Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1634 ggr
[cessi]
12/21/14, 12:33 PM

Katt som trampar och snuttar

Hej! Mina föräldrar tog nyligen emot en ung honkatt (född någon gång på våren) då min faster som tidigare haft katten upplever att den inte kommer överens med sin bror. Tydligen är hon väldigt renlig av sig och uppskattar inte när hennes bror kissar ner kattlådorna. Det riktigt problemet tror jag dock är att katterna har alldeles för lite utrymme att röra sig på. De bor på cirka 75 kvadrat och får bara vistas i vardagsrummet då ägaren är allergisk.. Hursomhelst, min mamma (har inte träffat katten själv) berättade att ganska snart efter att den kommit hem till dem så började hon trampa (vilket jag upplever att många katter gör) i samband med att hon sitter i någons famn. Inte nog med det så verkar det dessutom som att hon försöker dia för mamma sa att hon liksom snuttar och suger på kläder och diverse kroppsdelar. Mamma blev såklart orolig att detta beteende inte ska gå att träna bort och om det gör det så har hon ingen kunskap i hur man gör. Jag ska åka hem över julen och tänkte se hur hon beter sig då, men jag är heller ingen expert på området. Har dock förstått det som att den här typen av beteende kan sitta kvar om kattungen fått lämna sin mamma för tidigt, och tydligen blev kattens mamma påkörd eller nåt när kattungen var väldigt ung. Exakt hur ung vet jag tyvärr inte. Vågar man hoppas på en förändring i beteendet? Några konkreta tips? Mycket tacksam för svar! Mvh, Cessi

Annons:
ChristineL
12/21/14, 12:49 PM
#1

Trampandet är ett kattbeteende, vill man inte ha det så skaffar man inte katt helt enkelt ;)

Snuttandet däremot kan bero på att katten blivit tagen från mamman för tidigt, och det är bara att inte tillåta det. En kompis hade en sån katt, den hade dom visserligen fött upp på flaska, men beteendet försvann.

Scorpio97
12/21/14, 12:56 PM
#2

Jag tror inte snuttandet går att tränas bort, däremot kan man kanske försöka få den att snutta på en viss filt eller så?


//Jessie

[cessi]
12/21/14, 1:14 PM
#3

Trampandet får man nog räkna med ja, men just snuttandet känns mera problematiskt. Hur är det om en katt snuttar, får man räkna med att den kan ha andra "problem" då också eller finns det katter som snuttar men som i övrigt är helt normala, om ni förstår vad jag menar? Tycker det känns elakt att putta bort katten om den snuttar för uppenbarligen så känner den ju någon slags trygghet hos en i så fall, men samtidigt känns det inte särskilt önskvärt i det långa loppet..

Scorpio97
12/21/14, 1:57 PM
#4

Vi hade en katt som snuttade, och han hade inga övriga problem förutom att han behövde lite extra trygghet. Vi tyckte inte heller snuttandet var ett problem, så vi gjorde inget åt det.


//Jessie

sisela
12/21/14, 4:30 PM
#5

Jag hade en katt som var helt snutt-galen. Mina tröjor blev helt blöta i halskanten. Det gick över av sig själv när han blev lite äldre. Kommer inte ihåg bär, men det var inget vi skulle träna med honom.

Upp till toppen
Annons: