Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3450 ggr
[EvelinaL]
2014-12-22 20:35

Det där med utekatter

Jag blir så ledsen. Nästan överallt sitter det lappar i mitt område om katter som har kommit bort osv. och jag kan inte låta bli att bli så jävla arg på ägarna. Varför har man sina katter ute när man bor i stan med så mycket vägar runt sig. Tycker det är helt okej om man bor ute på landet eller ett ställe med nästintill inga stora vägar. Minns kompisar jag hade när jag var lite vars katter sprang bort och sedan hittades död. Vad förväntar man sig igentligen ska hända?! Katten kan bli påkörd, andra katter kan ge sig på den, den kan bli rädd för något och aldrig komma tillbaka samt att det finns idioter till människor som tycker det är kul att skada djur. Tycker inte det är schysst mot katten någon stans. Det är helt okej om man har sin katt ute jag tycker bara personligen inte det är snällt mot katten men jag blir så arg när en ägare sen sitter och gråter över att deras katt kommit bort eller dött.  Vad tycker ni om att ha katter ute?

Annons:
[Emma--]
2014-12-22 20:47
#1

Jag är för kontrollerad utevistelse oavsett var man bor, men speciellt i tätbebyggt område. 
Vill man ha utekatt får man bosätta sig lämpligt till anser jag.

Hildgrim
2014-12-22 21:05
#2

I området jag bor finns det också mycket utekatter. Trots att det går en järnväg mitt genom samhället och att det finns flera 70-vägar precis i anslutning samt motorvägar inte allt för långt bort. Jag ser säkert 1-4 stycken katter per dag när jag kör eller går med hunden. Händer ganska regelbundet att dom korsar vägen där jag kommer och kör. Känns som det bara en är tidsfråga innan man råkar köra på någon. ;(

[HundochKatt]
2014-12-22 21:13
#3

Katter ska få vara ute om man bor på landet, men i stan, nej. Det finns för stora risker i stan helt enkelt. Jag själv har haft många, många katter, men bott tidigare på landet så de har fått gå ut och in som de velat. Har också haft 2 katter som blev påkörda (bodde för nära en väg då) men de sista katterna avled pga ålder, då vi bodde mitt ute i skogen. Nu när jag bor i stan och väntar ny katt så får den helt enkelt bli innekatt. Dock kommer jag antingen bygga in en bit av min tomt eller så får den komma ut i koppel. Men aldrig att jag skulle släppa lös den pga trafiken, att det finns elaka människor och så kan han också stjälas… 

Tycker heller inte att det är något vidare med alla lösspringande katter som går i sandlådan och gör sina behov - där barnen leker….

Dalek
2014-12-22 21:14
#4

Mina katter får välja själva, vill de ut så blir dom utsläppta (dock inte på natten). Vi bor i ett samhälle med en 60-väg men katterna fullkomligt älskar att vara ute, dom skriker och blir rastlösa om dom inte får gå ut..

indra-bus
2014-12-22 21:29
#5

Ja bor man i stan så kan man ju gå ut med katten. De är inte svårare att gå ut med katten än hunden. Ja skulle aldrig släppa ut katten själv. De står ju var o var o varannan dag om katter som blivit offer för kattplågare. Sen blir jag trött på att kattägare skyller på bilisten om deras katt blivit påkörd. "För de kör ju som dårar" Men de spelar ingen roll hur sakta man kör man hinner inte bromsa. O man får inte väja för en katt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[VampireGirlElvira]1
2014-12-22 23:15
#6

Jag tycker att det är väldigt onödigt att ha en utekatt när man bor i stan. Man kan såklart gå ut med katten i kattkoppel. Jag har också tyvärr sett många överkörda katter här vars jag bor. Och jag tycker verkligen synd om dom stackars katterna som har mist sina liv genom att bli påkörda eller dödade av rävar. Men tyvärr så är ju vissa sånna att dom inte tänker på trafiken, och dom människor som kör som galningar genom stan.

Annons:
Jessicahagstrom94
2014-12-23 22:04
#7

Mår katten dåligt av att vara inne jämt och man inte har tid eller ork att gå ut med den varje dag så visst, men då ska man bo på ett bra ställe också.

Behöver inte katten komma ut så förstår jag inte grejen med att ha katten ute ändå.

Majoriteten av min familjs katter får vara ute i sele och till sommaren kommer vi fixa nätdörrar och grejer så dom kan vara på en del av gården hos mamma / altanen hos pappa själva.

indra-bus
2014-12-23 22:54
#8

Fast har man inte tid o ork att gå ut med katten skall man nog inte ha katt djur tar tid.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[[pimey]]
2014-12-24 00:49
#9

Om folk kunde lägga mer energi på att aktivera sina katter, bygga en rastgård eller gå ut med dem ett par ggr om dagen i koppel skulle ni inte ha rastlösa och jamande katter. Men vissa finner att öppna dörren åt katten är mindre energikrävande och lättsammare och trots det vet dessutom folk om farorna om de bor vid trafikerade vägar och ändå väljer att släppa ut dem vind för våg? Många kattägare har dessutom hund varför inte bara släppa ut dem också? Kan folk ta sig tiden att koppla hunden och rasta den kan man gå ut med katten med. Sedan efter ett tag kommer det upp sorgliga inlägg om påkörda och avlidna katter och hatet mot bilisterna eller rovdjuren fast det är ingen annan än ägarens fel. Nu pratar jag om folk som bor vid trafikerade vägar eller villaområden och inte ni långt ute på landet

[[pimey]]
2014-12-24 00:50
#10

Genomsnittsåldern på en utekatt är 2 år! Värnar man inte mer om sina katter och vill ha dem i livet längre än så?

[Emmisen92]
2014-12-24 00:59
#11

Trots att vi bor på landet så får våran katt inte gå ute på fri tass. Jag vill inte riskera att det skulle kunna hända henne något. Förstår inte folk som släpper ut sina katter vind för våg. Vi har en altan där vår katt får vara så hon får frisk luft och hon nöjer sig med det. Har aldrig visat några tecken på att hon skulle vilja gå ut i trädgården, och då släppte ändå "uppfödaren" ut dom innan vi fick hem henne. Har blivit kallad djurplågare och annat för att våran katt inte får gå ute och har även fått höra att skulle hon nu bli påkörd så är det ju bara att köpa en ny. Usch för vissa människor alltså!

Jessicahagstrom94
2014-12-24 21:25
#12

Ibland jobbar man faktiskt hela dagarna och när man kommer hem ska det duschas, lagas mat osv osv.. alla dagar hinner man inte ta ut katten.. jag (exempelvis) är inte en dålig djurägare för att jag inte orkar varenda dag, lät ungefär som det.

Nu är det dessutom mörkt som sjutton när man kommer hem redan och iskallt, själv är jag mörkrädd..

indra-bus
2014-12-24 22:12
#13

Dålig  djurägare sa jag inte men hinner de gör man. Vi som har hund får gå ut 4 grr dag o vara ute flera timmar även om de regnar eller är 20 grader kallt. Just nu jobbar jag inte men har gjort. Har man barn så skall man ju först lämna sen hämta handla, laga mat till en hel familj, skjutas till aktiviteter o dit bada dem o lägga dem. En kompis jobbar heltid han har 5 hundar som han tävlar med på elitnivå.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
[[pimey]]
2014-12-24 22:23
#14

då kanske man inte är lämpad till att ha katt om tid inte finns och att man väljer att släppa ut dem vid trafikerade vägar. Finns fina katter i mjukisdjurs form

[[pimey]]
2014-12-24 22:24
#15

Jag har också ett jobb, hus, barn, aktiviteter och aktiverar 5 innekatter där emellan utan problem

Jessicahagstrom94
2014-12-24 22:39
#16

Tur att jag har katter som trivs inne då och bra uteplatser, eftersom jag inte finner ork att gå ut och gå med dom exakt varje dag. Ibland är man ju inte hemma förrän på kvällningen någon gång.

ElisabethB
2014-12-25 09:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Vi har ute-i-mörker-selar här hemma. Reflexkanter på katternas selar och varseljacka på matte.. På bilden visar Artur upp sin sele och omsydda tröja (han fryser mycket lätt och har därför tröja på sig ute när det är kallt)

Enda gången någon varit negativt inställd till min djurhållning var en som tyckte att man stänger ut katten om den inte vill gå ut. Hon verkade tycka att det var ett problem att mina veternärkostnader är betydligt lägre än hennes…

Promenera katten räcker med 20 min morgon+kväll om man inte hinner mer..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[trazy]
2014-12-25 09:06
#18

Jag tycker med katter skall får vara ute de mår bra av det och naturligt.kan man inte släppa ut katten skaffa ej katt då

Denna kommentar har tagits bort.
[[pimey]]
2014-12-25 09:27
#20

Trazy då kan vi lika gärna släppa it hundar, höstar osv då det också är naturligt. Så du skulle släppa it dina katter vid en hårt trafikerad väg för "det är så naturligt" och riskera livet på dem?

Annons:
Fingerprints
2014-12-25 11:38
#21

Skulle aldrig släppa ut min katt på fri tass. Ibland får hon gå ut utan sele om jag ska ha hundra procent fokus på henne då vi har ett staket runt trädgården och för att  hon har såpass stor respekt för utelivet att hon håller sig nära mig allt som oftast.

Tog mig dock jäkligt lång tid att få henne att inte vara livrädd ute. Var nära på att skita i det helt och bara låta henne vara inne då hon helt enkelt inte trivdes. Idag är hon väldigt försiktig ute men det syns att hon tycker det är spännande och jag tror garanterat att det ger någon slags stimulering.

Regnbåge

[HundochKatt]
2014-12-25 11:55
#22

#18 Så du tycker att det är ok med lösspringande katter i stan som blir överkörda, plågade av idioter och gör sina behov i sandlådor där små barn leker??? Visst, det ultimata är ju om katten får själv välja, men i stan, nej, de ska inte få springa fritt dels för deras egen skull och för barnens skull! Jag är ganska less faktiskt på att det finns skyltar med "rasta inte hunden här"… när det finns lösspringande katter som gör sina behov i sandlådor och rabatter. Ärligt talat jag bryr mig inte längre om skyltarna, för råkar nu någon av mina hundar välja att bajsa på "innergården" så plockar jag ändå upp det medan kattägarna struntar i att katterna gör sin behov var som helst!

fredricakarlsson
2014-12-25 12:01
#23

Alla katter trivs inte att vara inne! Min älskade katt var jag tvungen att låta gå ut. Jag har haft henne sen hon var liten och hon är min ögonsten! Men hon smet hela tiden ut. Hon var dock rädd när hon var ute och gömde sig, men hon ville ut. Hon protesterade eftersom hon inte fick gå ut. Hon kissade ner överallt! Jag la ner så mycket pengar på alla möjliga saker för att hon inte skulle kissa inomhus, men inget funkade. Och sen fick hon börja gå ut.. Och hon blev genast mycket gladare. Vi bor på landet men ut till em stor väg. Men den gick hon aldrig nära eftersom hon var rädd för ljudet av bilarna. Men i augusti så försvann hon.. Och har varit borta ända sen dess. Och jag anser själv att det var det bästa jag kunde göra för henne.. Jag skulle inte kunna omplacera henne eftersom hon hatar alla andra förutom mig. Och vi kunde inte leva med att hon kissade överallt och hon mådde dåligt sen jag mådde dåligt och bråkade med min familj för att de inte ville ha kvar henne. Även om jag ångrar mig varje dag så vet jag att hon mådde bättre av att få gå ut. Men jag kommer aldrig igen låta någon av mina katter gå ut! Men jag har förståelse för de som gör det.

[EvelinaL]
2014-12-25 12:09
#24

Mina katter få gå ut i stan med koppel dock vill dom inte det pga ljuden. På vårat landställe har vi en stor kattgård som är kopplat till ett mindre hus som dom kan gå in i samt att vi går med dom i koppel. Vi har försökt att släppa dom på landet men dom tappar bort sig och sitter och skriker tills någon kommer och hämtar dom. Så även om man inte har tid att gå ut med sin katt i koppel så kan man ju fixa utegårdar, uteplatser förutsatt att man inte bor i lägenhet.

taylor__lambert
2014-12-25 12:19
#25

Där jag bor, en ort utanför Stockholm, mycket tät bostadsområde, mycket vanliga vägar plus två motorvägar, Örbyleden och Nynärvägen som är hårt trafikerade tror nynäsvägens hasighet ligger på 110 km/h och örbyleden är nog 70hm/h. Katterna går över de gatorna varje dag. Det finns nog tre eller fyra utekatter som ger sig på hundar utan anledning (måste väl vara något fel på dom då). Lappar hit och dit om katter som försvunnit, eller katter som varit och hälsat på och sedan försvunnit. De lösa katterna går i sandlådorna, i rabatter, dödar fåglar och råttor och då är det oftast hundägarna som får ta den skiten.

Det är naturligt för katter att gå lösa, ja men så är det för hundar, hästar, råttor, gerbiler, kaniner och så himla många andra djur med, men man släpper dom inte för att det finns idioter som lägger ut burkmat med glas, häftstift och råttgift i! Sen att djuret kan dö om den skulle springa ut i gatan, nej skulle aldrig ha ute katt om jag bodde i stan, koppel eller inhägnad balkong är nog bättre.

Vi har en eller två ägare som går med katten i koppel och sele, två ägare som låter katten gå lös men ägaren är med katten hela tiden.

Sen har vi faktiskt några få kattägare här som har satt galler på sina balkonger så katten får vara ute men inte lämna hemmet, det tycker jag var en super smart ide som fler borde följa efter!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

indra-bus
2014-12-25 12:37
#26

#22  Ja precis.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[VampireGirlElvira]1
2014-12-25 13:40
#27

Bra skrivet #22. :D

Annons:
[trazy]
2014-12-25 14:40
#28

Det har jag aldrig sagt.vart ser du det i mitt inläg?däremot så får man fundera på hur bor jag.jag får bosätta mig så katten kan gå ute qng hästar de gå ute i hage

Denna kommentar har tagits bort.
[HundochKatt]
2014-12-25 17:09
#30

#28 Du skrev: "Jag tycker med katter skall får vara ute de mår bra av det och naturligt.kan man inte släppa ut katten skaffa ej katt då". Det tolkar jag och säkert många fler som precis som du skriver: Kan man inte släppa ut katten så ska man inte skaffa katt.

exitingsvillemo
2014-12-25 20:18
#31

Våra katter går ute. Vi bor ca 4km från en större väg (70-väg) hade jag bott i stan så hade jag inte haft katt då jag anser att katter ska få gå ut och jaga.

Våra hundar har inget jaktbehov så känner inte alls att jag behöver släppa dom, på samma vis som katterna. Hade jag haft en jakthund så hade jag jagat själv.

Alla djur har olika behov och jag anser att de flesta katter har ett starkt jaktbehov och alltså ska ges möjligheten att fritt få utöva jakt, precis som en jakthund.

[Emmisen92]
2014-12-25 20:21
#32

#31 Fast det finns ju enkla sätt att tillfredställa det behovet inomhus också genom att leka med katten och aktivera den!

[trazy]
2014-12-25 20:46
#33

ja men det tycker jag skaffa ej katt då. Hästar går ute i hagen kor likså

taylor__lambert
2014-12-25 21:04
#34

#31 jag har jakthund, en extrem sådan, jag jagar inte för det finns alternativa hjälpmedel för att djuret ska få utlopp för det, det samma gäller för katter. Man kan utforma jakt lekar så får katten utlopp för sina jakt behov, det är väldigt enkelt och kräver ingen tid.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
[Emmisen92]
2014-12-25 21:16
#35

#33 det går ju inte riktigt att jämföra hästar och kor med katter. Katter mår inte dåligt av att inte få gå ut. Innekatter kan få alla sina behov tillfredsställda inne i hemmet. Man behöver inte släppa ut en katt för att ha en välmående katt. Min katt får inte gå ute och hon mår inte dåligt på något sätt.

exitingsvillemo
2014-12-25 21:21
#36

#32 #34 och jag anser att vi människor inte alls kan stimulera jaktdjur på samma sätt som när dom får göra utlopp för jakten på egen hand!!!

Varför skaffa ett jaktdjur om man inte kan låta djuret jaga? Jag förstår inte det!

taylor__lambert
2014-12-25 21:39
#37

#36 man får ju inte tex låta en hund jaga på egen hand hur den vill, du som hundägare måste ha jaktlicens, hunden ska helst gått ett jaktprov men inte nödvändigt, dessutom måste det vara jaktsäsong för rätt sorts bytesdjur. Jag tycker inte att katters jaktinstinkter är på samma sätt, en hund jagar för att både dom, och vi människor ska få ut något av det, en katt jagar endast för egen vinning, plus det att dom inte jagar för att de är hungriga, de jagar för att de kan, därför ser jag ingen mening med att katter ska få jaga utomhus, de lämnar efter sig ett dött djur som ingen tar hand om, skulle ägarna ta hand om deras "bytesdjur" så skulle det vara skillnad, men eftersom man inte gör det så kan man aktivera katten hemma istället.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Hildgrim
2014-12-25 22:54
#38

Låter ju väldigt elakt och brutalt att låta sin katt plåga ihjäl smådjur bara för att den ska få utlopp för sitt jaktbehov. Det finn andra humana metoder för att tillfredställa detta. Ger en ormägare sin orm en levande mus blir det ett jävla liv. Och då dödar ju ändå en orm sitt byte, den leker inte med den. Likaså blir det liv om en hund råkar döda något djur. Men det är tydligen okej att katterna dödar miljontas djur?

taylor__lambert
2014-12-25 23:26
#39

precis som #38 säger.

Tycker att det är konstigt ändå, jag tänker på ormar, det är inte ok att ge levande djur till orm, men att en katt ska få jaga och plåga levande djur det är helt ok 🤔 ormar gör ju så i det vilda men som tam orm får den inte göra så (har för mig att det tom är lag på det att ormar inte får ha levande föda just pga att de plågas ihjäl, har jag fel?)

Jag tycker nog att lagar om katter borde skärpas lite då dom verkar ganska slappa.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[HundochKatt]
2014-12-26 00:08
#40

Men alltså, om det är vad som är naturligt som räknas så kanske vi ska släppa lös alla djur som folk har hemma. Släpp lös alla hundar, katter, marsvin, kaniner, ormar, parakiter, undulater, illrar… osv. Låt "naturen" ha sin gång och låt dem äta upp varandra och vi människor kan köra över dem med våra bilar. Ge idioterna chans att plåga dem också… Och förorena sandlådor så barnen får toxoplasmos i sig…. osv osv. För att inte tala om att vissa arter kan föröka sig som de vill… Jamen, ni hör väl hur sjukt det låter!?

[EvelinaL]
2014-12-26 00:11
#41

Sedan är det ju en skillnad på djur vi tar hem direkt från det vilda och har haft och avlat som sällskapsdjur i århundraden.

Annons:
exitingsvillemo
2014-12-26 02:16
#42

#40 jag har inte sagt att vi ska släppa lös alla djur hur som helst, men jag anser fortfarande att en katt har betydligt mer jaktinstinkter kvar än de flesta hundar.

Och min åsikt är fortfarande densamma, en hund som är avlad för jakt ska användas till jakt, likväl som en hund, avlad för vallning ska användas till vallning.

#39 är det din cocker du menar, som är jakthund? De enda cockrar idag, som fortfarande har jaktlust är ren avlade ur jakt-led. Är det en sådan du har och inte låter den jaga, så anser jag att du valt fel ras. Just spaniel och retriever är jaktraser som delas upp i sällskapshundar eller jaktavlade hundar, mycket stor skillnad mellan de två kategorierna!

Och nej, jag tror inte att människan kan stilla en katts jaktinstinkter, sen har man kanske lyckats avla bort det på en del raser, så använd de raserna då. Men många katter har ett allt för stort behov av jakt för att det ska räcka att gå promenad i koppel och jaga en tygråtta då och då.

[trazy]
2014-12-26 07:47
#43

Jag anser apropå att plåga djur vad gör mäninskan vid slakt av kor grisar?kolla på ett slakterie. jag tror inte en innekat blir en lycklig katt men min personliga uppfating..apropå hundar man går väl ut med de 3_4dagen en del utan koppel.höns ja gulla blir finnare om de får går ute.det kanske taskigt att kastera katter med?vad menar jag att skära bort bollarna på en han katt att ta bort livmoder på en hona..men jag gör det för katten mår bättre samma med utevistelse

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Daisy-Moa-Elsa]
2014-12-26 11:17
#48

Har rensat tråden från onödiga kommentarer och gränsfalls kommentarer…. så till alla generellt, tänk efter både en å två gånger innan ni skriver något.

Håll en god ton, bemöt andra som du själv vill bli bemött eller avstå från att skriva, så enkelt kan det vara.

Annons:
[trazy]
2014-12-26 11:28
#49

bra 48 bingo tack🤐🤪

[HundochKatt]
2014-12-26 12:31
#50

#42 Det går alldeles utmärkt att ha både jakthundar och katter som "sällskapsdjur". Bara men tillgodoser deras behov på annat sätt. Det är ingen skillnad på hund och katt därav.

Till Trazy: Du jämför katter med häst och kor…. Du vet väl att det finns framförallt kor som aldrig får se dagens ljus utan de får stå i sitt lilla bås hela livet. Likaså hästar står stallade i spiltor…. den största delen av sitt liv.

[trazy]
2014-12-26 13:26
#51

50 uppföde på landet ja jag bara sade det till den som jäförde

Belimas
2014-12-26 14:49
#52

Om man nu ska hårddra det hela så är det inte naturligt för en häst att vara instängd i en hage heller, de vandrar långa sträckor i det vilda något de inte kan göra instängda i en hage så de bör väl också få gå ute fritt om de ska få tillgodogöra sig sina "naturliga instinkter".

Samma med hundar, det naturliga för dom är också att löpa långa sträckor. Kanske ska släppa dom lösa också på fri tass så de får utlopp för sina naturliga instinkter, nackdelen är väl att kattbeståndet lär minska drastiskt men det gör väl inget huvudsaken är ju att de mår bra.

Att komma med kommentarer om att innekatter skulle må dåligt bara för att de bor inne i en trygg och kattanpassad miljö och får kontrollerad utevistelse är inte bara trångsynt, det är okunnigt med och en förlegad syn som hänger kvar sedan urminnes tider när man inte hade lika mycket kunskap om katter och dess behov som man har i modern tid. Om en innekatt mår dåligt så har man inte tillgodosett dens behov men det kan man inte skylla på boendeformen utan det är helt och hållet ägarens fel.

taylor__lambert
2014-12-26 14:51
#53

#42 han är en show cocker, inte ett alls en jakt cocker. Så individer som "fortfarande har jaktlust är ren avlade ur jakt-led" stämmer inte alls, man kan tom få en hund som inte bör ha jakt instinkter till att spåra och jaga intensivt. Sen att de är uppdelade i två kategorier hör inte ens dit, man kan få en individ med jaktegenskaper även om den är ämnad till show, att en individ ifrån jakt kategorin har mer jakt, ja det stämmer för det är vad man siktar på, men en som är avlad för show har dom bort avlade stämmer inte, de kan mycket väl ha jakten kvar det gäller bara att få fram den, motivera den, för den finns där och kommer alltid att finnas där.

Man kan ha katter inomhus och ändå kunna se till att få sina behov tillgodosätta, kan vara så enkelt som att köpa en rörande leksak typ den som är en iller som sitter fast på en boll som snurrar runt som katten kan få jaga och leka med och "döda", funkar alldeles utmärkt, eller skaffa en aktiveringsboll så får katten motion samtidigt som den får mental stimulans, bygg en kattgård om man nu måste ha den ute och inte vill ha den inne.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[trazy]
2014-12-26 15:10
#54

52 du skoja om det men faktum är att många släpper sin hund utan koppel

Belimas
2014-12-26 16:26
#55

#54
Ja men det innebär inte att de får löpa fritt för den skull bara för att de går utan koppel. Visst idioter finns men de är i minoritet och majoriteten skulle aldrig tänka tanken att släppa sin hund på fri tass på samma sätt som förespråkarna för utekatter gör.

Annons:
exitingsvillemo
2014-12-26 17:34
#56

#53 det är stor skillnad på en jaktcocker och en showcocker. Jaktcockern har betydligt mer jaktdriv än vad showvarianten har. Idag går det inte att jämföra de två sorterna. 

Sen om du vill trigga din hund till att jaga (det går givetvis med alla raser) det är ju upp till dig, men jakthunden har ett större behov och mycket starkare jaktinstinkt än vad showvarianten har.

Det är som att jämföra show/sällskapsgolden med en jaktgolden!

taylor__lambert
2014-12-26 18:31
#57

#56 det jag menar är jag har en hund som inte ska ha så mycket jakt i sig som han har ändå har han det, det är ingenting jag ville ha i honom, ingenting föräldrarna har heller, men det är en egenskap han har fått som jag naturligtvis ser till att han får utlopp för på annat sätt och detta förekommer mer än bara just min hund, det finns flera av show cocker som har mycket jakt kvar, sen tycker jag att det är fel att man delat in hundarna i två grupper fast det är samma ras, hunden ska ha kvar det den till en början var framavlad för då man kan stimulera hunden på andra sätt, men det handlar om lathet helt enkelt och antagligen därför man nu har två varianter av vissa raser.  Men jag tycker inte att katterna ska behöva gå åt de hållet, de kan få ha sina jaktinstinkter kvar men de ska inte få gå ut och jaga hur dom själva vill.

jag har även hand om andra hundar som har olika behov som måstes få utlopp för och man behöver då inte gå ut och jaga eller vad det nu än är som hundarna behöver göra, för det går att göra på annat sätt. jakt hund kan man spåra med, skjuta iväg "fågel", vilket innebär att man kan fixa aktivering som stimulerar katten på samma sätt, själv tycker jag att det handlar mer om att man inte orkar eller har lust att göra det, jag vet många kattägare som stimulerar sina katter själva för de inte vill ha sina katter ute och det funkar fin fint.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

exitingsvillemo
2014-12-29 13:11
#58

Hur lyckas man "skjuta iväg fågel" inne? Eller hur aktiverar du din hunds jaktinstinkter?

Ang att raser delas upp, där håller jag med, det är för vår bekvämlighets skull. Men ändå görs det både inom hund och katt. 
Mina katter är rena jägare och jag skulle aldrig kunna ge dom all jakt dom behöver, å egen hand.

En stor del av jakten är just att fälla ett byte, leka med det och sen äta upp det, blir inte samma sak att binda en kycklingfile i ett snöre…

indra-bus
2014-12-29 13:41
#59

Hundar är oxå¨rovdjur. Alla hundar har jaktinstinkt mer eller mindre. Men man kan lära dem vad de får jaga för de får inte jaga vilt. De är få hundar som inte springer efter en hare de triggar deras jaktinstinkt kastar man en boll jagar de den de leker jakt lekar med varan. Valpar springer efter allt som rör sig. Min hund skulle inte ha något i mot att springa lös överallt. Hon är tränad att inte springa fram till folk eller andra hundar eller katter men hon får ändå gå i koppel

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[[pimey]]
2014-12-29 19:07
#60

Ni vet väl att detta är ett kattforum och inte hundforum? Vänligen avsluta den diskussionen

Lunatic
2014-12-29 20:04
#61

Personligen skulle jag aldrig ha utekatter, endast kontrollerad utevistelse i sele och koppel. Varför? Jag älskar mina djur och skulle aldrig utsätta dem för onödig fara. Det finns tusentals levande bevis på att innekatter mår hur bra som helst så länge de får den aktivering de behöver. Att släppa ut ett djur, vind för våg är i mina ögon extremt oansvarigt oavsett vilket djur det gäller. Det är ens skyldighet som djurägare att ta hand om och skydda sina djur på bästa möjliga sätt. Att släppa ut en katt så att den riskerar att bli påkörd, dödad/skadad av djur/människor eller liknande är långt ifrån ansvarsfullt.

[VampireGirlElvira]1
2014-12-29 21:21
#62

Bra skrivet #61!

Annons:
exitingsvillemo
2014-12-29 23:55
#63

#59 ingen av mina hundar har ngnsin varit intresserad av att jaga andra djur, trots att vi har vilda djur i trädgården dagligen, så nej alla hundar har inte längre den starka instinkten att jaga och fälla djur.

#60 det är ingen som direkt enbart talar om hundar, däremot blir det jämförelser vilket det blir på, i stort sätt alla, djurforum

#61 och jag anser att ingen av mina katter skulle må bra av att enbart vara inne eller endast gå koppelpromenader.
Jag antar att du tycker det är djurplågeri att jaga med jakthund också, som ju också släpps "vind för våg"? (ja nu blev det en till jämförelse, den är liksom nödvändig för ett korrekt svar)

Lunatic
2014-12-30 01:12
#64

#63 Hurvida dina katter mår bra eller inte kan/vill jag inte uttala mig om då jag inte känner dig eller dina katter. Nej, jakthundar släpps inte vind för våg. Det är arbetande hundar som jobbar tillsammans med sina förare för att lösa en uppgift (ställa, apportera, söka vilt osv) att de sen är på längre håll spelar egentligen ingen större roll då hunden har sin uppgift och föraren borde vara säker på att hunden klarar den uppgiften. Tycker det är helt absurt att du jämför en jägares samarbete med sin hund under en jakt och att öppna balkong-/ytterdörren några gånger om dagen. Jakthundar avlas på i flera led för att vara optimala för just ett samarbete med sin förare under jakt. Detta utvärderas mha bl.a jaktprov och praktisk jakt. Så vitt jag vet avlas inte katter idag på deras jaktförmågor. Det finns inga officiella prov eller liknande för att utvärdera en katts jaktegenskaper. Sluta jämföra katter och jakthundar, det är två helt skilda världar!

exitingsvillemo
2014-12-30 02:14
#65

#64 att släppa en drivande hund efter ex rådjur är så nära "vind för våg" du kan komma. Hunden kan löpa många km och vara borta i dygn om den börjar driva. Många jakthundar blir också dödade av trafik när dom jagar. 
Den driver sitt byte till jägaren, som skjuter och fäller djuret. Mina katter dödar bytesdjuret själv men tar gärna hem och visar och "delar med sig" till oss människor.

Får jakthunden inte fatt på bytesdjuret så kommer den tillbaka pga att den är hungrig, törstig eller trött. Får mina katter inte tag på ngt bytesdjur så kommer dom hem och äter och vilar upp sig.

Enda skillnaden är att jag låter mina katter jaga året runt, medan jakthunden endast får jaga under vissa tider på året.

En jakthund avlas heller inte enbart för att samarbeta med föraren, instinkten för just jakt är en lika viktig del i ett avelsarbete. Det är just därför denna jämförelse började, vilka/vilket djur som har dessa starka instinkter och vad vi människor kan ge dom för att få utlopp för dessa.

Dessa sk bondkatter, avlas ofta för sina otroliga jaktegenskaper, varför tror du annars det finns så otroligt mycket stallkatter? Sen kan ju aveln i sig diskuteras, men det är oftast pga jaktinstinkt  många väljer att ha stallkatt, för att hålla råttbestånd nere.

Mina katter skulle inte kunna sköta sitt jobb om dom inte fick gå ute fritt. Ingen råtta skulle komma och lägga sig bredvid en kopplad katt med en husse/matte i andra sidan snöret.

[[pimey]]
2014-12-30 02:32
#66

Nä de sk "bondkatter" avlas för folk inte förstår vad kasteering är och att vi redan har 150 000 hemlösa och svältande bondkatter

indra-bus
2014-12-30 10:32
#67

# 63 Dina hundar representerar väl inte arten hund. Hundar har jaktinstinkt mer eller mindre. Men katter o hundar jagar på olika sätt. Katter är ensam jägare hundar jagar i flock. Min katt är kompis med både kanin o marsvin de springer på golvet han har aldrig visat något intresse för att jaga dem. Hunden gjorde de instingtift henne fick jag lära dessa är inga byten de tillhör flocken.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
2014-12-30 13:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Laban är ingen stor jägare

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

swealotta
2014-12-30 19:33
#69

När vi hade vår katt fick hon gå ut å in som hon ville. Gick aldrig utanför vår tomt till 85%. Ligger en tågräls och motorväg, samt gamla E6:an bara en bit bort men hon hade aldrig lämnat gatan. Saknar henne något otroligt mycket..

Annons:
Upp till toppen
Annons: