Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3093 ggr
IceJossan
1/22/15, 11:41 AM

Det här med kattskit..

Jag funderar på det här med kattskit och lukt.

Jag läser gång på gång att kattens bajs stinker så fruktansvärt pga icke artanpassad mat såsom kattmat med diverse onödigheter i. Att stanken försvinner/blir mycket mildare om man byter till bättre mat, t.ex. bättre torrfoder, blötmat eller BARF.

Jag själv har 5 katter - 1 torrfoderätare, 1 blötmatsägare och 3 som äter både och. Jag ger Applaws torrfoder med kyckling och fisk samt Whiskas blötmat med fisksmak.

Torrfoderätarens bajs luktar… bajs? Inte vidrigt, utan bara vanligt. "Allätarnas" bajs stinker olika mycket - ena luktar "normalt", andra värre och den tredje värst, och det är rätt illa. Blötmatsätaren däremot, hennes bajs har en vedervärdig avgrundsstank! Nästan sur lukt ibland!

Jag läste nyss att en skrev att det är spannmålet i kattmaten som gör att bajset stinker så vidrigt - men hur kan det vara så? Det är väl ändå kött som stinker värre när det är bearbetat och kommer ut? Luktar man på växtätares bajs så luktar det typ gammal skog. Men deras matsmältningssystem är väl annorlunda så det kan man väl inte jämföra fullt ut med heller.

Hur är det egentligen?

Annons:
[HundochKatt]
1/22/15, 12:23 PM
#1

Nu vet jag inte riktigt om det här hör riktigt till ämnet men jag som köper slaktrester till djuren tycker att just grönt gräs i matstrupen luktar vedervärdigt.  Jag är inte kräsen men just när det får det nästan att vända sig i magen på mig. Alltså det luktar inte gräs utan något helt annat. Så det kanske ligger något i det hela att just vegetabilierna luktar mest när det kommer ut i andra ändan?

[cicoccabim]
1/22/15, 12:51 PM
#2

En av de stora skillnaderna (min katt har fått torrfoder- får idag BARF)  är att när katten får rått kött så tas nästan allt upp med matsmältningen. Det blir väldigt lite kvar som kan lukta. Blötmat är tillagat kött, och katterna har svårare att ta upp tillagat kött än rått kött- därför blir det mer kvar som kommer ut i kattlådan som kan lukta illa. 

När jag gav burkmat som innehöll lite grönsaker så luktade det värre än när hon fick mjukmat utan grönsaker. Idag luktar det nästan ingenting från kattlådan, men det märks direkt när hon har petat i sig något som hon egentligen inte skulle ätit. Då luktar det illa!

Wellcraft
1/22/15, 4:40 PM
#3

Växtätare är antingen förmagsjäsare eller grovtarmsjäsare(om vi räknar bort omnivorerna). Dessa går inte att jämföra med en karnivors magsystem.
Växtätarnas magsystem bearbetar maten på ett helt annat vis.

Allt torrfoder ska bindas ihop med någonting. Även ett bra foder kan innehålla en massa "osynligt" skräp, typ skumma e-ämnen och liknande.
Det blir fortfarande inte helt naturligt, och whiskas är ju inte det mest optimala.
Det blir fortfarande restprodukter som inte magen klarar av och som kroppen inte kan ta till sig, vilket bidrar till lukt och ibland helt fel konsistens på skiten.

I naturen äter var art artanpassad föda, det är viktigt att naturen kan ta upp avföringen fort och enkelt - annars skulle det snart lika skit överallt.
Ett djur som äter artanpassad och naturlig föda ska inte skita stinkande, avföringen ska vara hård(inte alltför hård), fast & luktfri. 

När kroppen får chans att ta upp exakt all näring ur maten så finns det inga stinkande restprodukter.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Silvestris
1/22/15, 9:34 PM
#4

Visst, spannmål kan väl göra att det luktar men det som huvudsakligen orsakar dålig lukt från avföring är proteiner som inte spjälkas och absorberas korrekt. Antingen för att proteinet är av dålig kvalité eller för att tarmen inte hinner med.

Jag BARFar mina katter och har gett blötmat någon gång ibland och deras avföring går från luktfri (BARF-bajs) till vedervärdigt osande (blötmats-bajs). 

Sedan kan lukten vara en omställningssak också. När man byter foder behöver tarmfloran byggas om lite och det tar tid. Då fungerar inte matspjälkningen optimalt och då kan det lukta ordentligt.

[Silverräv69]
1/22/15, 10:00 PM
#5

Trots flera hundra, tusen generationer av avlande har människan inte lyckats avla bort det faktum att katter inte kan bearbeta spannmål och den sortens näringsämne. I naturen är de kött-, asätare som ibland får i sig enstaka ägg. Spannmål Jäser i matsmältningssystemet och inget av ämnena tas upp i tunntarmen i katten, så den bara äter det, fyller magen, smälts ner av magsyran och vandrar genom tarmarna utan att tas upp och bara blir dåligt. Vår katt är strikt torrfoderätare, vi köper ett bättre märke av foder, men den innehåller ändå ett stort mått tomma "näringsämnen". Hans korvar är stora, torra och luktar ibland värre än våra. Värsta är att Herren här hemma oftast låter bli att krafsa sand över sina korvar, så det luktar i hela huset.

IceJossan
1/23/15, 9:33 AM
#6

Bra svar hörrni! :)

Jag drömmer mig bort till den dagen då all skit som kläms ut hemma hos mig är luktfri, haha x) Det kommer nog tyvärr aldrig hända pga min ena lilla idiot och att jag alltid kommer ha jourkatter som kommer och går och obefintliga rutiner som gör att jag inte kan utfodra på specifika tider :( Men drömma får man ju, hehe.

En sak till.. Jag har haft mina katter på "bra" torrfoder så länge de bott hos mig (i 2 år) och blötmaten har jag fått testa mig fram tills jag hittat den ena katten är MINST lös i magen på (hon som enbart äter blötmat). Jag har envisats länge med varje sort och har verkligen försökt få det att funka på Mjau eller Bozita men det går inte alls. Whiskas som ändå innehåller en del skräp är det enda hon funkar hyfsat på och nu vågar jag inte byta igen. Men jag upplever det inte som värre lukt nu än då hon åt Mjau eller Bozita. Inte alls. Trots att de är spannmålsfria men inte Whiskas. Är inte det lite skumt då?

Annons:
Wony
1/23/15, 11:05 AM
#7

Här hemma äter våra katter samma sak - torrfoder av bättre sort, samt varierande sorts blötmat. Två av katternas bajs luktar inte direkt gott, men man står ut. Tredje kattens bajs luktar så hemskt att man får omedelbara kväljningar och får fly till ett annat rum…

Så det kan nog variera från katt till katt.

Linika
1/23/15, 11:13 AM
#8

Min erfarenhet är från väst till bäst ur luktsynpunkt: mjukmat högproteintorrfoder Annat torrfoder typ rc barf. Jag försöker hålla mig till barf nu mer, då det är tämligen luktlöst :) ligger nog något i restprodukttänket tror jag :)

Silvestris
1/23/15, 3:04 PM
#9

#5

Katten kan ta upp näring från spannmål förvånansvärt bra förutsatt att spannmålen har bearbetats och vad jag vet tillsätter inget foderföretag rått spannmål i sina foder. Däremot är det ju så att om stärkelsehalten blir för hög kommer den jäsas av bakterier i tarmen och det kan orsaka både diarré och dålig lukt. Fibrer jäses alltid av bakterier i tarmen och kan antagligen orsaka dålig lukt om maten innehåller för mycket fibrer, men normalfoder brukar inte innehålla så himla mycket fibrer. Det är mer light-foder och gammalmodiga diabetesfoder som är fiberrika.

Men i "normalfallet" är det proteinet som inte tas upp i tunntarmen som orsakar dålig lukt.

IceJossan
1/26/15, 8:15 AM
#10

#9 Då funderar jag på hur fodertillskottet Stomax kan fungera så bra, det som till större delen innehåller potatisfibrer?

Samma med Specific FRD som brukar funka (som tillfälligt foder mot diarré alltså, inte som bantningsfoder).

Det är ju rättså ologiskt då hur dessa kan funka mot diarré när ingredienserna borde orsaka diarré och dålig lukt?

Silvestris
1/26/15, 8:35 AM
#11

#10

Enkelt, när en katt har diarré har den mycket vätska i tarmen.  Tillsätt cellulosa som suger åt sig vätskan så stoppar du diarrén.

Stomax innehåller väldigt specifika typer av fibrer (t.ex. inulin)  nämligen den typ som bakterierna i tarmarna äter och därför kan Stomax vara till hjälp för att öka halten bra bakterier i tarmen.

IceJossan
1/26/15, 8:37 AM
#12

Aha :)

Upp till toppen
Annons: