slyngel åldern eller är det något psykiskt?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
mam
1/25/15, 7:29 PM
#1

Hej!

Undrar vad slyngelåldern är för något?

Mami

[Emma--]
1/25/15, 7:33 PM
#2

Det med gerbilerna finns det nog inte så mycket att göra åt förutom att ställa buren på ett ställe där katten inte kommer åt. Katter har sin jaktinstinkt. Gerbilerna är ju säkra från kattklor i ett akvarium i alla fall.

Låter som en aktiv katt.

VampireGirlElvira
1/26/15, 1:21 AM
#3

Det jag menar med "slyngel ålder" är trotsåldern, visste inte vad det hette förarens nu. Så hur länge kommer det att vara så med honom?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

IceJossan
1/26/15, 8:33 AM
#4

Det där låter helt normalt - han jagar ju. 3 av mina 5 katter "jagar" mössen jag har. Tidigare hade jag även en hamster som de "jagade" genom gallret. Fantastiskt spännande och varken möss eller hamster verkar bry sig nämnvärt då de är uppe och flänger helt som vanligt.

VampireGirlElvira
1/26/15, 9:11 AM
#5

Okej. Men vad kan man göra för att "förhindra" att det blir värre? Eller kommer det alltid att vara så?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

annzoo
1/26/15, 9:37 AM
#6

Kanske en kattkompis kan få han på andra tankar?

Annons:
[Thiah]
1/26/15, 9:54 AM
#7

Kan berätta att gerbiler inte alls behöver vara säkra i ett akvarium eller terrarium. Vår katt fick upp det efter ett par månader och jag kom hem till mätta katter men tom bur. Annars tror jag bara han låter som en aktiv tonåring. Mina lugnade sig efter 4 års åldern.

IceJossan
1/26/15, 12:31 PM
#8

Jag har 5 katter och vissa av dem busar med varandra men det är ändå skitkul att titta på mössen som springer. Det ska nog extremt mycket till för att få katterna att INTE tycka att möss/hamstrar/gerbiler m.m. är roliga, för det är ju det mest naturliga i världen för dem att vara intresserade av dem.

VampireGirlElvira
1/26/15, 12:51 PM
#9

#6. Jag har tänkt på att kanske skaffa oss en till katt så kan Ted få en kompis, men det är lååååångt fram i tiden. Kanske… :D Plus att jag och min man har bara råd med försäkringen på honom och på våra gerbiler, så vi har ju inte råd med en till försäkring. #7. Jag hoppas verkligen på att Ted också kommer att lugna ner sig när han fyller fyra. Och Ted har hoppat upp på gerbilburen också, men det var innan vi kastrerade honom. :) Och efter det så har han bara "velat" att hoppa upp dit men inte orkat. #8. Ja, man kan ju såklart hoppas på att katter kan bli så tama så att dom blir vana med smådjuren. Typ en dröm som är lite omöjlig för min del just nu. Han var väldigt ovan med smådjur när vi köpte honom, men han har faktiskt "blivit lugnare" mot gerbilerna på ett sätt, men på ett annat så är han fixerad vid dom fortfarande. När vi tar ut gerbilerna på soffan eller på sängen så går han tillbaka till klätterträdet jätte blygt, och tittar på dom därifrån, men sen så när dom är inne i buren igen, så blir han jättefixerad igen. Det verkar som att alltid när vi tar ut dom så att dom får motionera, så blir han rädd eller skygg, och sen så blir han modigare när dom är i buren. XP Myyyysko. XD

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Upp till toppen
Annons: